בית המשפט דחה את ערעור דוברי נתניהו נגד חיפוש בניידים שלהם

השופט היימן קבע כי מותר למשטרה לערוך חיפוש בטלפונים של יונתן אוריך ועופר גולן, החשודים בהטרדת עד המדינה שלמה פילבר. השניים מתכוונים לערער לעליון: "התנהלות שמעבירה מסר ציבורי מזעזע"

זמן צפייה: 00:21

כוורת רה"מ בחקירה: השופט היימן דחה היום (שלישי) בביהמ"ש המחוזי בת"א את ערעורם של דוברי רה"מ יונתן אוריך ועופר גולן נגד החיפוש בפלאפונים הניידים שלהם במסגרת חקירת החשד להטרדת עד המדינה בתיק 4000 שלמה פילבר. בכוונת השניים לערער לבית המשפט העליון.

השופט טען כי "עיינתי היטב בהחלטת השלום, ככל שבחנתי את ההחלטה לא מצאתי בה טעות. לו המקרה היה מגיע לפתחי כפי שהגיע לשם לא הייתי מחליט אחרת. מדובר בהליך חקירה. נמצא כי לפני החוקרים היה חשד סביר לביצוע העבירה על ידי החשודים וכי בניידים חומר הקשור לביצוע העבירה. יש בסיס לקביעה שסיכול החיפוש בניידים יש בו כדי לפגוע בחקירה".

לכתבות נוספות בנושא >> 

יועצי נתניהו ערערו על החיפוש בניידים שלהם: "פעולות פוגעניות"

נתניהו על חקירת יועציו: "רבים מרגישים שמשהו כאן לא בסדר"

במשטרה סבורים: יועצי רה"מ החשודים ידעו שהם מסתכנים בפלילים

יונתן אוריך, שלמה פילבר, עופר גולן
יונתן אוריך, שלמה פילבר, עופר גולן | צילום: חדשות 13

עם זאת, הוסיף השופט היימן כי "אין זה אומר שהמשטרה יכולה לפעול בניגוד לדין. השוטרים היו צריכים להוציא צו טרם החיפוש. הסכמה גרידא של חשוד בעיצומה של חקירה אינה הסכמה. אבל הסכמה מודעת היה בה להכשיר את החיפוש". "איני מתכוון להכנס לעבירת הטרדת עד, אך מציין שבגדול מסכים עם טענת המדינה", המשיך השופט. הטלפונים ישארו ברשות המשטרה סגורים בשקית.

מיועצי ראש הממשלה נמסר בתגובה להחלטת המחוזי כי "בית המשפט חיזק את החלטתו של בית משפט השלום, וקבע שהמשטרה, שאמונה על שמירת החוק, דרסה אותו ברגל גסה כשהפרה במתכוון את זכויות היסוד שלנו. אבל במקום שבית המשפט יתן למשטרה סטירה, הוא נותן לה סוכריה. אבסורד. התנהלות בתי המשפט מעבירה למשטרה מסר ציבורי מזעזע: צפצפו על החוק, המשיכו לרמוס את זכויות הפרט, ואל תחששו - כי בכל מקרה יבוא השופט שיציל אתכם. בית המשפט העליון חייב לשים סוף להתנהגות המערב הפרוע של המשטרה ולהבהיר לה שמדינת ישראל היא מדינת חוק שאפילו המשטרה כפופה לו".

שלמה פילבר בבית המשפט
שלמה פילבר בבית המשפט | צילום: חדשות 13

כאמור, מוקדם יותר החודש דוברי ראש הממשלה אוריך וגולן ערערו לבית משפט המחוזי בתל אביב בבקשה לדחות את בקשת המשטרה לערוך חיפוש בטלפונים הניידים שלהם. בערעור שהגישו עורכי דינם נכתב כי "יש לדחות את בקשת המשטרה למתן צו חדירה לטלפונים. ההיגיון והצדק מחייבים, כי אם פעולות פוגעניות מצד רשויות החוק מגיעים לפתחו ולידיעתו של בית המשפט כבר בשלב החקירה, על בית המשפט לעצור פגיעות אלה כבר בשלב זה".

פרקליטי דוברי ראש הממשלה, עו"ד עמית חדד ועו"ד נועה מילשטיין, יחד עם עו"ד ליאור אפשטיין ועו"ד מאיר ארנפלד המייצגים מעורבים נוספים בפרשה, הגישו ערעור ובו תקפו את המשטרה וכינו התנהלות המשטרה לא חוקית. "בערעור נחשף כי המשטרה הטיחה בנחקרים מידע שהופק באופן בלתי חוקי במהלך חקירתם. כמו כן, מתברר כי המשטרה הודתה שהתכוונה מראש לתפוס את הניידים ולחדור אליהם מבלי להוציא צו שופט, וכעת לאחר שנתפסה היא מבקשת מבית המשפט להלבין את פעולותיה", נכתב.

עוד טענו עורכי דינם של יועצי ראש הממשלה כי התכתובות בטלפונים הניידים שלהם חסויות. בערעור נכתב כי גולן ואוריך הם "מהאנשים הקרובים ביותר לראש הממשלה ולבני משפחתו, ומצויים איתו בקשר יום יומי. במסגרת עבודתם, הם עוסקים בסוגיות פרלמנטריות שונות, ובשל כך נמצאים בקשר הדוק עם שרים וחברי כנסת", עוד נאמר כי "גולן ואוריך נמצאים בקשר ישיר ורצוף עם גורמי תקשורת שונים ובכלל זה ראשי מערכות, עורכים, וכתבים ואף מצויים בקשר שוטף עם עורכי דינו של ראש הממשלה. לכן, תכתובות רבות של המערערים חוסות תחת שורה של חסיונות – חיסיון פרלמנטרי, עיתונאי; וחיסיון עורך דין-לקוח".