פרשת ביטן: חיים רביבו ובכיר בעיריית ת"א יואשמו כפוף לשימוע

הפרקליטות הודיעה שתישקל העמדתם לדין של השניים במסגרת פרשת עבירות שוחד בתחום הנדל"ן שבה מעורב גם הח"כ. רביבו חשוד במתן שוחד, וארנון גלעדי - בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים והלבנת הון

זמן צפייה: 02:33

פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה הבוקר (שלישי) על הגשת כתב אישום כפוף לשימוע נגד חיים רביבו ובכיר עיירית ת"א ארנון גלעדי במסגרת פרשת דוד ביטן. רביבו חשוד במתן שוחד, וגלעדי חשוד בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ושיבוש מהלכי משפט. כמו כן הוגש כתב אישום כפוף לשימוע נגד יוסף רענן בגין הלבנת הון.

גלעדי כיהן כחבר מועצת עיריית ת"א משנת 2003 והיה בין היתר חבר בוועדה המקומית לתכנון ובניה. בינו לבין ביטן, שבאותו הזמן החזיק מגוון תפקידים בעיריית ראשון לציון הנוגעים להליכי תכנון ובניה, נרקמו יחסים קרובים על רקע פעילותם המשותפת בתנועת הליכוד וכן נוכח תפקידיהם המקבילים בשלטון המקומי.

על פי כתב החשדות, נרקמה מערכת יחסי שוחד בין יזם נדל"ן לבין גלעדי וביטן בשנת 2011. עוד עלה כי הין השנים 2015-2017 גלעדי פעל במסגרת תפקידו ונענה לבקשותיהן של ביטן ויזם הנדל"ן לקידום מימי נדל"ן בהם מעורב האחרון, בתחום השיפוט של עיריית תל-אביב, ולהביא לפתרון בעיות שהתעוררו בפרויקטים, תוך שגלעדי מצוי בניגוד עניינים חמור. בגין מעשיו אלו, נשקלת העמדתו לדין של גלעדי, בכפוף לשימוע, בעבירה של מרמה והפרת אמונים.

חיים רביבו
חיים רביבו | צילום: בוצ'צ'ו

עוד עולה מכתב החשדות כי בסוף נובמבר 2017, ביקש גלעדי כספים משלושה יזמי נדל"ן שונים אשר להם סייע בקידום הליכים תכנוניים מול גורמי מקצוע בעיריית תל אביב ובוועדות התכנון. גלעדי הציג בפני אותם גורמים מצג שווא לפיו הכספים נועדו לקידום עמותה הפועלת בדרום תל אביב, לרבות בנושא מאבקם של תושבי שכונות הדרום בשוהים בלתי חוקיים. בפועל, עמותה זו כלל לא קיימת ולא קיימה כל פעילות.

לפי החשד גלעדי ביקש מיוסף רענן, פעיל ליכוד ותיק אשר בינו לבין גלעדי יחסים קרובים לאורך שנים, לעמוד בקשר עם יזמי הנדל"ן לשם איסוף הכספים בשמו ומטעמו. רענן אסף מיזמי הנדל"ן את הכספים בעבור גלעדי בסכום כולל של 30,000 שקלים. את הכספים הפקיד רענן בחשבון בנק אשר נפתח עוד בשנת 2013, הנושא את השם "תל אביב שלנו צדק עירוני". חשבון הבנק נוהל בחשאיות וגלעדי לא נרשם כבעליו או כנהנה בו. הכספים אשר הופקדו בחשבון הבנק לאורך השנים נועדו לשמש את גלעדי למימון אירועים ופעילויות שונות שמטרתן קידום מועמדותו, מעמדו ותדמיתו הציבורית.

בין היתר, גלעדי חשוד בכך שלקח שוחד מחיים רביבו, איש עסקים והבעלים של פרויקט נדל"ן בתל אביב. בגין חשד זה נשקלת העמדתו לדין בכפוף לשימוע בעבירה של מתן שוחד בהיקף של 10,000 שקלים.

ארנון גלעדי
ארנון גלעדי | צילום: ללא קרדיט

עוד על פי כתבי החשדות, טובות ההנאה הכספיות שלקח גלעדי בסך 30,000 ש"ח הן רכוש אשר מקורו בעבירה, וכן רכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון. גלעדי לקחת את טובות ההנאה הכספיות ובהתאם לסיכום בינו לבין רענן הן הופקדו בחשבון הבנק, תוך שגלעדי ורענן יצרו מצג כוזב לפיו מקורן לגיטימי ותוך שהסתירו את זהות גלעדי כבעל זכויות בחשבון. בגין כך נשקלת העמדתו לדין של גלעדי בעבירות לפי חוק איסור הלבנת הון. בנוסף, נשקלת העמדתו לדין של גלעדי בעבירה של שיבוש מהלכי משפט.

בנוסף, על פי כתבי החשדות, רענן פתח את חשבון הבנק, תוך שהסתיר את העובדה כי הכספים הוחזקו בחשבון ונמשכו ממנו בעבורו ולטובתו של גלעדי, ובכך מסר מידע כוזב בדבר זהות הנהנים בחשבון הבנק. בגין כך נשקלת העמדתו לדין של גלעדי בעבירה לפי חוק איסור הלבנת הון.

כזכור, בינואר האחרון היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט החליט להעמיד לדין את חבר הכנסת דוד ביטן, שיואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים - כפוף לשימוע. ביטן מואשם, כפוף לשימוע, בקבלת שוחד של 992 אלף שקלים - גם בזמן היותו חבר כנסת. בנוסף ביטן מואשם גם בהלבנת הון ועבירות מסים ב-9 פרשות.

עורכי הדין דרור מתתיהו, שרון כהנא ואפרים דמרי, המייצגים את ח"כ ביטן, מסרו: "אין לח"כ ביטן כל קשר לחשדות המתוארים בידיעה והם אף אינם מופיעים בכתב החשדות שנמסר לו על ידי הפרקליטות לקראת השימוע בעניינו.
ח"כ ביטן מעולם לא קיבל כספים או טובות הנאה בעד פעולות הקשורות בתפקידו כעובד ציבור. כל ההחלטות שקיבל ח"כ ביטן היו החלטות ענייניות, שהתקבלו אך ורק על בסיס שיקול שעת מקצועי, כשלנגד עיניו טובת הציבור והיא בלבד".