נדחה ערעור על זיכוי הנאשמים שהכו נתין זר שזוהה כמחבל בפיגוע ב-2015

בית המשפט העליון דחה את ערעור הפרקליטות על זיכוי חייל ושוטר שהיכו את אבטום זרהום שזוהה בטעות כמחבל בפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע באוקטובר 2015. "מעשיהם הם לא אלו שהובילו למות המנוח, אלא פגיעות הירי בו", קבע העליון

זירת פיגוע הדקירה בתחנה המרכזית בבאר שבע

בית המשפט העליון דחה היום (חמישי) את הערעור שהגישה פרקליטות המדינה בו זוכו שני הנאשמים בפרשת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע באוקטובר 2015. כזכור, בפיגוע שאירע בתחנה המרכזית בבאר שבע, רצח המחבל מהנד אלעוקבי את החייל עומרי לוי. קצין הביטחון של התחנה סבר בטעות כי אבטום זרהום (אזרח אריטריאי) הוא המחבל, ירה לעברו ופצע אותו. אחרים מכוחות הביטחון שנכחו במקום, ירו גם הם בזרהום, שנהרג.

הפטום זרהום, העובד האריתריאי שנהרג בשוגג בתחנה המרכזית בבאר שבע
אבטום זרהום, העובד האריתריאי שנהרג בשוגג בתחנה המרכזית בבאר שבע | צילום: רפרודוקציה

ערעור הפרקליטות הופנה כלפי דחיית בקשתה לתקן את כתב האישום ולהוסיף עד תביעה, וכלפי החלטת בית המשפט המחוזי לזכות שניים (חייל ושוטר) ששהו במקום שתקפו גם את זרהום. השופט י' אלרון ציין כי בדחיית הערעור על ההחלטה לדחות את בקשת הפרקליטות להוסיף עד תביעה, ציין כי "המדינה נמנעה מהגשת הבקשה עד לשלהי פרשת התביעה, ולא עשתה כן גם בהזדמנויות קודמות שעמדו לרשותה". באשר לזיכוי הנאשמים - החייל והשוטר נמסר כי "מעשיהם הם לא אלו שהובילו למות המנוח, אלא פגיעות הירי בו, וכי המשיבים (בכוונה לנאשמים) סברו באותה העת, בכנות רבה, כי המנוח הוא מחבל מסוכן".

התחנה המרכזית בבאר שבע, בעת פיגוע ירי שאירע במקום
התחנה המרכזית בבאר שבע, בעת פיגוע ירי שאירע במקום | צילום: ללא קרדיט

השופט אלרון בחן את גרסאות הנאשמים ואת קביעות בית המשפט המחוזי ביחס אליהם. הוא הגיע למסקנה ש"אין מקום להתערב בקביעתו של בית המשפט, לפיה לא ניתן לשלול את טענתם שהבעיטה הבודדת שבעט כל אחד מהם נעשתה בשל תחושת סכנה מידית שהשניים חשו באותה העת". השופט אלרון הדגיש, כי  קביעות פסק הדין לא נועד להפחית מחומרתה של תוצאת האירוע – בו נרצח החייל עומרי לוי וקיפח את חייו באופן אכזרי, אבטום זרהום, אדם חף מפשע.

עו"ד ציון אמיר, שייצג את אחד מהנאשמים, שיבח את החלטת בית המשפט לדחות את ערעור המדינה.

ציון אמיר
עו''ד ציון אמיר