נתניהו על הרשעת רעייתו בפלילים: "הסתיים מסע ציד של 4 שנים"

רה"מ התייחס להחלטת ביהמ"ש להרשיע את אשתו בפרשת המעונות, ואמר כי "אם לא היה מדובר באשתי אף אחד לא היה חולם להעמידה לדין". גורם משפטי בכיר: "נתניהו מעביר מסר המבזה את מערכת המשפט"

זמן צפייה: 02:47

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב היום (ראשון) להחלטת בית המשפט להרשיע את אשתו שרה בעבירה פלילית ואמר: "שרה עברה ארבע שנים של גיהינום מול מכלל האשמות שלא נשאר מהם דבר. היום כשהיא החליטה לא ללכת למשפט היא אמרה שהיא סבלה מספיק ושהיא רוצה שהגיהנום הזה ייפסק. אבל אני אומר לכם, וכולכם יודעים את זה - אם לא היה מדובר באשתי לא הייתה נפתחת חקירה ואף אחד לא היה חולם להעמיד אותה לדין".

"היום הסתיים מסע צייד הזוי של ארבע שנים על חמגשיות ואוכל. מסע צייד שעלה למשלם המיסים מיליוני שקלים", אמר נתניהו. "יש לי הערכה רבה לבית המשפט. השופט, נשיא בית משפט השלום בירושלים, אמר בצדק ש'העולם הפלילי זר לשרה' ונקבע שלא הייתה שום מרמה מצידה. השופט אמר שצריך לשים הכל בפרופורציה. הטבחים הוזמנו לבשל למען האורחים של ראש הממשלה ורעייתו והוא אמר בדברי הסיכום שלו שאין ספק שמדובר באירועים רשמיים. יותר מכך, הוא הסכים שיש בעיות משפטיות בתיק, לשון המעטה. גם אני אומר לכם. מדובר הרי בנוהל בלתי חוקי שהתקבל נגד חוק יסוד של המדינה, ארבעה ימים לפני שנכנסתי לתפקיד. וכל זה על 122 שקל ליום, כולל אורחים רבי מעלה".

לכתבות נוספות בנושא >>

פרשת המעונות: אשת רה"מ הורשעה בעבירה פלילית

שרה נתניהו לפרקליטות: אחתום על הסדר טיעון בפרשת המעונות

תיק המעונות: המדינה צפויה להגיש תביעה אזרחית נגד שרה נתניהו

בנימין ושרה נתניהו
בנימין ושרה נתניהו | צילום: רויטרס

בתגובה, מתח גורם משפטי בכיר בביקורת חריפה על דברי ראש הממשלה: "למרות שהיום עמדה גב' נתניהו בבית המשפט, הודתה בביצוע עבירה פלילית שבמסגרתה קיבלה בתחבולה מהמדינה סכום של 175,000 שח, והורשעה בדין, מיד לאחר מכן ראש הממשלה למעשה מתכחש לעובדות אלה וטוען כאילו נוהל נגדה "מסע ציד הזוי". ראש הממשלה התעלם כליל מכך שגב' נתניהו הודתה במפורש שפעלה בתחבולה בניגוד לנוהל מחייב, והוא טוען כעת שהנוהל היה כביכול בלתי חוקי. ראש הממשלה ממשיך לדבר על הזמנת 'חמגשיות' כביכול, למרות ששרה נתניהו הודתה במפורש שהזמינה ארוחות רבות ממסעדות יוקרה ובמספר מקרים גם הזמינה שפים ממסעדות. כל בר דעת מבין שבסכום של 175,000 שח, לא מזמינים "חמגשיות". ראש הממשלה אמנם אמר מן השפה ולחוץ שיש לו הערכה רבה לבית המשפט, אך בדבריו הוא למעשה מתעלם לגמרי מפסק הדין המרשיע".

"העובדה שראש הממשלה התעלם מכל אלה, היא גם מסר לא ראוי לציבור והיא אף מבזה את מערכת המשפט", אמר הגורם. "ניתן היה לצפות להתנהגות שונה מכל אדם ביחס למערכת המשפט, ודאי מראש הממשלה, שרק לפני ימים ספורים דיבר על הצורך לציית לכל פסק דין של בית המשפט. שרה נתניהו היא לא דרייפוס. היא הודתה במעשה פלילי כי גם היא יודעת מצויין שזה לא מקרה של 'לא יהיה כלום, כי אין כלום".

הבוקר, כאמור, אשת ראש הממשלה הורשעה בבית משפט השלום בירושלים בסעיף "ניצול מכוון של טעות הזולת ללא מרמה". השופט אביטל חן הודיע כי הוא מכבד את הסדר הטיעון שעליו סוכם, לאחר שנתניהו הודתה בכתב האישום המתוקן. במסגרת ההסכם, תידרש נתניהו להחזיר 45 אלף שקלים לקופת המדינה, וכן לשלם קנס בגובה של 10,000 שקלים.

"התיק הזה הוא בעיקר תיק של פרופורציה", אמר השופט לאחר ההרשעה. "אכן הנאשמת השתמשה באופן לא ראוי בכספי ציבור, אבל אני רוצה לומר מספר דברים - מטענות הצדדים עולה כי בעיות משפטיות לא פשוטות מלוות את התיק. הארוחות שנצרכו הוזמנו גם, ואולי בעיקר, לאורחי רה"מ ורעייתו. אין חולק שמדובר במעון אירוח רשמי עם אורחים מכובדים. הנאשמת נעדרת עבר פלילי כלשהו, היא נטלה אחריות וחסכה זמן שיפוטי רב. גם הזמן שחלף מביצוע העבירה מצדיק הקלה בעונש". בתום הדיון, אמרה נתניהו לשופט: "סבלתי מספיק".

שרה נתניהו מגיעה לבית משפט השלום
שרה נתניהו מגיעה לבית משפט השלום | צילום: חדשות 13

עו״ד ארז פדן ועו״ד ג׳ני אבני מפרקליטות מחוז ירושלים התייחסו להרשעה: ״הכרעת הדין מבטאת אכיפה פלילית נגד חציית הגבולות שבין הוצאה פרטית להוצאה ציבורית, וקובעת כי אדם בעל נגישות לקופה הציבורית, יהא מעמדו בכיר ככל שיהיה, אינו רשאי לעשות בה כבשלו. הוצאת כספי ציבור - במשך שנים בסכומים משמעותיים - בניגוד לכללים ולהנחיות, היא עבירה פלילית שבצידה הרשעה וענישה כלכלית משמעותית״.

"ערב ערב במשך ארבע שנים רדפו אחרי הגברת נתניהו", אמר פרקליטה של נתניהו, עו"ד יוסי כהן, לאחר הרשעתה. "העבירו אותה גיהנום של כותרות מפוצצות, מגמתיות ושקריות. עשו לה שיימינג באולפנים והכל על לא עוול בכפה. הפרקליטות גייסה משאבים אדירים בעלויות של עשרות מיליונים שקלים ופתחה במסע צייד הזוי שלא נודע כדוגמתו, והכול בשביל מה? הרי אם לא היו קוראים לה 'הגברת נתניהו' החקירה הזאת לא הייתה נפתחת. לא היו פותחים חקירה על חמגשיות ועל אוכל. שרה נתניהו משלמת היום מחיר כבד, אישי וכואב, כדי לשים סוף למסע הצייד הזה, ואני מקווה שכך באמת נסיים את הסיפור הזה".

מדובר בעבירה ברף פלילי נמוך, שעליה הסכימו עורכי דינה של נתניהו והפרקליטות. במקביל, צפויה הפרקליטות להגיש תביעה אזרחית נגד נתניהו, במידה שהיועמ"ש יאשר זאת. במסגרת התביעה האזרחית, במידה שתוגש, תוכל הפרקליטות לדרוש כי נתניהו תשלם 175 אלף שקלים - סכום הארוחות שעליו סוכם בכתב האישום המקורי.

שרה נתניהו יוצאת מבית המשפט לאחר שהורשעה בפרשת המעונות
שרה נתניהו יוצאת מבית המשפט לאחר שהורשעה בפרשת המעונות | צילום: חדשות 13

ביום רביעי, הגישה הפרקליטות כתב אישום מתוקן נגד אשת ראש הממשלה, בהתאם להסדר הטיעון שעליו חתמה באותו בוקר ולאחר שיום קודם לכן הודיעה כי היא מסכימה להסדר. ההסדר כולל כאמור הודאה בעבירה פלילית ופיצוי וקנס בסך 55 אלף שקלים - אך במקום שנתניהו תורשע ב"רמיה והונאה", היא תודה ב"ניצול מכוון של טעות החשבים במשרד".

בכתב האישום המקורי צוין במפורש שנתניהו רימתה והונתה את המדינה לגבי הסתרת המבשלת, במתוקן המילים "רמיה והונאה" אינן מוזכרות. נוסף על כך, סכום הארוחות המפורט בכתב האישום העדכני קוצץ בחצי - כלומר עומד על 175 אלף שקלים במקום 350 אלף שקלים.