היועמ"ש לבג"ץ: עמדתי בעניין ניגוד העניינים של רה"מ - מחייבת

לאחר שנתניהו טען כי "למנדלבליט אין סמכות לקבוע הסדר ניגוד עניינים", היועמ"ש העביר עמדה משלימה בנושא, והזהיר כי אם רה"מ לא יפעל לפי ההסכם - הוא יבקש מבית המשפט העליון להכריע בעניין

זמן צפייה: 01:28

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט העביר הערב (שלישי) לבג"ץ עמדה משלימה בנושא חוות הדעת שהגיש בעניין ניגוד העניינים של ראש הממשלה, והזהיר כי אם בנימין נתניהו לא יפעל לפיה, בכוונתו לבקש מבית המשפט העליון להכריע בנדון. "ככל שרה"מ יעמוד על כך שהוא אינו מתכוון לפעול לפי הסדר זה, על פרטיו, דומה כי אין מנוס מהמשך בירור העתירות, לרבות הוצאת צווים על-תנאי בהקשר זה".

מנדלבליט, שהגיש את המסמך המלא של ניגוד העניינים בשבוע שעבר ועורר את זעמו של נתניהו, ביקש לקבוע כי "חוות דעתו בעניין מחייבת את כל זרועותיה של הרשות המבצעת ומשקפת מבחינתן את החוק הקיים, בדומה לחוות דעתו המשפטית בסוגיות אחרות, והיא אינה בגדר המלצה בלבד". 

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

צה"ל הפיל רחפן של חזבאללה שחדר לישראל בגבול לבנון

נתניהו: "מקיים קשר חם עם ביידן ופוגש את מנהיגי שתי המפלגות"

הבכיר שנעצר בחשד לשוחד: ראש עיריית אור עקיבא יעקב אדרי

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

כזכור, בהסדר ניגוד העניינים המלא קבע מנדלבליט כי ברקע המשפט המתנהל נגדו, לנתניהו אסור להתערב במינויים בפרקליטות, במשטרה וכן בוועדה לבחירת שופטים. "בכל מקרה שבו מתעורר חשש לניגוד עניינים, על השר לפעול בהתאם לחוות דעת היועמ"ש", הבהיר מנדלבליט, והוסיף כי קיים צורך להעביר את הסמכות לעסוק בעניינים אלה לשר אחר - וכמה שיותר מהר.

כמה ימים לאחר מכן, היה זה נתניהו שהעביר את תגובתו להסדר ניגוד העניינים, וטען כי ליועמ"ש אין סמכות לקבוע את הסדר ניגוד העניינים - אלא רק למבקר המדינה. "היועץ המשפטי לממשלה אינו הגורם המוסמך לקביעה בדבר ניגוד עניינים של ראש הממשלה", כתבו פרקליטיו של נתניהו, "לא נתונה בידיו הסמכות ליטול סמכויות שלא ניתנו לו בחוק, ומשכך אין בסמכותו שבדין בכדי להכריז על ראש הממשלה כמצוי בניגוד עניינים, אין בסמכותו בכדי לכבול את ראש הממשלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: תקשורת ראש הממשלה

מזה תקופה שמתקיימת מחלוקת בין ראש הממשלה לבין היועמ"ש באשר לניגוד העניינים ולמינויים שבהם יכול או לא יכול לעסוק נתניהו בזמן המשפט. כבר בחודש יולי העביר מנדלבליט את טיוטת חוות דעתו לפרקליטיו של ראש הממשלה, ומייד לאחר מכן נתניהו השיב לו כי הוא לא מקבל את עמדתו. מאז, השניים עדיין לא הגיעו להסכמות בעניין.