החלה עדותו של אבירם אלעד: "הייתה התערבות ברורה לטובת נתניהו"

אחרי סיום עדות אילן ישועה, עלה להעיד העורך הראשי לשעבר של "וואלה" שסיפר שככל שהתקרבו לבחירות, הלחץ גבר: "היה ברור שלא היה מדובר בבקשות עיתונאיות"

זמן צפייה: 03:09

משפט נתניהו: היום (ראשון) החלה בתיק 4000 עדותו של אבירם אלעד, ששימש כראש מערכת החדשות של וואלה החל משנת 2011, וכעורך הראשי של האתר בשנים 2018-2016. עם פתיחת עדותו אמר אלעד כי ערך את האתר משיקולים עניינים בלבד, וכי עריכה לא צריכה להיעשות משיקולים פוליטיים. אבירם אלעד הוא מנכ"ל חדשות 13.

"יחסית נדיר מאוד שאילן ישועה התערב בתכני האתר בתקופת גדי להב", העיד אלעד, בהתייחסו לתקופה בה היה ראש מערכת החדשות בשנת 2012, "הדבר הראשון שאני זוכר בבירור הוא שנודע לי שהייתה כתבה שעסקה בקו העוני לקראת בחירות 2013, שהייתה שלילית לגבי הממשלה והיה לחץ מצד ישועה להוריד אותה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

יוצא מהצללים: אושר מינויו של רונן בר לראש השב"כ

גנץ על המבצע לאיתור מידע על רון ארד: "לא הייתי חושף אותו"

שלושה חוקרים יזכו בפרס נובל לכלכלה – ביניהם ישראלי-אמריקני

"כששאלתי למה אמרו לי שזה בכלל תקציבי בחירות של הליכוד, זה היה נשמע לי מוזר מאוד", הוסיף אלעד, "ההתערבות הייתה ברורה מאוד לטובת ראש הממשלה ומשפחתו בתקופה הזאת". לשאלת השופט באיזה אופן זה נעשה ענה אלעד: "בכל דרך אפשרית. להעלות כתבות. להוריד כתבות. לכתוב כתבות נגד יריבים פוליטיים".

בהמשך עדותו אמר אלעד: "לאט לאט ככל שחלף הזמן הסביר ישועה שלאלוביץ' יש אינטרסים של בזק שהוא זקוק בהם לראש הממשלה. חלק מהבקשות לא ניסו להיות עיתונאיות. לפעמים הוא ניסה להציג כאילו זה משהו עיצונאי אבל ברוב המקרים היה ברור שהבקשות לא עיתונאיות".

"כשאילן ישועה ביקש לשנות דברים הבענו התנגדות ולא הבנו למה הוא מתערב בעבודה העיתונאית", המשיך אלעד, "אילן הביע בחלק מהזמן אי שביעות רצון לעשות את זה אבל אמר שזה חשוב מאוד לקבוצה ושצריך לעשות את זה". אלעד אישר את דברי התובעת לפיהם הוא אמר במשטרה ש"זה עשה רע לישועה".

אילן ישועה ואיריס אלוביץ'
אילן ישועה ואיריס אלוביץ'

עוד הוסיף אלעד: "היו מספר פעמים שאילן אמר שאי ביצוע הדברים יוביל להרס החברה ופירוקה, שאם לא נבצע תהיה בעיה גדולה מאוד להמשיך. כל בקשה נתקלה בחומת התנגדות מצידנו. עשינו הכל לא כדי לא להיעתר לבקשה, אבל הגענו למצב שלא הייתה ברירה אלא לבצע. היו מעט מאוד בקשות לצערי שלא מולאו, ואז הייתה תגובה קשה - שאנחנו מסרבים פקודה. ככל שהתקרבנו לבחירות 2013 הלחץ הלך וגבר".

על טלי בן עובדיה אמר אלעד: "היא עיתונאית מצויינת. הגיעה להיות עורכת ראשית, אני זוכר שאילן התקשר וביקש ממני להוריד כתבה על נפתלי בנט שהיתה במיקום גבוה באתר. מייד התנגדתי, לא הבנתי למה ואמרתי לו שיפנה לטלי ושידבר איתה. ואכן לא ביצעתי. הוא אמר לי שאם הוא ידבר איתה היא תתפטר".

"אמרתי לו שאני לא אעשה דברים מאחורי הגב שלה", הוסיף אלעד, "הוא נימק שצריך להוריד את הכתבה בגלל הנחיות מלמעלה. היה לי ברור שזה לא בא ממנו. הוא גם אמר לי. עד כמה שזכור לי הכתבה ירדה למטה. טלי אמרה לי אחרי המקרה הזה שהמקום הזה לא יכול להגיע רחוק מבחינה עיתונאית ואחרי כמה ימים היא התפטרה".

ינון מגל
ינון מגל

על תקופת ינון מגל כעורך הראשי של האתר סיפר אלעד בעדותו: "היה אירוע שבו התבקשנו לעשות כתבה על הקמפיין השלילי שבנט עשה. באירוע נוסף התבקשנו לגנוז חלק מריאיון של נתניהו. ביום הבחירות קיבלנו הוראה מישועה להעלות לידיעה הראשית באתר את ביקור נתניהו בכותל. חשבנו שזו השפעה ישירה על אנשים ביום בחירות, ועדיין קיבלנו הנחיה ברורה מישועה. אחרי מריבות זה עלה לידיעה הראשית".

"הייתה בקשה מאילן ישועה לעשות כתבה שלילית על בנט", המשיך אלעד, "ינון ואני התנגדנו. לא היה חומר קונקרטי. לא היה שום דבר עיתונאי. מסמסמנו את זה ודחינו את זה. ינון אמר לי שמדובר בכוחות גדולים מאילן ושההתערבות מגיעה מלמעלה, מהבעלים".

בשלב זה החלה התובעת יהודית תירוש להקריא מעדותו של אלעד במשטרה, שם סיפר שהוא וינון מגל מדברים על זה ושהם מבינים שההתערבויות מגיעות מכיוון ראש הממשלה. "אחרי הבחירות היתה ירידה בהתערבויות של ישועה", אמר אלעד, "אבל אני זוכר שהיו התערבויות בעיקר על כתבות לגבי ארועים ששרה נתניהו נכחה בהם".

בתגובה לשאלת תירוש אמר אלעד שאת רוב אותן כתבות הוא לא היה מעלה. על התקופה המאוחרת יותר, אחרי 2016, העיד אלעד כי היו הנחיות שכל מה שקשור למשפחת נתניהו צריך לעבור אישור של ישועה.