"הסרסור בסוהרות": האסיר הביטחוני חשוד שאנס חיילת כמה פעמים

בית המשפט התיר לפרסום חלק מפרטי הפרשה בכלא גלבוע. בתוך כך, עולה כי האסיר הביטחוני חשוד שאנס לפחות 4 פעמים את הסוהרת

כלא גלבוע
כלא גלבוע | צילום: פלאש 90

פרשת האונס בכלא גלבוע: בית המשפט התיר היום (ראשון) לפרסום חלק מפרטי הפרשה. בתוך כך, עולה כי האסיר הביטחוני חשוד שאנס כמה פעמים את אחת מהסוהרות בכלא גלבוע. מהפרטים שבידי חדשות 13 עולה כי המתלוננת סירבה להתלונן בחודש ינואר על מעשיו לכאורה של האסיר הביטחוני, הסוהרת לשעבר סיפרה כי האסיר ביצע בה מעשים מגונים אך סירבה להתלונן.

בחלוף חודשיים, הסוהרת לשעבר ביקשה להצטרף לתביעה האזרחית אך עדיין סירבה להיחשב מתלוננת. במקביל הגיע מידע מודיעיני (עוד לפני שהתלוננה על אונס) שממנו עולה שבין האסיר לבינה היו יחסים קרובים מאוד. המשטרה החלה בבדיקה אך לא רצתה לעמת את הסוהרת עם המידע עד שיגיעו לראיות נוספות. בסוף יוני הגיעה הסוהרת לשעבר להתלונן הפעם על אונס. הסוהרת העידה כמה פעמים והאסיר הבטחוני גם נחקר בחשד לאונס.

כלא גלבוע
כלא גלבוע | צילום: משה שי, פלאש 90

כזכור, בדצמבר האחרון, שש שנים לאחר שהשתחררה משירותה הצבאי כסוהרת בכלא גלבוע, הגיעה אחת מן הסוהרות, המתלוננת הרביעית בפרשה, ר', למסור עדות קשה על מה שהתרחש מאחורי הסורגים. "אני שמחה לשתף פעולה כדי שדבר כזה לא יקרה, ושדברים ישתנו", היא אמרה לאחר שמסרה את עדותה.

החקירה של מה שמכונה "סרסור הסוהרות" נפתחה לפני שלוש שנים, בחשד להטרדות מיניות ומעשים מגונים בכלא גלבוע, ובטענה כי קצין המודיעין של הכלא, רני באשה, שיבץ לאגף סוהרות צעירות לבקשתו של האסיר הביטחוני. נגד האסיר הביטחוני מתנהל בימים אלה משפט. העדות של ר', המתלוננת הרביעית בפרשה, דרמטית, מכיוון שמדובר בסוהרת שלא הייתה קשורה לתיק החקירה הקודם, שנסגר, ובתקופת השירות שלה, בין 2013 לבין 2015, היא שירתה תחת קצין מודיעין אחר, כלומר בעדותה היא מתארת מסורת ארוכת שנים, ולא התנהלות של קצין אחד.

כלא גלבוע
כלא גלבוע | צילום: חדשות 13

בעדותה בשבוע שעבר היא סיפרה כי האסיר הביטחוני נגע כמה פעמים בישבנה, ולאחר שהשתחררה הוא אף התקשר אליה לטלפון הנייד, וסיפר שקיבל את המספר מאחד הסוהרים. מאז היא הספיקה להינשא ולהוליד בת, שאיתה היא הגיעה היום למסור את עדותה. עו"ד קרן ברק, המייצגת את הנפגעות בפרשת ה"סרסור בסוהרות", אמרה גם היא בשבוע שעבר, בוועדה המיוחדת שהתכנסה בכנסת כי "שנה אחרי האונס - האסיר הביטחוני ניסה לאנוס חיילת נוספת, אל תגידו שלא ידעתם".

פרקליטת מחוז צפון, אילנה ירושלמי, הגנה על הפרקליטות לאחר ההתקפות מצד חברי הכנסת: "החקירה סמויה מהעין, ולכן נוצר הרושם שגורמי החקירה גוררים רגליים - וזה לא כך. לא כל יום פרקליטת מחוז מלווה חקירה פלילית, ולא בכל יום פרקליט המדינה מורה לפתוח חקירה פלילית מחדש".

"אנחנו הופכים כל אבן כדי לחקור את הפרשה", הוסיפה ירושלמי, "נעשו עשרות רבות של פעולות חקירה. מאז דצמבר 2021 נחקרו עשרות אנשים ברציפות, כל גרסה נבדקת לעומקה ועושים הכל כדי להגיע לחקר האמת. אני לא יכולה להיכנס לפרטים בגלל צו איסור הפרסום".

הדיון בכנסת בשבוע שעבר
הדיון בכנסת בשבוע שעבר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, שר הביטחון בני גנץ דרש בשבוע החולף לאסור מידית על משרתות חובה בשב"ס לשהות במחיצת אסירים ביטחוניים, זאת עד לבירור מעמיק ויסודי של החשדות ושל אופי השירות. השר לביטחון הפנים עמר בר-לב השיב לו ואמר כי סוהרות ימשיכו לשרת בבתי סוהר עם אסירים ביטחוניים.

"שינוי בייעוד ובאופן הצבת משרתות החובה בשירות בתי הסוהר דורש שינוי חקיקה בכנסת", כתב בר-לב, "כשר לביטחון הפנים אני נוקט ביד קשה ובאפס סובלנות באירועים מסוג זה, וכך גם במידה ויתגלו מעורבים נוספים באירועים. כך לאחרונה פיטרתי - בהמלצת נציבת שירות בתי הסוהר - את קצין המודיעין בכלא גלבוע".

בני גנץ שר הביטחון
שר הביטחון בני גנץ | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בר לב הוסיף: "המקרים, שהתרחשו לפני שנים אחדות, נחקרים כעת במשטרת ישראל וחוסים תחת צו איסור פרסום. באשר לבקשתך כי תאסר על משרתות החובה בשירות בתי הסוהר לשהות במחיצת אסירים ביטחוניים, הריני להודיעך כי משרתות החובה הנ"ל עוסקות אך ורק באבטחתם של אסירים ביטחוניים וליווים וזאת בהתאם לחוק הנ"ל וכן ואינן שוהות במחציתם של אסירים ביטחוניים".

"כל שהות של משרתת חובה במחיצת אסיר ביטחוני מנוגדת להנחיות ותענה במלוא חומרת הדין", סיכם בר-לב, "לאור כל האמור, שינוי בייעוד ובאופן הצבת משרתות החובה בשירות בתי הסוהר דורש שינוי חקיקה בכנסת".

שר הביטחון גנץ הגיב למכתבו של בר-לב ואמר: "קיבלתי את מכתבו של השר לביטחון פנים, ואני כמוהו מסכים שיש לקיים שיח מיידי בין המשרדים בנוגע להמשך שירות חובה בשירות בתי הסוהר. אנחנו נקיים את השיח הזה בהקדם, מתוך ראייה שמקומם של צעירות וצעירים בשירות סדיר, לא יכול להתבצע ישירות וללא השגחה עם אסירים ביטחוניים".

"אנחנו ננהל את התהליך הזה ביסודיות ובמהירות – ואם נידרש נביא את הנושא לחקיקה", הוסיף גנץ, "ככל שלא ימצא פתרון הולם שמניח את דעת – לא אחדש את הצו המאפשר את השירות בעוד ארבעה חודשים".