חודש לאחר מותם של 3 דיירים במעון לחוסים: המשטרה פתחה בחקירה

לאחר ששלושה מדיירי המעון "בית דפנה" בחולון נפטרו ו-30 נוספים אושפזו כתוצאה מהרעלת מזון, המפלג לחקירות הונאה של מחוז תל אביב החל לחקור את הנסיבות שהובילו למקרה

Whatsapp Image 2022 05 02 At 2
מעון "בית דפנה" בחולון | צילום: דור כהן

המשטרה פתחה הבוקר (שני) בחקירה בעקבות מות שלושת החוסים במעון "בית דפנה", כתוצאה מהרעלת מזון לפני כחודש, שתתנהל במפלג לחקירות הונאה של מחוז תל אביב. במסגרת ההתפרצות חלו 33 דיירים, מתוכם תשעה פונו לטיפול בבית החולים ושישה אושפזו. שלושה מטופלים נפטרו - מקרה אחד של פטירה אירע פתאומית במוסד ושניים תוך טיפול בבית החולים. המטבח נסגר באופן מיידי ודו"ח משרד הבריאות הועבר למשטרה ולמשרד הרווחה.

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ גלעד קריב, אמר בעקבות הודעת המשטרה: "מקווה שהמשטרה תחקור לעומק את אירועי המוות המטרידים, למרות שעבר חודש מאז המקרה. ועדת החוקה בראשותי תמשיך לדרוש נהלים ברורים לחקירת מקרי מוות במסגרות דומות של אנשים עם מוגבלות. לא מדובר בחצר האחורית של מדינת ישראל, מדובר באזרחים ואזרחיות שזהו ביתם, והאחריות של המדינה לשמור על רווחתם ובריאותם".

משרד הבריאות פרסם כשבוע לאחר האירוע  את עיקרי דו"ח הבקרה, ממנו עלה כי התחלואה נבעה מטיפול לקוי בבשר שגרם לזיהומו ולתחלואה הנרחבת במוסד. בתרביות מזון שנלקחו צמח חיידק מסוג קלוסטרידיום פרפרינגס, אותו חיידק צמח גם בתרביות צואה מ-7 מטופלים, דבר המעיד על מקור הזיהום.

Whatsapp Image 2022 05 02 At 2
הדלקת נרות לזכר החוסים שנפטרו במעון ''בית דפנה'' בחולון | צילום: דור כהן

כמו כן, בבקרה התגלו ממצאים שחלקם חמורים בתחזוקה, ברמת הניקיון במוסד ובמטבח. בין ממצאי הדו"ח נמצאו מספר ליקויים, בהם העובדה שלא הייתה הקפדה על הפרדת מזונות בתהליכי הבישול השונים, אין נוהלי עבודה תקינים לטיפול באוכל ורמת ניקיון הכלים לקתה בחסר.

כזכור, במסגרת ההתפרצות לפני שבוע חלו 33 דיירים, מתוכם תשעה פונו לטיפול בבית החולים ושישה אושפזו. שלושה מטופלים נפטרו - מקרה אחד של פטירה אירע פתאומית במוסד ושניים תוך טיפול בבית החולים. המטבח נסגר באופן מיידי ודו"ח משרד הבריאות הועבר למשטרה ולמשרד הרווחה.

הלכלוך בכניסה האחורית של ''בית דפנה'' בחולון
הלכלוך בכניסה האחורית של ''בית דפנה'' בחולון | צילום: דור כהן

זמן קצר לאחר מכן שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן הורה להרחיב את כתב המינוי לוועדת הבדיקה החיצונית לאירועים במעון בני ציון גם לאירוע במעון "בית דפנה". נשיאת בתי משפט השלום בדימוס שולמית דותן, שעומדת בראש הוועדה, תוביל גם את הבדיקה הנוכחית, והיא צפויה להגיש את מסקנותיה בעוד כשלושה חודשים.

במקביל, פנה משרד הרווחה למשרד הבריאות בבקשה לתגבר את הבקרה על המטבחים במסגרות החוץ ביתיות לאנשים עם מוגבלות בכדי לוודא את יישומן של הנהלים והסטנדרטים הנדרשים לבישול ו/או חימום מזון.