בג"ץ קבע: הסדר ניגוד העניינים שגיבש מנדלבליט מחייב את נתניהו

השופטים קבעו כי על נתניהו להישמע להחלטת היועמ"ש, זאת לאחר שרה"מ טען כי הסמכות למניעת ניגוד עניינים שייכת למבקר המדינה. לפיכך, על רה"מ להימנע מעיסוק במינויים במערכת אכיפת החוק

זמן צפייה: 01:03

בג"ץ קבע הבוקר (חמישי) כי הסדר ניגוד העניינים שגיבש היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מחייב את ראש הממשלה בנימין נתניהו, ומכאן - שאסור לנתניהו לעסוק במינויים במערכת אכיפת החוק. בנוסף לכך, השופטים פסקו על ראש הממשלה לשאת בעלות של הוצאות המשפט, בסך 7,500 שקלים.

בדברי ההסבר, כתבו השופטים כי "בית המשפט עמד על כך שהמציאות שבה ראש ממשלה מכהן כאשר תלוי ועומד נגדו כתב אישום בעבירות חמורות מתחום טוהר המידות, היא מציאות חריגה המחייבת הקפדה יתרה על העיקרון האוסר על מי שנושא בתפקיד ציבורי להימצא במצב של ניגוד עניינים".

שר המשפטים ויו"ר כחול לבן בני גנץ הגיב להחלטה, ומסר: "נתניהו שקוע עד צוואר בניגוד עניינים. סירובו למנות פרקליט מדינה קבוע ושר משפטים קבוע, מוכיח עד כמה בעייתית כהונתו כראש ממשלה. אני מקווה מאוד שכל המפלגות לגוש השינוי יבינו זאת, ויתאחדו במאמץ להחליף אותו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

פרשת ישראל ביתנו: פאינה קירשנבאום הורשעה בשוחד

העליון דחה את ערעור הנהג שדרס למוות אילון שלו-אמסלם

סמוטריץ': "במשמרת שלי לא תקום ממשלת ימין בתמיכת מנסור עבאס"

נתניהו ומנדלבליט
נתניהו ומנדלבליט | צילום: רויטרס

כזכור, בהסדר ניגוד העניינים שהוגש בנובמבר 2020, קבע מנדלבליט כי ברקע המשפט המתנהל נגדו - לנתניהו אסור להתערב במינויים בפרקליטות, במשטרה וכן בוועדה לבחירת שופטים. "בכל מקרה שבו מתעורר חשש לניגוד עניינים, על השר לפעול בהתאם לחוות דעת היועמ"ש", הבהיר מנדלבליט, והוסיף כי קיים צורך להעביר את הסמכות לעסוק בעניינים אלה לשר אחר - וכמה שיותר מהר.

אלא שכמה ימים לאחר מכן, העביר נתניהו את תגובתו לבג"ץ, וטען כי ליועמ"ש אין סמכות לקבוע את הסדר ניגוד העניינים - אלא רק למבקר המדינה. "היועץ המשפטי לממשלה אינו הגורם המוסמך לקביעה בדבר ניגוד עניינים של ראש הממשלה", כתבו פרקליטיו של נתניהו, "לא נתונה בידיו הסמכות ליטול סמכויות שלא ניתנו לו בחוק, ומשכך אין בסמכותו שבדין בכדי להכריז על ראש הממשלה כמצוי בניגוד עניינים".