החשד להזנחה: תיעוד דרמטי- חילוץ הנער בן ה-14 מביתו בחדרה

לידי חדשות 2 הגיע סרטון שמתעד את השניות הראשונות של חילוץ הנער, שעל-פי החשד הוחזק בדירה במשך כל חייו - מבית הוריו. מוקדם יותר הוא סיפר: "הוציאו אותי פעם בשבועיים"

חשד להזנחה מזעזעת בדירה בחדרה. חשד, הזנחה, מזעזעת, דירה, חדרה, בן 14
חשד להזנחה מזעזעת בדירה בחדרה. חשד, הזנחה, מזעזעת, דירה, חדרה, בן 14 | צילום: חדשות 2

באור יום, כשהוא מוקף בשוטרים ובשכנים המומים, חולץ הנער בן ה-14 שעל-פי החשד היה כלוא בבית הוריו בחדרה במשך כל חייו. לידי חדשות 2 הגיע התיעוד הדרמטי מהשניות הראשונות של חילוץ הנער מהבית. הוא חי עם הוריו בדירה המוזנחת והאטומה, כשבאוויר צחנה קשה, ומלבדם אף אחד לא ידע על קיומו - לא רשויות הרווחה ולא מערכת החינוך. הערב (חמישי) שוחררו הוריו בתנאים מגבילים ועל-פי המשטרה הם חשודים בהזנחה ולא בהתעללות כפי שהוערך בתחילה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

במהלך היום עוכבו לחקירה הוריו של הנער, בשנות ה-60 לחייהם. בשלב מאוחר יותר אותרה אחותו של הנער, ולאחר עדותה קבעו החוקרים כי ההורים אינם חשודים בהתעללות אלא בהזנחה. עוד עולה כי מאז שנולד, הנער לא היה במסגרת חינוכית, והטיפול בו יועבר לגורמי הרווחה והחינוך בעיר.

לאחר ששוחררו בתנאים מגבילים, ההורים הגיעו לבית החולים הלל יפה בעיר, שם מאושפז בנם. בהמשך צפויים החוקרים לגבות עדות מהנער בנוכחות הוריו. "אנו מברכים את המשטרה על החקירה המהירה שהוכיחה כי היה מדובר בחשדות סרק וכי ההורים לא פגעו בבנם", מסרו עו"ד דן גלעד ואיגור גלידר שמייצגים את ההורים מטעם הסניגוריה הציבורית. "אנו מקווים שרשויות הרווחה יסייעו להורים במצוקתם".

חשד להזנחה חמורה
חשד להזנחה חמורה | צילום: חדשות 2

צ'יקו ועקנין, שכן המתגורר סמוך למקום, ציין כי אורח חייה של המשפחה נחשב חריג בנוף השכונתי. "צורת החיים שלהם נראתה לי כל כך מוזרה כל הזמן", סיפר. "כל הזמן בהסגר, חיים בפחד. דפקתי על הדלת וחשבתי שיפתחו לי. בתחילה לא פתחו לי, והרחתי ריח מאוד מוזר. חשבתי שלא הגיוני שמישהו גר בבית הזה".

"הלכתי לחלק האחורי של הבית וראיתי את הנער בחדר עם הסורגים", המשיך. "כשהשוטרים נכנסו הם ראו את הבית מלא בלאגן ואשפה. השוטרים לא יכלו לעמוד בזה. העובדות הסוציאליות היו עם דמעות בעיניים. הילד היה ממש זומבי. זו למעשה הייתה הפעם השנייה שראיתי אותו. הפעם הראשונה הייתה לפני תשע שנים ומאז לא ראיתי אותו.

"הרחנו ריח מוזר"

"פנינו לרשויות והתרענו על ריחות עזים שיוצאים מהבית הזה", סיפרה שכנה אחרת. "היו ריחות של חומרים, של תרופות. פעם אחת באו מפיקוח עירוני, אבל אמרו שאין שום דבר ששווה להתייחס אליו - והלכו. אם היינו יודעים שיש שם ילד במצוקה, אני בטוחה שלא היינו משאירים אותו ככה".

ממשרד הרווחה נמסר כי הנער לא היה מוכר לרשויות, וכך גם לא משפחתו. "ראשית אנו ממתינים להערכת מצבו הגופני והנפשי עם תום הבדיקות הרפואיות, כדי להעריך נכונה את מצבו", נמסר. "שנית, פנינו לבני משפחתו הנוספים של הנער כדי לבדוק את יכולתם ומסוגלותם לטפל בו, וכן אנו בודקים מסגרות נוספות שיוכלו לקלוט את הנער ולטפל בו בצורה הטובה ביותר".

מיד עם הגעת הכוחות פונה הנער לבית החולים הלל יפה בעיר, שם דווח כי מצבו טוב. עו"ד דן גלעד, שמייצג מטעם הסניגוריה הציבורית את האם מחדרה, מסר בתגובה: "האם כבת 57 טוענת כי פעלה מתוך דאגה לבנה שסובל מבעיות רפואיות והילד אף היה במעקב רפואי. האם נסערת ונמצאת במצב נפשי קשה ועיקר דאגתה למצבו של בנה".

עו"ד איגור גילדר שמייצג את האב מטעם הסניגוריה הציבורית הוסיף: "מדובר בהורים שחיים במצוקה כלכלית קשה. בנם הצעיר נולד עם בעיות רפואיות קשות והם דאגו לשלומו. לטענת האב הם לא החביאו את הילד והוא היה במעקב רפואי. המקרה מעלה שאלות קשות על תפקוד הרשויות שלא סייעו למשפחה קשת יום שנמצאת במצוקה קשה ולפיכך יש לחקור את התנהלות הרשויות".