מקריירת פשע עד הפלת חבריו: כך חצה עבריין בכיר את הקווים

23 שנה של גניבות, עסקאות סמים וישיבה בכלא עם בכירי העבריינים: בעדות מפורטת מגולל "לאון", עבריין בכיר שהפך לסוכן משטרתי, את עברו ומסביר מדוע "התהפך": "רוצה לסיים עם זה". פרסום ראשון

זמן צפייה: 13:38

הוא היה קרייריסט בעולם הפשע. אין כמעט דבר שהוא לא עשה. אבל יום אחד החליט שנמאס לו: ביומיים האחרונים שידרנו בחדשות 13 פרויקט מיוחד על העבריין הבכיר שהחליט לחצות את הקווים והפיל עבריינים, שחלקם היו חבריו. עסקאות נשק, עסקאות סמים. כל הבא ליד. היום (רביעי) אנו מביאים לראשונה את עדות הניקיון של הסוכן המכונה "לאון". עדות הניקיון היא עדות שהמשטרה לוקחת מעבריינים אחרי שהם מחליטים לשתף פעולה עם המשטרה. הם מחויבים לספר בעדות זו את כל מעשי הפשע שהם עשו כדי שיגיעו לבית המשפט עם רקע נקי וכדי שלא יהיו הפתעות עבור התביעה.

בשורה התחתונה מסביר הסוכן מדוע החליט לחצות את הקווים: "חאלס, רוצה לסיים עם העולם הזה. ישבתי 23 שנה בכלא – נכנס ויוצא. יש לי שישה ילדים. עזרתי למיליון אנשים. למי לא עזרתי – ואף אחד לא עזר לי כשהייתי צריך עזרה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

המתמחים לא מקבלים את המתווה: "נגיש מחר 2,300 מכתבי התפטרות"

בנט: להתקדם להפסקת בידודי התלמידים בערים הירוקות בשבוע הבא

לאחר שנפל בכנסת: חוק האזרחות חוזר

בתחילת עדותו מגולל "לאון" את סיפור חייו. "נולדתי בשנת 1973 בלוד. יש לי 12 אחים. עד גיל 13 הייתי בבית ספר, אבל לא הייתי מגיע. הייתי בורח מבית הספר. הייתי עולה על אוטובוס ההסעה, יורד ממנו והולך לשוק. בסוף יום הלימודים הייתי עולה על האוטובוס חזרה הביתה כאילו הייתי בבית הספר. הייתי גונב ירקות וקופה של מזומנים. הייתי גונב עם חברים מהעיר. עם הכסף שגנבנו, היינו קונים איתו אוכל וכל מיני שטויות".

בהמשך הוא מספר על המצב הקשה בבית. "לא היה אוכל. אבא שלי שמר בפרדס ולא הרוויח הרבה", הוא משחזר בעדותו במשטרה. "אני זוכר שהיינו קוטפים תפוזים וסוחטים מיץ. אמא שלי הבינה שאני מסתובב בחברה רעה ועושה שטויות. היא החליטה לשים אותי בפנימייה בעכו. רק אני הלכתי לפנימייה וכל שאר האחים נשארו בעיר".

מעצרו הראשון היה כשהיה בן 12. "תפסו אותי ועוד שני חברים עם רכב גנוב מסוג פורד. ניסינו להניע את הרכב ואז קפצו עלינו. עצרו אותנו לארבעה ימים ואז השופט שחרר אותי עם קצין מבחן ואמא שלי החליטה להעביר אותי ופה התחיל הבלגן", הוא סיפר.

בשנתיים הראשונות בפנימייה, מספר הסוכן שהוא לא ברח ולא גנב. "התנהגתי כמו שצריך", הוא סיפר למשטרה. "העבירו אותי לבית ספר צרפתי בנצרת. כשהגעתי ראיתי שלומדים איתי חברים שלי מהשכונה שהסתובבתי איתם".

אבל "לאון" הסתבך שוב וברח מבית הספר וחזר רק אחרי חצי שנה כשחבריו הועברו לפנימייה אחרת. "שמו אותי עם בחור מטייבה. גם הוא היה בעייתי. גנב מכוניות והוא היה גנב מעולה. זה היה בשנת 1988. הוא הציע לי לנסוע לחנות שמוכרת כנאפה בשוק בנצרת, להיכנס מהחלון של המזגן ולגנוב את הקופה. זה היה בשלוש בלילה. הגענו לחנות, אני שמרתי שאף אחד לא יבוא ומחמוד נכנס דרך החלון וגנב בערך 200 שקל במטבעות. שוטרים תפסו אותנו ונעצרתי לכמה ימים. בית הספר הצרפתי כבר לא היה מוכן לקבל אותי ושלחו אותי לבית ספר סגור בעכו שם היו כל החברים שלי. הייתי בן 17", כך הסוכן.

"התחלתי לברוח מהפנימייה", הוא ממשיך בעדותו. "כל בריחה זה תיק פלילי כי בית משפט החליט שאהיה שם. כל פעם שברחתי זה היה להרבה זמן – חודשים אפילו. הייתי בורח לאזור לוד, גונב רכבים, פורץ. כל פעם שהייתי נעצר, ישבתי 20 יום במעצר. אהבתי את בית הסוהר".

"גנבתי את המכונית של פרקליטת מחוז צפון"

כשהוא בן 18 הוא נשלח לחצי שנת מאסר בבית הסוהר דמון. "לאון" מספר שישב בין היתר בכלא לצד האלפרונים, זייד ג'רושי (ממשפחת הפשע ג'רושי – י"א) ואבנר הררי. אז הוא מספר על עימות שהיה לו עם עבריין בכיר מטירה שניהל את הכלא באותן שנים. "דיברתי בטלפון והוא רצה שאפנה לו אותו. לא הסכמתי. אמרתי לו להיכנס לתא טלפון ואז הרבצתי לו בתוך התא. מאז הייתי מאוים בכלא. הסתובבתי עם סכין בחצר ונהיו קבוצות שתמכו בי ותמכו בו. הייתי דרוך כל הזמן. אחרי שבוע של בלגן וכולם יודעים שאני לא פראייר, הגיע אותו עבריין והלכנו הצידה ועשינו סולחה. מאז היה לי כבוד בכלא וכולם הכירו אותי", כך "לאון".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-0410212146' autoplay='0' credit='' desc='החלק הראשון בפרויקט המיוחד של יוסי אלי' poster='' kid='1_yx67psyp' duration='778']

עונשו קוצר בשליש ו"לאון" שוחרר מהכלא. עבריין מטייבה שהיה סוחר סמים. "הוא אמר לי שכשאני אשתחרר, שאני אגיע אליו. אני זוכר שבאתי והיו הרבה אנשים אצלו. עשו על האש. הוא אמר לי שאני אתחיל לעבוד בסמים. בן דוד שלי לחץ עליי שאקח את הסמים. הוא נתן לי ק"ג הרואין בקרדיט בשווי 130 אלף שקל. באותו היום לקחתי את החומר, ערבננו עם עוד חצי ק"ג ובן דוד שלי מכר את החומר ביפו. החזרנו לו את הכסף והרווחנו 50 אלף דולר. זו הייתה עסקת הסמים הראשונה שלי", הוא משחזר.

לדברי הסוכן, הוא לא אהב למכור סמים. "לא היה בזה אקשן", סיפר לשוטרים. "אחרי 8-7 חודשים, הפסקתי. אחרי זה הציעו לי שני עבריינים אחרים להיכנס איתם לעסק של גניבת סיגריות. היינו מחפשים בדפי זהב איפה יש מפעלי סיגריות ומחסנים והיינו פורצים לשם וגונבים. פרצנו בכל הארץ. היינו מוכרים לבחור גרוזיני מלוד. כל ארגז ב-7,000 שקלים", הוא סיפר. לבסוף, הוא נתפס שוב בתצפית משטרתית ונגזרו עליו 30 חודשי מאסר בזמן שחבריו הצליחו לברוח.

לאחר שהשתחרר חזר לאותם שני עבריינים והשלושה החלו לגנוב טרנזיטים ולמכור אותם בשטחים. "גנבנו את המכונית של פרקליטת מחוז צפון", הוא סיפר. "במהלך המרדף באיילון התהפכנו עם הרכב ונתפסתי. קיבלתי עוד 30 חודשים בפנים".

אחרי שחרורו, שב לבצע עסקאות סמים. כשהוא בן 23 הוא התחתן. "הרווחתי 20 אלף שקל כל שבוע מהסמים ולא עשיתי כלום בעצם. שנה וחצי אחרי החתונה נולדה לי בת. אז פנה אליי עבריין מלוד ואמר לי שיש 'עבודה טובה' לשדוד בבורסה – חנות של יהלומים וזהב. האני ג'רושי הצטרף אליי ועוד שניים. נסענו וגנבנו. מצאו DNA שלי. נעצרתי וקיבלתי שנה בכלא ניצן. 20 יום אחרי השחרור נעצרתי שוב – הפעם על סחר בסמים. קיבלתי שלוש שנים בפנים והיה לי גם תנאי שהופעל אז בפועל קיבלתי 4 שנים. הייתי בניצן, הדרים, באר שבע, צלמון, שאטה. ככה ארבע שנים. לא הייתי אלים. הייתי עושה סולחות. הייתי מוכר ומכובד".

"פחות בשביל הכסף, יותר בשביל האקשן"

במהלך אותה תקופה המשיך הסוכן להכיר אסירים חדשים, בהם שניים שהוסגרו מארה"ב לדבריו והיו שפוטים ל-20 שנה. "הם הציעו לי לפתוח חברה להלוואות. פתחתי על השם שלי חברה והם נתנו לי מיליון שקל במזומן. השתחררתי והכרתי דרכם עוד מישהו מחברת אופנה. הוא היה עשיר מאוד. הוא קנה לי אפילו רכב BMW ב-700 אלף שקל", הוא סיפר. "פתחתי גם קזינו. כל יום עשינו רווח של 70-60 אלף שקל. אחרי שנה, המשטרה פשטה על המקום. סגרתי את החברה וחזרתי לגניבות ולפריצות. זה היה פחות בשביל הכסף, יותר בשביל האקשן".

גבר אזוק (אילוסטרציה)
נכנס ויצא מהכלא במשך 23 שנה (אילוסטרציה) | צילום: Shutterstock

בהמשך נגזרו על "לאון" שש שנות מאסר על שוד בנק. "כל התקופה בכלא הייתי בשיקום. למדתי חינוך, הייתי אסיר בלי דו"ח משמעתי אחד. קיבלתי קיצור שליש ועברתי לסיים את ריצוי המאסר בהוסטל בחיפה. עבדתי בנמל חיפה ואחרי זה חזרתי ללוד", כך הסוכן.

עד מהרה שב הסוכן לסחור בסמים. השנה היא שנת 2009. הסוכן מספר על תקופה שבה נרצחו נשים רבות בלוד. "הגיע מידע שאני ואחרים רוצחים אחרים בשביל כסף ולא ידעתי בכלל. כל המשטרה ישבה עלינו ואנחנו בינתיים מוכרים סמים בכלל. מסתבר שהיו האזנות לטלפון ונעצרתי על ידי השוטרים כשאני בבית החולים ליד המיטה של הילד שלי. קיבלתי עוד שלוש שנים בכלא".

הקש ששבר את גב הגמל עבור "לאון" היה כשעבריין מנצרת הציע לו הצעה. "הוא הציע לי לפרוץ לבית שיש בו 20 מיליון שקל. פרצתי, חיפשתי כסף ולא מצאתי כלום. אז הבנתי שהיה מדובר באחיו של אותו עבריין ושהוא רצה לנקום בו. מאז אני לא עושה שום עבירה פלילית", הוא סיפר.