"ברלנד רצח אותה": מאבק האם מול הרב שהבטיח לרפא בתה • תחקיר

נורית, שבתה נפטרה מסרטן, נלחמה כדי שזו תלך להיבדק - על אף שהרב הורה לה להימנע מטיפולים רפואיים, ואף גבה מהמשפחה מאות אלפי שקלים. כשהגיעו לביה"ח - המצב כבר היה בלתי הפיך • חלק ב'

זמן צפייה: 10:08

נורית, שבתה נפטרה מסרטן, ניהלה מאבק במשך חודשים ארוכים מול הרב השנוי במחלוקת אליעזר ברלנד, שהורה לבתה להימנע מטיפולים רפואיים מצילי חיים, הטיל עליה דיאטה רצחנית - וגבה ממנה מאות אלפי שקלים. אחרי לחץ רב, הרב הסכים לתת לבת החולה להיבדק - אך כשזה קרה המצב כבר היה בלתי הפיך. "כל יום אני קמה ואני מתה מחדש. אני אומרת בראש מורם - ברלנד רצח את הבת שלי", אמרה אמה, נורית.

בפגישה שתועדה במצלמות נסתרות, מוסרת נורית לברלנד, המנהיג הקיצוני של "שובו בנים", אלפי שקלים – פדיון נפש שדרש ממנה כדי לרפא את בתה שחולה בסרטן. במשך חודשים בתה של נורית לא אכלה, היא הקפידה על דיאטה סגפנית שכוללת מרק מירקות כתומים בלבד. כך היא עשתה, בהוראת הרב. הדיאטה הסגפנית הזו דרדרה את מצבה, היא ירדה במשקל ונחלשה מאד. לבסוף, לאחר תחנונים מצד הבת החולה שיתן לה לאכול דברים נוספים מלבד מרק, הדיאטה הרצחנית נשברת - אבל מבחינה רפואית המצב רק מחמיר.

הרב ברלנד עם חסידיו
הרב ברלנד עם חסידיו | צילום: חדשות 13

נורית התקשרה לחתנה על מנת לשכנע אותו שילכו להיבדק: "היא חייבת לעשות צילום מה לא מובן לך פה? מה לא מובן?" הוא השיב לה כי "הרב ברלנד אמר לנו לא לעשות, שהוא ריפא אותנו בדרך על טבעית. את מדומיינת, מדומיינת לגמרי". נורית משיבה לו כי: "הבת שלי היא פצצה מתקתקת, אם היא לא עושה את הצילום אני עושה עליהום על הרב ברלנד. אני לא יכולה לסבול את זה שהבת שלי פצצה מתקתקת - והוא פתאום אלוהים, אלוהים הגיע".

נורית מבינה שיש רק אדם אחד ששולט בחיים של בתה ומונע ממנה לטפל בסרטן שמתפשט בגופה. היא פונה בתחנונים אל אשתו של הרב ברלנד, הרבנית תהילה ברלנד. כשזו מסכימה להיפגש איתה, היא אומרת לה בשיחה: "אם יקרה לבת שלי משהו, יש לי אצבע מאשימה. אני לא אשתוק, אני אמא לוחמת". הלחץ עבד, ונורית מוכנסת לפגישה עם ברלנד. בפגישה אומרת האם: "היא כמו פצצה מתקתקת. היא חייבת לעשות בדיקות".

ברלנד משתכנע, והגבאים מודיעים לבתה שהיא תפגוש את האחות שלוקחת לרב בדיקות דם, והיא תעשה גם לה. "הרופא אמר לה שהבדיקות לא טובות, ושצריך לעשות אולטראסאונד", סיפרה נורית, "היא מאוד פחדה. השאלה הראשונה שהרופאה שאלה אותה זה 'איפה היית במשך חצי שנה?'. היא שתקה. היא לא הלכה כי הרב שלהם הורה לה לא לעשות כימותרפיה - כי אין לה סרטן. הרופאים אמרו לי 'אנחנו את שלנו עשינו, אין לה מה לעשות במחלקה הזו. היא חולה סופנית, לא נשאר לה הרבה זמן'". אחות אונקולוגית ראשית בבית החולים "שערי צדק" סיפרה כי "היא לא הייתה מופיעה, והייתי מתקשרת שוב. והיא הייתה מושכת ומושכת, ולאט המצב נהיה רק יותר גרוע".

שיחה בין נורית לאשת הרב ברלנד
שיחה בין נורית לאשת הרב ברלנד | צילום: חדשות 13

הרופאים הרימו ידיים, ומאז זה היה רק עניין של זמן. היא הועברה להוספיס בהר הצופים, שם היא המתינה למותה. "התייאשתי מלהיאבק על חיי, איבדתי את האמון שלי ברב אליעזר ברלנד", כך כתבה בשנה האחרונה לחייה בספר תודות לבורא עולם, ספר מלא ספקות ופחד שמציב סימן שאלה גדול על האמונה העיוורת שהובילה אותה למותה. "כל יום אני קמה ואני מתה מחדש", סיפרה אמה בדמעות. "הסיפור שלה כל כך קשה, אי אפשר לתאר את זה. מישהו רצח לי את הילדה. מישהו חייב לתת את הדין ואני אומרת בראש מורם – ברלנד רצח את הבת שלי. חד משמעית".

בריאיון לחדשות 13 לאחר שידור התחקיר, האם סיפרה כי "ידעתי שהסיפור שלי קשה, אבל יחד עם זאת, אני הרגשתי שמדינה שלמה מחבקת אותי. היה חשוב לי לדעת מה אנשים חושבים, וגיליתי שבעצם זה גם הסיפור שלהם. אני ממש הרגשתי שזה הסיפור שלהם. לצערי, אני מכירה שני אנשים שנפטרו בעקבות סיפור ממש זהה. לצערי גיליתי את זה מאוחר".

נורית, שבתה נפטרה מסרטן
נורית, שבתה נפטרה מסרטן | צילום: חדשות 13

כמו כן, אמרה האם שיש בכוונתה להגיש תלונה במשטרה: "אני ממש לא מפחדת, מההתחלה לא פחדתי. עכשיו לאחר מותה של בתי, קיבלתי יותר אומץ. אין לי שום תחושה של פחד כי את היקר שלי איבדתי. אני יודעת שאני מאויימת, זה לא רק כת - זה מאפיה. קודם כל שאני אוציא את הסיפור שלי, שאף אמא לא תסבול שנתיים את הייסורים שאני עברתי, ואני מאוד מקווה שהבת שלי תהיה הקורבן האחרון".

תגובת עורכת דינו של הרב: "הכתבה הנה ערוכה ומעוותת את המציאות. הרב ברלנד תומך ומעודד טיפול רפואי בכפוף להמלצות רופאים. הרב, כמו רבנים מכובדים אחרים, מברכים ברפואה ומאמינים בחיזוק הנפש כדי להחדיר לחולה אופטימיות ואמונה. צר לנו שהחלטתם לאמץ את גרסת האם שעומדת בניגוד מוחלט למציאות וחרף התנגדות הבעל שביקש להביא את דבריו. הרב ליווה את המשפחה עד לרגעים האחרונים ומשתתף בצערם ובכאבם".

מי שעזר ותמך בנורית במאבקה הוא ועד הפעולה למאבק בכת של ברלנד, שמלווה ותומך כלכלית גם בנפגעות עבירות המין מהחצר של הרב. לתרומות למאבק בהמשך פעילותו של הרב ברלנד.