הוויזה, הפטור ממס ושוק התקשורת: העדויות המרכזיות בתיק 1000

יממה לפני השימוע בתיק, נחשפות עדויות אנשי המפתח בתיק המתנות: מעורבותו של מילצ'ן, הטענות של יאיר לפיד ועד המדינה פילבר • בפרקליטות הופתעו מעוצמת הביקורת נגד היעדרות בן ארי מהשימוע

זמן צפייה: 09:43

תיקי נתניהו: היום האחרון של השימוע בתיקי נתניהו יתקיים מחר (שני) ויעסוק בתיק 1000 (תיק המתנות), ובחשדות כי הפר אמונים כשניצל את סמכויותיו לעזור לאיש העסקים ארנון מילצ'ן. שלוש החשדות העיקריים נגד נתניהו עוסקים בהתערבות שלו לאישור ויזה לארצות הברית למילצ'ן, קידום חוק להקלות מס לתושב חוזר – שהיה חוסך לאיש העסקים כסף רב והדחיפה למיזוג קשת ורשת.

כזכור, נתניהו שוחח עם השגריר האמריקני ואף עם שר החוץ האמריקני דאז, ג'ון קרי, במטרה שיטפלו בבעייתו של מילצ'ן לקבל ויזת כניסה לארצות הברית. בעיות שצצו לאחר שמילצ'ן הודה בריאיון לתוכנית "עובדה" כי פעל בניגוד לחוק האמריקני כדי לעזור לישראל בפרויקט הגרעין. "מאיר דגן ואפילו ביבי שכנעו אותי להתראיין אצל אילנה דיין", אמר מילצ'ן בעדותו. "היא עשתה את התוכנית. לא עברו יומיים, וב-CNN פרסמו 'מילצ'ן מודה שהוא סוכן מוסד'. אמרתי שאולי האמריקאים יחזרו 40 שנה אחורה, אני יודע מה? יאשימו אותי ב... תשאל את פולארד. חששתי שהבנקים לא ייתנו לי קרדיט לסרטים יותר. קיבלתי בסוף את הוויזה למרות נתניהו. לא הייתה אהבה גדולה בין נתניהו לאובמה".

נושא נוסף בו נתניהו התערב לטובת מילצ'ן הוא הניסיון להאריך את הפטור ממסים לתושב חוזר. עד המפתח, יאיר לפיד שר האוצר דאז, העיד בנושא: "ביבי דיבר איתי על זה, ואמר לי 'תקשיב, ארנון וגם אני חושב שזה רעיון מצוין'. אמרתי לו שאני לא חושב שזה רעיון טוב, לא העמקנו בזה – זה היה לרבע שעה. הוא רק רצה לסמן 'וי' על זה שהוא דיבר איתי. לא הרגשתי לחץ".

עוד בחדשות 13:

התחדש שימוע רה"מ – פרקליטיו מציגים את טיעוניהם בתיק 2000

"לארנון מילצ'ן אין חברים": עדויות אנשי המפתח בתיק 1000

"רעייתי ואני זה שני אנשים נפרדים": גרסת נתניהו בתיק 1000

בנימין נתניהו עם ארנון מילצ'ן
בנימין נתניהו עם ארנון מילצ'ן | צילום: חדשות 13

בהמשך ניגש מילצ'ן בעצמו ללפיד עם אותה בקשה: "ארנון בא אלי פעם אחת עם עו"ד פיני רובין", אמר לפיד לחוקרים. "הציגו לי את זה והקשבתי בנימוס. עדיין חשבתי שזה רעיון לא טוב".

בשיחה נכחה גם היועצת הכלכלית של לפיד, ונתבקשה על ידו להתייעץ עם רשות המיסים – שהתנגדה לנושא. לפיד בהמשך הגיב בשלילה לבקשת מילצ'ן.

הנושא השלישי בתיק הוא הניסיון של נתניהו לעזור למילצ'ן למזג בין הזכייניות רשת וקשת – שיהפכו לגוף בבעלותו. מנכ"ל משרד התקשורת וכיום עד המדינה בתיק, שלמה פילבר, אמר בעדותו כי המניע לצעדיו של ראש הממשלה היה ברור. "את נתניהו עניין באותה תקופה דבר אחד, הייתה לו אובססיה: מי ינהל את חברת החדשות", העיד. "אם מילצ'ן יהיה הבעלים אז יהיה לנתניהו גורם אוהד בתקשורת. זה הסאבטקסט של כל השיחות, הוא לא אמר לי את זה. יום אחד התקשרו אלי ואמרו לי 'ראש הממשלה רוצה שתבוא אליו ב-23:00'. נתניהו אמר לי 'ארנון רוצה שתברר כמה דברים בנושא של משרד התקשורת'". הפגישה לא הניבה הרבה.

שלמה פילבר בדיון על הארכת מעצרו
שלמה פילבר בדיון על הארכת מעצרו | צילום: חדשות עשר

בעדותו בנושא אמר נתניהו: "זה היה רעיון מאוד עוברי, מילצ'ן רצה לדעת שרגולטורית זה בסדר. כל הזמן אמרתי למילצ'ן 'תשקיע בתקשורת כמה שאתה יכול'. מעריב, ידיעות אחרונות".

נתניהו הודה גם כי עניין אנשי עסקים רבים בקניית כלי תקשורת בישראל, ואפילו טען כי עודד את בעלי ערוץ עשר, לן בלווטניק, לרכוש את הערוץ ולהפוך אותו ל"ערוץ מגוון". מילצ'ן העיד כי תמך ברכישת ערוץ עשר ואמר: "נתניהו אמר שזה רעיון מצוין, אני יכול לשער שהנוכחות שלי תקטין את האש עליו. הוא סיפר לי יום אחד שערוץ עשר שמפסיד כל הזמן מנסה להרים את הרייטינג בהתקפות עליו. רשת טלוויזיה מאוזנת תתקוף אותו פחות, וזו לדעתי הייתה המוטיבציה שלו".

עו''ד עמית חדד בטרם שימוע נתניהו
עו''ד עמית חדד בטרם שימוע נתניהו | צילום: כפיר סיון

נציגו של מילצ'ן באותה תקופה, רואה החשבון זאב פלדמן, חידד את הדברים בעדותו: "ביבי לחץ על מילצ'ן לסגור את העסקה. מילצ'ן סיפר לי שהרעיון היה שהוא ישלוט בחברת החדשות ויושמו בה אנשים שהם לרוחו של ראש הממשלה".

לקראת השימוע מחר בתיק 1000, מירב האנרגיה של עורכי דינו של נתניהו מושקעת במציאת תיקים של ניגוד עניינים של גורמים בכירים ונבחרי ציבור בהם לא הוגש כתב אישום, דוגמת עובדת בכירה במשרד הפנים – איך היא הפרה את הסכם ניגוד העניינים מול בעלה. המכשול הגדול ביותר שעומד בפניהם הוא הפסיקה בעניין אולמרט – שם נקבע שאין לעסוק בענייני מקורבים אפילו אם ההחלטות שהתקבלו יהיו סבירות.

היעדרות הפרקליטה הראשית בתיק מהשימוע / אביעד גליקמן

מקורביו של ראש הממשלה מתחו היום ביקורת על הפרקליטה ליאת בן ארי, שנעדרה מהשימוע בשל חופשה משפחתית. "זה נראה כאילו היא קבעה דעה – ונסעה. הרי היא זו שתטפל בתיק אם יוגש לבית המשפט וצריכה להכיר כל ניואנס. החלטה פשוט שערורייתית".

בפרקליטות הופתעו מעוצמת הביקורת נגד היעדרות בן ארי מהשימוע, אמרו כי מועד הנסיעה נקבע לפני כחצי שנה, וביקשו להזכיר כי רק בשבועות האחרונים נוספו שני ימי השימוע הנוספים. "מדובר בפרקליטה חרוצה מאין כמוה שלא לקחה חופש המון זמן, ולא מפסיקה לעבוד. צריך לזכור שרק לפני כשלושה שבועות התווספו היומיים האלו. יש לה צוות שמכיר כל מילה בתיק ויעביר לה הכל".