פסיקה תקדימית: אישה שהתגרשה חויבה בדמי מזונות

הפסיקה התקבלה בבית הדין הרבני בנתניה, שם דנו בתביעה של אישה שהתגרשה מגבר ולהם 4 ילדים. הדיין קבע כי המשמורת תהיה שוויונית וכל הורה יישא בהוצאות בזמן שהות הילדים אצלו כמו גם בהואצות החינוך והבריאות

בית הדין הרבני

בית הדין הרבני האזורי בנתניה פטר לאחרונה אבות מדמי מזונות לילדיהם הקטינים וחייב לראשונה אמהות בדמי מזונות. מדובר בפסק דין תקדימי שקובע כי שני ההורים יישאו בעלות גידול הילדים כאחד בהתאם ליכולותיהם הכלכליות וללא הבדל מגדרי.

מדובר בתיק של אישה תושבת נתניה, אם לארבעה ילדים, שפנתה לבית הדין הרבני בתביעת גירושין. הכנסות הבעל נאמדו בכ-7,000 שקל לחודש והכנסות האישה נאמדו בכ-8,000 שקל.

הדיין, הרב אוריאל אליהו, קבע כי תהיה משמורת שוויונית של הילדים, שבוע בחזקת האם ושבוע בחזקת האב, ובאשר למזונות כל הורה יישא בצרכים בזמן שהות הילדים אצלו וגם בהוצאות החינוך והבריאות יישאו הצדדים בחלקים שווים.

"דומני שאי אפשר עוד להפטיר כאשתקד ולהטיל חיוב המזונות על האב והאם כאחד בהתאם ליחסי ההכנסות וליחסי זמן השהות של כל אחד מההורים", כתב הדיין בהחלטתו. "שינוי דרמטי מתרחש לעינינו במבנה הכלכלה המשפחתית. בעוד שבעבר האישה – האמא הייתה מחוסרת אמצעים, כיום נשים עובדות לא פחות מגברים והכנסותיהן מאפשרות להן להשתתף בכלכלת הבית".

לסיכום כתב הדיין כי "על פי הצדק ועל פי רוח ההלכה וכן על פי החוק ורוח החוק כיום, האב והאם צריכים לשאת בעול המזונות באופן שיתופי, שוויוני ויחסי ליכולותיהם והכנסותיהם, זאת בעקבות השינויים הדרמטיים באופי הכלכלה המשפחתית – מה שמוביל בצורך לאיזון באחריות ובחובות".