מבקר המדינה: "חשש לפלילים בטיפול באמוניה"

המבקר העביר ליועמ"ש מידע ממנו עולה חשש למעשים פליליים בטיפול המדינה בקידום פתרונות לאספקת אמוניה למשק

מיכל האמוניה בחיפה (ארכיון) (ליאורה אמיתי)

מבקר המדינה יוסף שפירא העביר היום (שלישי) ליועץ המשפטי לממשלה מידע ממנו עולה חשש למעשים פליליים בטיפול גופי המדינה בנושא האמוניה. על פי המידע, יש חשש שנעשו פעולות כדי להיטיב עם חברת "חיפה כימיקלים" בניגוד לחוק.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

המבקר התריע בפני היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי על פי מהמידע שבידיו עולה חשש כי "הבחינה וההכרעה באשר לתיעדוף חלופות לייבוא האמוניה נעשו לכאורה באופן מוטה כדי להטיב כלכלית עם חברת חיפה כימיקלים". המבקר ציין שהפעולות בוצעו תוך מידור בעלי תפקידים רלוונטיים במשרד להגנת הסביבה ותוך שינויי גרסאות תכופים.

המבקר ציין גם כי מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, היה מעורב במעשים שבוצעו ולכאורה לא קיים את ההסדר למניעת ניגוד עניינים כפי שחויב באוגוסט 2015. על פי החשש של המבקר, דנציגר פעל בניגוד עניינים ומבלי שהתייעץ לפני כן כמתחייב בהסדר שלו עם היועצת המשפטית של המשרד.

חשש לניגוד עניינים. דנציגר (ארכיון) (חדשות 2)
חשש לניגוד עניינים. דנציגר (ארכיון) (חדשות 2)

בשבוע שעבר הודיע דנציגר כי לא יוכל לפעול יותר ולהשפיע בפרשת האמוניה - זאת בשל החשש מניגוד עניינים. מבדיקה התברר כי דנציגר הינו החבר קרוב של סמנכ"ל כימיקלים ישראל, המחזיקה בחברת "רותם דשנים", שמפעליה תלויים בייבוא האמוניה לארץ.

נגד דנציגר נשמעו טענות קשות מצד ארגונים ירוקים ועיריית חיפה, שסברו כי עמדותיו קרובות מדי לעמדות חברות הכימיקלים וכי הוא פחות מתחשב בסכנות שעולות מן השימוש במיכל, באונייה או בחומר המסוכן עצמו.

דנציגר היה הגורם המרכזי שניהל את פרשת האמוניה ודחף למתווה פשרה שיאפשר את המשך ייבוא האמוניה, אם בדרך הקלה ושימוש במכל של חיפה כימיקלים, וכעת בדרך של זירוז קבלת אוניות קטנות לנמל חיפה שיחליפו את המיכל ויספקו אמוניה לחברת רותם דשנים וחיפה כימיקלים.

המשרד להגנת הסביבה מסר בתגובה כי הוא "נדהם לשמוע מהתקשורת על ההאשמות החמורות האלו, ועד לרגע זה לא קיבל שום הסבר או מידע הנוגע אליהן. ברגע שנקבל את החומר בשלמותו, נוכל להגיב לגופו של עניין".

עוד ביקשו במשרד להדגיש כי "כל פעילות אנשי המשרד להגנת הסביבה בתחום זה נסמכה באופן מלא על המלצות של מומחי המקצוע בתחום מהארץ ומהעולם, ולוותה באופן צמוד על-ידי הגורמים המשפטיים, לאור העובדה שהנושא נדון בערכאות משפטיות שונות".

חברת הכנסת קארין אלהרר, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: "אם אכן הדברים יתבררו כנכונים, מדובר במנכ"ל משרד שלא היסס לשקר במצח נחושה לוועדה לביקורת המדינה לאורך השנה האחרונה. קיימתי 6 דיונים בנושא מפרץ חיפה בכלל ובמיכל האמוניה בפרט. במחצית מהם נכח מנכ"ל המשרד ודאג לספק תשובות ולהבהיר כי הדברים מטופלים לטובת בריאות הציבור.

"אם אכן ניגוד העניינים של המנכ"ל יימצא כנכון וכי האינטרס הציבורי לא עמד לנגד עיניו יש לפעול על מנת להרחיקו מפעילות המשרד. ראוי שהמשרד ואנשי המקצוע יעשו בדק בית משמעותי ויתנו את הדעת לכל התהליכים שהצהיר המנכ"ל כמטופלים".