108 תלונות על חטיפת ילדים והתעללות בהם בירושלים - והתיק נסגר

במשך שנים, ילדים בכמה שכונות בבירה הוצאו באמצע יום לימודים ממסגרות החינוך, נלקחו למקומות זרים - והותקפו. "סיפרו שנתנו להם סמים ושמו להם דברים בעיניים" • התחקיר המלא - מחר ב"המקור"

זמן צפייה: 06:16

כ-100 ילדים העידו בשנים האחרונות שנפלו קורבן למעשי חטיפה כאשר הוצאו באמצע היום ממסגרות הלימוד שלהם על ידי מבוגרים, הובאו למקומות מסתור שאינם מוכרים להם ועברו שורה של התעללויות. עשרות ילדים, הורים, מטפלים, פסיכולוגים ואנשי משטרה העידו על מה שהתרחש בשורת שכונות בירושלים במשך קרוב לעשור. איסוף העדויות שנעשה במסגרת תחקיר "המקור" חושף כי הילדים נפלו קורבן לסוגי אלימות שונים, שכוללים מתן סמים, טשטוש - ואזיקה. חלק מהתיאורים כוללים מרכיבים טקסיים. מחר במקור יחשפו עדויות ותיעוד יוצא דופן מהמפגשים הטיפוליים אצל קלינאיות התקשורת.

חקירת המשטרה נמשכה כשלוש שנים, לא הניבה דבר והתיק נסגר. החוקרים טוענים שלא זכו לשיתוף פעולה מצד הקהילות החרדיות. אנשים ספורים נתפסו, אך גם כיום ממשיכות להגיע עדויות - ולא נעשה דבר. הדיווחים החלו לצוץ במסגרות טיפוליות שונות על ידי ילדים משכונות שונות בירושלים, שאינם מכירים זה את זה.

ילד בטיפול אצל עובדת סוציאלית
ילד בטיפול אצל עובדת סוציאלית | צילום: חדשות 13

בחודשים האחרונים נאספו נתונים מ-17 אנשי מקצוע שראו בשנים האחרונות מאות ילדים. אחת מנשות המקצוע סיפרה כי "כמה מהילדים דיווחו על דברים שונים למשל שנתנו להם סמים, ממתקים שגורמים להם להירדם, תחושה שהם היו מטושטשים, ילד אחד סיפר שדקרו אותו, ילדים דיברו על טביעה מתחת למים". מעדות נוספת עלה כי הילד "התחיל לדבר על משהו שהיו שמים לו בעיניים".

אחת הילדות סיפרה שהוצאה מהגן ונלקחה למקום, שם פגשה ילדים נוספים ובהם גם את אחיה. אמה סיפרה כי בציורים שהייתה מציירת היו נראים "ילדים עצובים עם דמעות ופחד, עם אזיקים. וילדים קטנים עם ידיים בכל מיני מקומות על הדף, מלא ידיים".

אנשים מקצוע שהעידו במשטרה העריכו כי הילדים נפגעו על ידי קבוצה מאורגנת, אלא שהמשטרה לא הצליחה להוכיח קשר בין המקרים. מחר במקור יפתחו מחדש תיקי החקירה שנסגרו ותחשף מה שנראית כמו הפרשה החמורה ביותר שהתרחשה בישראל אי פעם בתחום ניצול הילדים.