הפיגוע בדומא: עמירם בן אוליאל הורשע ברצח 3 בני משפחת דוואבשה

ביהמ"ש המחוזי מרכז הרשיע את הנאשם המרכזי בפרשת הטרור היהודי שאירעה ב-2015, ובמסגרתה נשרפו למוות זוג הורים ובנם התינוק. בן אוליאל, שזוכה מסעיף חברות בארגון טרור, יערער לעליון

זמן צפייה: 02:25

עמירם בן אוליאל, הנאשם המרכזי בפיגוע בדומא שבו נרצחה משפחת דוואבשה בשנת 2015, הורשע הבוקר (שני) בשלוש עבירות רצח. מלבד עבירות הרצח, בן אוליאל הורשע בשתי עבירות נסיון רצח, שתי עבירות הצתה, וסעיף קשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני. עם זאת - זוכה מסעיף חברות בארגון טרור מחמת הספק. עורכי דינו של בן אוליאל הודיעו שיערערו לעליון.

מכתב האישום עלה כי בן אוליאל ביצע את המעשה כפיגוע נקמה בתגובה לרצח של מלאכי רוזנפלד שאירע ביוני באותה שנה. מכתב האישום עלה כי "על מנת להגביר את אפקט ההרתעה והפחד ולהגביר את הפגיעה, חיפש הנאשם בית בתוככי הכפר, בעל סממנים המעידים כי הוא מיושב. לאחר שאיתר את הבתים המתאימים, ריסס הנאשם כתובות 'נקמה' ו'יחי המלך המשיח' והצית שני בתים בכפר בכוונה לגרום למותם של יושבי הבתים. כתוצאה ממעשיו של הנאשם מתו סעד, רהאם ועלי התינוק, ואילו אחמד, שהיה כבן חמש במועד הפיגוע, נפצע באורח קשה.

בהכרעת הדין נכתב כי "להודאותיו של הנאשם נמצאו תוספות ראייתיות שיש בהן כדי לעמוד בתוספת המאמתת של דבר מה נוסף: יכולת הנאשם לשחזר את האירוע, מסירת פרטים מוכמנים ששניים מהם אף לא היו בידיעת החוקרים בעת מסירתם - צבע הרכב שחנה בזירה וכן מאפייני החלון בבית השני וכיוון פתיחתו".

"ההתרשמות הבלתי אמצעית מהנאשם, במהלך חקירותיו המתועדות, עדותו במשפט הזוטא והתנהגותו באולם בית המשפט, הינה כי לא מודבר בנאשם המשתייך לקבוצת סיכון למסירת הודאות שווא. מדובר באדם פיקח, בעל זיכון יוצא דופן, בעל עוצמה וחוסן פנימי העומד על עקרונותיו ואינו 'נוטה לרצות' את חוקריו", כך בהכרעת הדין.

עמירם בן אוליאל
עמירם בן אוליאל

חוסיין דאוובשה, סבו של התינוק עלי שנרצח בפיגוע, התייחס להכרעת הדין: "עברנו טראומה חמש שנים, ועוד מאה שנה לא נשכח. המשפט לא יחזיר את המשפחה שלי אבל אני לא רוצה שעוד ילדים יעברו את הטראומה הזו".

נאסר, דוד של עלי, התייחס אף הוא: "הפצעים של אחמד, שנפצע קשה בפיגוע, הוא כל הזמן מסתכל עליהם. הוא מסתובב עם ילדים בגילו ומרגיש שחסר משהו, כי הוא איבד את אביו ואמו. אני לקחתי את עלי מהאש כשהוא מפוחם, זה פשע מתועב. הצבא והמשטרה מגנים על המתנחלים באיזור שלנו, הם מאיימים עלינו.
כל יום הם שורפים זיתים, תוקפים מכוניות, אנחנו מאויימים ומפחדים".

עו"ד יצחק בם המייצג את בן אוליאל עם עו"ד אשר אוחיון התייחס להרשעה: "לאחר שבית המשפט קיבל את ההודאה והשחזור שנעשו בעקבות עינויים, ההרשעה הייתה רק עניין של אקרובטיקה שיפוטית המגשרת בין ההודאה לבין הראיות הסותרות אותה שנתגלו בשטח. אחרי שבית המשפט עמד במשימה האקרובטית נפתחת בפנינו הדרך לערעור לבית המשפט העליון על עצם הכשרת ההודאה שניתנה בעקבות עינויים. נקודת האור בפסק הדין הינה הימענות בית המשפט מהרשעת בן אוליאל בחברות בארגון טרור".

עו"ד יעל עצמון, שייצגה את הפרקליטות, מסרה כי "מדובר בפיגוע שנעשה ממניע גזעני שבוצע כנקמה על פיגוע שבו נרצח מלאכי רוזנפלד. מדובר בפיגוע טרור ובית המשפט היום קבע כך ובכך מעביר את המסר כי טרור הוא טרור וזהות המבצעים אינה רלוונטית".

זירת פיגוע ההצתה בכפר דומא בו נהרג תינוק בן כשנה וחצי
זירת פיגוע ההצתה בכפר דומא בו נהרג תינוק בן כשנה וחצי | צילום: רויטרס

שב"כ מסר בתגובה להרשעה כי "הארגון רואה בפיגוע טרור זה חציית קו אדום חמור ביותר, ולפיכך הקצה את מירב המשאבים לחקירת הפרשייה ופענוח הפיגוע. הכרעת הדין מהווה אבן דרך חשובה במאבק בטרור היהודי".

כזכור, ביולי 2015 הוצת ביתם של בני משפחת דוואבשה בכפר דומא שבשומרון, והביא למותם של שלושה מבני המשפחה. בן אוליאל הואשם ברצח בני המשפחה. זאת, לאחר שכחודש קודם לכן, פסל בית המשפט המחוזי בלוד את הודאות יתר הנאשמים בפרשה, שהתקבלו תחת עינויים. עם זאת, השופטת רות לורך אישרה את הודאות בן אוליאל, שנגבו לאחר הפעלת "האמצעים המיוחדים", פרט לאחת, שנתקבלה מיד לאחריהם.

כל הודאות הנאשם השני בתיק נפסלו - גם אלו שניתנו תחת עינויים וגם אלו שנתקבלו לאחריהם - פרט לאחת: זאת בה הוא מצביע על בן אוליאל כאחראי לרצח בני משפחת דוואבשה. כאמור, כתב האישום נסמך במידה רבה על הודאתו של הנאשם השני, המואשם בסיוע לרצח - ההודאה שנתקבלה ע"י ביהמ"ש, בה הוא גם קושר את עצמו לכאורה לרצח.