ביקורת בפרקליטות על היועמ"ש: "התעכב יותר מדי בהחלטה על דרעי"

לאחר חתימת הסכם הטיעון עם יו"ר ש"ס, גורמים בפרקליטות המדינה מתחו ביקורת על משך הזמן שבו התנהל ההליך נגדו. בכירים במשרד המשפטים: יש להטיל קלון אם ירצה להתמנות לשר בעתיד

זמן צפייה: 06:25

גורמים בפרקליטות מתחו הערב (חמישי) ביקורת על התנהלות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בעניינו של יו"ר ש"ס אריה דרעי. לדברי הגורמים, היועץ משך את העיסוק בסוגיה זמן רב מדי והיה צריך להגיע להחלטה או כתב אישום לפני כן. "מנדלבליט היה חייב להחליט הרבה קודם, וכך גם היה מונע מחשבות קונספירציה מצד חוגים מסויימים", אמרו בפרקליטות.

לדברי הגורמים, מנדלבליט נתן לדרעי עסקת טיעון מקלה, בין היתר, בגלל שהבין שהפרשה נמשכה זמן רב מדי, ויש לציין כי גם היועץ עצמו סבור כי זמן ההתעסקות בפרשה היה רב מדי. בתוך כך, גורמים בכירים בפרקליטות ובמשרד המשפטים סבורים שלדרעי אסור לחזור להיות שר בשנים הקרובות, ולפיהם יש להטיל עליו קלון אם ינסה להתמנות לשר בעתיד.

במסגרת הסדר הטיעון הוסכם כי חבר הכנסת דרעי יודה באישומים ויורשע, וכי הצדדים יעתרו במשותף לכך שייגזר על דרעי עונש מאסר על תנאי וקנס כספי בסך 180 אלף שקלים. כמו כן, הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי במסגרת שיקולי ההסדר הוא רשם בפניו את הודעת דרעי בדבר החלטתו להתפטר מהכנסת, ועל כן, ועל פי הדין ביחס למי שאינו נבחר ציבור, היועץ המשפטי לממשלה לא יטען בעניין הקלון בפני הערכאה הדיונית.

מוקדם יותר היום הודיע מנדלבליט כי יוגש כתב אישום נגד דרעי במסגרת הסדר טיעון, שמייחס לחבר הכנסת עבירות לפי חוק מיסוי מקרקעין ופקודת מס הכנסה. על פי כתב האישום מיוחסים לח"כ דרעי שני אירועים - האחד עסקת גבעת שאול, פרשה בנושא בעסקת נדל"ן משנת 2013, במסגרתה מכר ח"כ דרעי לאחיו שלמה דרעי, נכס בשכונת גבעת שאול בירושלים.

הדיווחים שהועברו לרשויות מיסוי מקרקעין במסגרת טפסי הדיווח המקוונים על העסקה (טופס מש"ח), כמו גם חוזה המכירה שצורף לדיווח, לא שיקפו את מלוא פרטי העסקה, לרבות גובה התמורה שבעסקה.

צירוף פרטי העסקה החסרים למש"ח היה מאפשר לרשויות המס לשום את העסקה כראוי, ולהעמיד את שווי התמורה על סך 1.6 מיליון דולר (כ-5.8 מיליון שקלים), ולא 4.25 מיליון שקלים, כפי שדווח. בשל הדיווח החסר לרשויות מיסוי מקרקעין, מס הרכישה שנדרש שלמה דרעי לשלם הופחת שלא כדין. בגין כך נאשם דרעי בסיוע לעריכת הצהרה שאינה נכונה.

האירוע השני הוא הכנסות מחברת "גרין אושן", שהייתה קרן פיננסית להשקעות בארצות הברית. בשנת 2011 החלה גרין אושן לשלם לדרעי עמלת מגייס בגין גיוס משקיע לקרן. על-פי כתב האישום, החל מינואר 2013 עת חזר לחיים הפוליטיים, הורה ח"כ דרעי לגרין אושן להעביר את סכומי העמלות להם היה זכאי לאחיו שלמה.

בהתאם לכך, בין השנים 2015-2013 שולמו לשלמה דרעי כ-630 אלף שקלים כנגד חשבוניות ייעוץ. דרעי לא כלל את ההכנסה בסך 101,074 שקלים בדוח שהגישה החברה בבעלותו לשנת 2013, וכן לא ניהל פנקסי חשבונות ולא הגיש את דו"חות החברה שבבעלותו לרשויות המס לשנים 2015-2014, ובכך נמנע מלדווח בפני פקיד השומה על הכנסה בסך כ-534 אלף שקלים לשנים אלו. בגין פרשה זו הוא נאשם בעבירות של הכנת דו"ח וידיעות לא נכונים וכן אי הגשת דו"ח ואי ניהול פנקסי חשבונות.