"חשש שמונע משיקולים זרים": עתירה לבג"ץ נגד מינוי מ"מ הפרקליט

התנועה לאיכות השלטון עתרה במטרה למנוע את כניסתה של אורלי בן ארי לתפקיד, בשל טענה כי הבחירה בה לא נעשתה בתום לב. "אחרי שבית המשפט יפסול את המינוי – יזרקו אותה לכלבים"

זמן צפייה: 01:13

התנועה לאיכות השלטון עתרה הבוקר (רביעי) לבג"ץ במטרה למנוע את מינויה של אורלי בן ארי לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה. בעתירה נכתב כי קיים חשש כי המינוי מונע משיקולים זרים, "מחוסר ניקיון כפיים ומחוסר תום לב". לדברי התנועה, קיימות אינדיקציות לכך שהשיקולים בבסיס ההחלטה עניינם החלשת שומרי הסף וגורמים במערכת אכיפת שלטון החוק הנוגעים וקשורים לתיקי החקירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו. לאחר קבלתה, העביר השופט נעם סולברג את הטיפול בעתירה של התנועה לאיכות השלטון לשופט מזוז בגלל קשריו עם עו"ד למברגר.

עוד נכתב בעתירה כי מדובר בהחלטה שהתקבלה על ידי שר זמני אשר מונה בממשלת מעבר מבלי שמינויו קיבל את אישורה של הכנסת. התנהלות שר המשפטים אמיר אוחנה וההחלטה שקיבל פוגעים ביציבות תפקיד פרקליט המדינה, פוגעים באמון הציבור בדרך קבלת ההחלטות ואינם סבירים באופן קיצוני. לאור זאת, מבקשת התנועה מבית המשפט לתת צו ביניים באופן מידי למניעת המינוי.

"אי אפשר למנות סגן פרקליט מחוז לפרקליט מדינה כמו שאי אפשר למנות מח"ט לרמטכ"ל, בטח לא באמצע מלחמה", אמר יו"ר התנועה, עו"ד אליעד שרגא. "ברור שכל זה נעשה בכוונת מכוון, בכדי שבג"צ יפסול את המינוי, כך שגם לאוחנה, גם לנתניהו וגם לצאן מרעיתם יהיה הרבה חומר בעירה כנגד המערכת המשפטית לקראת הבחירות. לצערי הרב, בסיפור הזה ניצלו את עו"ד בן ארי, עשו על הגב שלה סיבוב ואחרי שבית המשפט העליון יפסול את המינוי הזה – הם יזרקו אותה לכלבים".

עוד בחדשות 13:

"אורלי בן ארי קראה בעבר לשי ניצן 'היטלר' ו'אל-קאעידה'"

אחרי הודעת אוחנה: לחץ בפרקליטות על בן ארי להסיר את מועמדותה

נגד עמדת היועמ"ש: אוחנה בחר באורלי בן ארי למ"מ פרקליט המדינה

עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג
עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג | צילום: חדשות 13

אתמול בבוקר הודיע אוחנה על מינוייה של בן ארי לתפקיד. "אין לי ספק שבן ארי תפעל לשימור כל הראוי לשימור, ותתרום לחיזוק אמון הציבור במערכת הכל כך חשובה הזו", הצהיר אוחנה. "בן ארי מכהנת כ-28 שנים בפרקליטות בשורה של תפקידים. היא בעלת ניסיון רב ועשיר בתחום הפלילי ובתחום הביטחוני, בוגרת המכללה לביטחון לאומי, בעלת תואר שני במדעי המדינה (ביטחון לאומי) ותארים ראשון ושני בהצטיינות במשפטים. מכהנת בהתנדבות כראש הרכב בבית הדין הארצי למשמעת של לשכת עורכי הדין ובמשך שנים שימשה כראש הפורום הביטחוני של פרקליטות המדינה".

אחרי המינוי השנוי במחלוקת של בן ארי, גורמים בפרקליטות מפעילים לחץ עליה להסיר את מועמדותה לתפקיד. זאת בהמשך לקביעתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כי המינוי חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות וכי קיימת מניעה לאשרו.

עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג ושר המשפטים אמיר אוחנה
עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג ושר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: חדשות 13

כאמור, לאחר שאוחנה הודיע על המינוי, מנדלבליט גינה את ההחלטה. בחוות הדעת שהגיש לשר המשפטים, כתב היועמ"ש: "מ"מ פרקליט המדינה נדרש להיות פרקליט מהדרג הבכיר ביותר, בעל ניסיון וותק רב, שמילא מספר תפקידים ניהוליים בכירים. יש להעדיף לתפקיד זה את מי ששימש קודם לכן כמשנה לפרקליט המדינה או לכל הפחות כפרקליט מחוז".

נציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ, התנגד גם למינוי. הרשקוביץ פנה לאוחנה ואמר כי ראוי היה למנות אדם בכיר יותר מבן ארי. לדבריו, בן ארי "עומדת בתנאי הסף – אולם היא לא בדרג הבכיר של הפרקליטות, ועלולה לערער את תפקודה".