לעיניי המצלמה הנסתרת: כך תפר לכאורה דוד ביטן את עסקאות השוחד

יו"ר הקואליציה לשעבר העדיף לשמור על שתיקה בחקירתו, אך במשך חודשים תועד מה שהתחולל בתוך החדר הקטן בחנות הרהיטים - העברות כספים במזומן, פגישות סודיות ושיחות מפלילות, שסיבכו את ביטן באישומים בשוחד שיטתי • בלעדי

זמן צפייה: 09:48

ח"כ דוד ביטן, אשר מואשם בלקיחת שוחד, העדיף לשמור על שתיקה בחקירתו, אך הערב (שלישי) במהדורה המרכזית פרסמנו את הסרטונים המפלילים - אותן פגישות סודיות שבהן נתפרו עסקאות השוחד לכאורה, שהובילו לכתב אישום.

במשך שעות על גבי שעות תיעדה המצלמה הנסתרת של המשטרה את מה שהתחולל בתוך החדר הקטן בחנות הרהיטים, שם תפר ביטן, אז יו"ר הקואליציה ובשיא כוחו הפוליטי, את עסקאות השוחד יחד עם חברו הטוב מ.י. - העברות כספים במזומן, פגישות סודיות ושיחות מפלילות, שסיבכו את ביטן באישומים בשוחד שיטתי.

על פי כתב האישום שהוגש נגד ביטן, מ.י היה הבנקאי הסודי שלו. על פי בקשתו של ביטן הוא גבה כסף מאינטרסנטים שונים, לרוב יזמים וקבלנים שנזקקו לעזרתו, ולאחר מכן העביר אליו את הכסף ומדי פעם התחלק עמו בשלל. לפי כתב האישום, מ.י היה מספק לכמה מאותם נותני שוחד חשבוניות מחנות הרהיטים שבבעלותו, ואת הכספים שהעבירו לביטן היה רושם על גבי פתקים סודיים בהתחשבנות סודית שניהל.

ח''כ דוד ביטן
ח''כ דוד ביטן | צילום: ערוץ כנסת

המצלמה הנסתרת קלטה את השניים מעלים שמות של שניים שעל פי כתב האישום העבירו לביטן כספי שוחד - אלברט ביטון ויצחק (צחי) ג'דע. ביטן לקח מביטון שוחד בסכום של עשרת אלפים שקלים, ובתמורה סייע בעניין חובות הארנונה של חברה בבעלות ביטון מול עיריית ראשון לציון. ג'דע הוא בעל חברה שנזקק לעזרתו של ביטן בקידום בניית בית מלון שבבעלותו, ותמורת הסיוע שהעניק לו ביטן הוא נתן לו שוחד בסכום של 23,400 שקלים. בשני המקרים הכסף הועבר לבעל חנות הרהיטים, שהוציא להם חשבוניות פיקטיביות.

בשיחה נוספת מדבר ביטן על ד.ג, יזם נדל"ן שבין השנים 2017-2010 קידם כמה מיזמים בשטח תל אביב. על פי כתב האישום, הוא הסתייע בקשריו של ביטן לקידום שלושה פרויקטים שונים. בתמורה נתן ד.ג לביטן שוחד בסכום של 285 אלף שקלים, וביטן ביקש ממנו בנוסף עוד רבע מיליון שקלים.

המצלמה הנסתרת של המשטרה המשיכה לתעד את הפגישות במשך חודשים, ובכול יום המשיך ביטן להגיע למשרד שבחנות הרהיטים. העזרה של מ.י לביטן לא הייתה חד צדדית. על פי כתב האישום, ביטן פעל לסייע ל-מ.י ולמקרוביו, ביניהם האחים ג'רושי המוכרים היטב למשטרה. בעקבות בקשות של האחים ביקש מ.י מביטן לפעול לחיבור שכונת ג'ואריש ברמלה לחשמל, ולסייע לאחד מבני המשפחה להתמנות לקאדי.

שטח ''מתחם האלף'' בראשל''צ
שטח ''מתחם האלף'' בראשל''צ

עזרה נוספת שנתן ביטן ל-מ.י הייתה בעניין "מתחם האלף" בראשון לציון, פרוייקט במערב העיר שחולק לכמה שלבי עבודה והיה צפוי להניב מיליוני שקלים לזוכים. מ.י חבר לקבלן בשם בני עוזיאל כדי לזכות במכרז, וביטן פעל לסייע לקידום האינטרסים של השניים תוך ניצול מעמדו.

ביטן הגביר את מאמציו לסייע לחברו הקרוב לזכות במכרז, והזמין לפגישה במשרד את ראש עיריית ראשל"צ דב צור, שאינו יודע על הקשר הכלכלי בין השניים. צור נחקר בפרשה, והתיק נגדו נסגר. כשבעיתון "הארץ" התפרסמה כתבה על החקירה הסמויה נגד ביטן, ביטן הגיע נסער למשרדו של מ.י. ואמר: "הארץ זו יחידת חיסול, אני אתאבד עליהם".

באותה תקופה קידם ביטן את החוק שיאסור על המשטרה לפרסם את המלצותיה בחקירת אנשי ציבור. לפני כשמונה חודשים הגישה הפרקליטות כתב אישום חמור נגדו, והוא מואשם שקיבל 715 אלף שקלים בכספי שוחד. הצילומים וההקלטות האלה יעמדו במרכז המשפט, ששלב ההוכחות בו צפוי להיפתח רק בעוד כמה חודשים.

ח''כ דוד ביטן
ח''כ דוד ביטן

עורכי דינו של ביטן, דוד פורר ולימור לוי, מסרו בתגובה: "במדינה דמוקרטית חופש הביטוי אמור להיות ערך עליון, אבל זה לא המצב כשהפרקליטות רוצה למנוע מהציבור לדעת על תקלות בפעילותה. הפרקליטות ביקשה וקיבלה צו איסור פרסום, אשר מונע מאיתנו למסור התייחסות עניינית. למרבה הצער עד היום לא העבירה הפרקליטות את מלוא חומר החקירה, באופן שמקשה על קידום בירור האמת".