"זה לא יכול לקרות בישראל": פסק דין הוכרע לפני הצגת טענות הצדדים

בדיון שגרתי שנערך בבית הדין לעררים בירושלים, הדיינת מיכל פליישר לוי הכריעה בעניין אזרחית נפאלית שלה בן זוג ישראלי ומעמדה נמנע כי לא הצליחה להמציא מסמכים המעידים על גירושיה, בטרם ניתנה לעו"ד הזדמנות לייצג את מרשתה. תגובת משרד המשפטים: "בניגוד לנטען, הדיון התקיים ופסק הדין הושלם"

פטיש בית משפט
פטיש בית משפט | צילום: שאטרסטוק

בדיון שגרתי שנערך ביום חמישי האחרון, דיינת בבית הדין לעררים בירושלים החליטה על פסק הדין לכאורה עוד לפני ששמעה את טיעוני הצדדים. הדיון התקיים בין עו"ד שטיינברג חרלמפ לבין משרד הפנים, בפני הדיינת מיכל פליישר לוי. "כל משפט שאני מנסה להוציא מהפה, הדיינת בולמת אותי ולא נותנת לי לדבר", היא משחזרת.

במהלך הדיון, שאותו הובילה עו"ד ליאת שטיינברג חרלמפ המתמחה בתחום הסדרת מעמד בישראל וייצוג מול משרד הפנים, לא ניתן לה להציג טיעוניה, לדבריה. "אני 20 שנה בתחום ואף פעם זה לא קרה לי", היא מספרת. "הדיון היה בעניין אזרח ישראל ובת זוגו מנפאל, שהמעמד שלה נמנע בישראל כי היא לא יכולה להמציא מסמכים מנפאל, שמעידים על המאמצים שלה להתגרש מבעלה הנפאלי".

לדברי העו"ד מדובר באבסורד, מכיוון שהמפתח לכניסה וליציאה לישראל נמצא בידיים של המדינה. "ברגע שהיא לא נותנת לה אשרה ומתחילה לה תהליך מדורג, אז היא לא יכולה לצאת לנפאל כדי לקדם את הגירושים, כי אחרת היא לא תוכל לחזור לארץ. כל מה שביקשנו זה את השלב הראשון מבין שבעה שלבים שיש לבת זוג לאזרח ישראלי כדי להשלים הליך מדורג, ואז לקבל מעמד קבוע. הם יכלו לבחון בשנה השנייה, למשל, אם היא באמת מקדמת את התהליך. אם יראו שהיא לא - אז יכלו לעצור זאת ואף לגרש אותה מהארץ".

"הדיינת פונה אל הנציגים של משרד הפנים, הם אומרים משהו אחד, והיא אומרת משהו אחר שהם אמרו. אני אומרת לה, גבירתי, זה לא מה שהם אמרו. אני מתחילה משפט והיא קוטעת אותי, עד שבשלב מסוים אמרתי לה שככה אני לא יכולה לטעון, שאני מרגישה שהיא כבר קבעה פסק דין ושאין טעם שאהיה בדיון, שאני ממש מיותרת כי אני לא מצליחה להשלים משפט".

עו''ד ליאת שטיינברג חרלמפ
עו''ד ליאת שטיינברג חרלמפ | צילום: יח''צ

"היא השיבה שהיא מנהלת את הדיון, אז כבר עמדתי על שלי, אמרתי לה 'גבירתי, אני מבינה שגמרת את דעתך וההחלטה נראית מגובשת וכאילו ניתנה. אני מבקשת שהדברים שאני אומרת ירשמו בפרוטוקול כי ככל הנראה אני אצטרך לערער'. לא באמת דמיינתי לעצמי שהיא תחליט על פסק דין עוד לפני שהיא שמעה את הצדדים, אבל כך היה. בסוף הדיון, על הפרוטוקול כתוב שחור על גבי לבן: 'פסק הדין הושמט מן הפרוטוקול'. פסק הדין היה קיים עוד לפני הדיון, עוד לפני שהדיינת שמעה את הצדדים".

מקרה דומה התרחש ב-2019 כאשר שופטת בית משפט השלום העלתה למערכת "נט המשפט" פסק דין מנומק עוד לפני שהוגשו סיכומי הצדדים. נציב תלונות הציבור קבע אז שהתלונה מוצדקת ומתח על השופטת ביקורת חריפה. עו"ד שטיינברג חרלמפ טוענת שההתנהלות של הדיינת מיכל פליישר לוי חריגה לא פחות. "חשבתי לעצמי - למה הגעתי לפה? לקוחות משלמים לעורך דין, מתכוננים לדיון, וזה דיון ראשון ואחרון בסך הכל. בסוף דיינת מחליטה עוד לפני שהתחיל הדיון על פסק הדין? זה מטורף. היא הגיעה מגובשת עם פסק דין מבעוד מועד, ללא שום מושג מה הטענות שלנו כלל".

היא מסבירה, "תתאר לך שעוצרים אזרח. הוא מגיע לדיון עם עורך דין ובכלל השופט החליט על הארכת מעצר עוד לפני הדיון. איפה נשמע דבר כזה? מבחינתי זה חמור מאוד ובכוונתי לפנות לשר המשפטים, שהוא הממונה על הדיינים וראש בית הדין. איך קורה כזה דבר שדיינת של ערכאה שיפוטית, שצריכה לשפוט בצורה הוגנת הן כלפי האזרח והן כלפי משרד הפנים, בלי משוא פנים לצד כזה או אחר, נותנת תקדים לפני שהיא שמעה את טענות הצדדים, ולא משנה אם זה הצד שלי או הצד של משרד הפנים".

"במקרה הזה זה היה כל כך שקוף שפסק הדין ניתן לטובת משרד הפנים, והדיון היה מיותר מבחינתנו, כי היא פשוט לא נתנה לי לטעון. זה דבר שלא יכול להיות במדינת ישראל, זה דבר שצריך להוקיע אותו ולעשות בדק בית, אבל אי אפשר להשאיר את זה ככה".

פליישר לוי אכן החליטה לגרש את הלקוחה של עו"ד שטיינברג חרלמפ מן הארץ תוך 30 ימים. ממשרד המשפטים נמסר: "בניגוד לנטען, הדיון התקיים ופסק הדין הושלם רק לאחר שמיעת טענות הצדדים, ובדומה לכלל פסקי הדין הניתנים בבתי הדין לאוכלוסין והגירה, הוא צפוי להתפרסם בהקדם באתר בתי הדין לאוכלוסין והגירה".