אריה דרעי הודה בבית המשפט והורשע בעבירות מס

יו"ר ש"ס התפטר מהכנסת ובתמורה היועמ"ש לא טען בעניין הקלון - מאחר ודרעי לא מכהן כנבחר ציבור. גזר דינו של דרעי יינתן בשבוע הבא. בבית המשפט אמר דרעי: "אני מקבל אחריות אישית מלאה"

זמן צפייה: 00:22

חבר הכנסת לשעבר אריה דרעי הורשע הבוקר (שלישי) בבית משפט השלום בירושלים, זאת כחודש לאחר שהושג הסדר טיעון בעניינו וכחמש שנים לאחר שנפתחה חקירה גלויה בפרשה. במסגרת הסדר הטיעון, יו"ר ש"ס הודה בעבירות לפי חוק מיסוי מקרקעין ופקודת מס הכנסה והתפטר מהכנסת השבוע. בהסדר נקבע עונש של מאסר על תנאי וקנס כספי בסך 180 אלף שקלים. גזר הדין יינתן ב-1 בפברואר.

דרעי פנה לשופט ואמר: "אסרתי על חבריי ועוזריי לדבר. עשינו ממש צנזורה רוסית על כל הנושא הזה. אני מקבל אחריות אישית מלאה. ההסדר הוא על דעתי ומרצוני. אף אחד לא כפה עליי. נטיית ליבי הייתה לא להסכים. הלוקסוס של ניהול מצד אחד את ענייני המדינה, אבל שאתה מנהל משפט, אתה רוצה להתגונן באופן טבעי. לכן החלטתי שאני לא רוצה לחזור למה שהיה לפני כמה עשרות שנים".

עו"ד נבות תל צור, המייצג את דרעי בטיעונים לעונש, אמר: "לאורך כל שנות החקירה, דרעי לא פצה פה ולא צפצף בנוגע לחקירה הזו במשך 6 שנים, למרות שהדברים אכלו אותו מבפנים. אין להקל ראש בנטילת האחריות. במיוחד בתקופה שבה יש ירידת אמון במערכת המשפט. יש לעודד את זה, ולא להכביד על מי שנותן אמון במערכת המשפט".

כזכור, לפני כחודש גורמים בפרקליטות מתחו ביקורת על התנהלות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בעניינו של דרעי, כאשר לדברי הגורמים, היועץ משך את העיסוק בסוגיה זמן רב מדי והיה צריך להגיע להחלטה או כתב אישום לפני כן. "מנדלבליט היה חייב להחליט הרבה קודם, וכך גם היה מונע מחשבות קונספירציה מצד חוגים מסויימים", אמרו בפרקליטות.

אריה דרעי ואביחי מנדלבליט
אריה דרעי ואביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

על פי כתב האישום מיוחסים לח"כ דרעי שני אירועים - האחד עסקת גבעת שאול, פרשה בנושא בעסקת נדל"ן משנת 2013, במסגרתה מכר ח"כ דרעי לאחיו שלמה דרעי, נכס בשכונת גבעת שאול בירושלים. הדיווחים שהועברו לרשויות מיסוי מקרקעין במסגרת טפסי הדיווח המקוונים על העסקה (טופס מש"ח), כמו גם חוזה המכירה שצורף לדיווח, לא שיקפו את מלוא פרטי העסקה, לרבות גובה התמורה שבעסקה.

צירוף פרטי העסקה החסרים למש"ח היה מאפשר לרשויות המס לשום את העסקה כראוי, ולהעמיד את שווי התמורה על סך 1.6 מיליון דולר (כ-5.8 מיליון שקלים), ולא 4.25 מיליון שקלים, כפי שדווח. בשל הדיווח החסר לרשויות מיסוי מקרקעין, מס הרכישה שנדרש שלמה דרעי לשלם הופחת שלא כדין. בגין כך נאשם דרעי בסיוע לעריכת הצהרה שאינה נכונה.

האירוע השני הוא הכנסות מחברת "גרין אושן", שהייתה קרן פיננסית להשקעות בארצות הברית. בשנת 2011 החלה גרין אושן לשלם לדרעי עמלת מגייס בגין גיוס משקיע לקרן. על-פי כתב האישום, החל מינואר 2013 עת חזר לחיים הפוליטיים, הורה ח"כ דרעי לגרין אושן להעביר את סכומי העמלות להם היה זכאי לאחיו שלמה.

בהתאם לכך, בין השנים 2015-2013 שולמו לשלמה דרעי כ-630 אלף שקלים כנגד חשבוניות ייעוץ. דרעי לא כלל את ההכנסה בסך 101,074 שקלים בדוח שהגישה החברה בבעלותו לשנת 2013, וכן לא ניהל פנקסי חשבונות ולא הגיש את דו"חות החברה שבבעלותו לרשויות המס לשנים 2015-2014, ובכך נמנע מלדווח בפני פקיד השומה על הכנסה בסך כ-534 אלף שקלים לשנים אלו. בגין פרשה זו הוא נאשם בעבירות של הכנת דו"ח וידיעות לא נכונים וכן אי הגשת דו"ח ואי ניהול פנקסי חשבונות.