ברק נגד ברק: "התנהגות של מאכער - קריסה מוסרית"

רה"מ לשעבר תקף את נשיא ביהמ"ש העליון לשעבר בעקבות הפרסום על כך שתיווך בהסדר הטיעון בין מנדלבליט לנתניהו, וטען כי אסור לחתום על העסקה. "מדינה חפצת חיים לא עושה הסדרי טיעון עם אנשים שמתנהגים כמו ארגון פשע"

זמן צפייה: 05:26

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק התראיין הערב (ראשון) במהדורה המרכזית, ותקף את נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק, בעקבות הפרסומים על כך שתיווך בהסדר הטיעון בין היועמ"ש אביחי מנדלבליט לבין ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, וטען כי אסור לחתום על עסקה כזו.

"הופתעתי מאוד מהפרסום", אמר ברק, "האיש גאון בתחומו ואייקון של עליונות המשפט, ומה שמתגלה לנגד עינינו זה התנהגות של מאכער לכל עניין ודבר, קריסה מוסרית מטלטלת. הוא לוקה בעיוורון לגבי המהות של מה שהמקרה של נתניהו מייצג. זה לא רק עוצמת העבירות שלו, זה קודם כל ההתקפה הבוטה שלו בשנתיים האחרונות על מערכת המשפט ועל הדמוקרטיה הישראלית".

עוד אמר רה"מ לשעבר: "אין לי שום ספק שברק אמור להבין שאם באחד מסיבובי הבחירות נתניהו היה מצליח להרכיב ממשלה הוא היה ממנה ליצן או דחליל ליועץ משפטי שהיה עושה מיד עיכוב הליכים וגורר אותנו לחוק חסינות גורף. אסור לתת לזה לקרות, זה ליקוי מאורות כואב מאוד של ברק, זה בן אדם שאני עם הערכה עצומה אליו, אבל אי אפשר שלא להסתכל לאמת בעיניים, זה ליקוי מאורות וזו קריסה מוסרית שלו".

Fstskj
מנדלבליט, נתניהו וברק | צילום: רויטרס

"אינני יודע למה ברק נוקט בעמדה הזאת", הוסיף ברק, "כשמסתכלים על מה שנתניהו הצליח לעשות למנדלבליט ולחוקריו, ככה פועלים ארגוני פשע, ומדינה חפצת חיים לא עושה הסדרי טיעון עם אנשים שמתנהגים כמו ארגון פשע".

ברק המשיך ואמר: "צריך לעשות צדק ולהתחשבן נכון עם בן אדם שניסה להרוס את הדמוקרטיה, וניסה להכניס דפוסים של ארגוני פשע. אולמרט ושרון ורבין הרכינו ראש בפני מערכת המשפט. איך ינהג כל אחד מהגלריה העתידית של בעלי שררה, ראשי ממשלה, כאשר הוא יצטרך לבחור האם להתנהג כמו פאינה, כמו אולמרט ושרון, או כמו נתניהו. אנחנו יוצרים קריסה בלתי הפיכה של כל הסמכות של מוסד התביעה, זה הרבה יותר חזק מעניין הפרישה".

"בכל מקרה אין פה אכיפה של פרישה", סיכם ברק, "אם עסקת הטיעון המבישה הזו תיחתם, שום דבר לא ימנע ממנו לפנות בעוד שנתיים לנשיא הרצוג, אני לא יודע להגיד אם הוא יעמוד בלחצים. הוא ישתמש ממש במילים שהשתמש בהן אהרן ברק ומשתמש בהן מנדלבליט כדי להצדיק חנינה. אם תחתם עסקה שערורייתית כזו עכשיו, ספק אם יוכל הנשיא לעמוד בפני הלחצים".