מדליק אש בפנים, מכה ומטיל מימיו על מיטה: תיעוד חדש מההתעללות במעון החוסים

אחרי הגשת כתבי האישום נגד מטפלים במוסד בראש העין, בסרטון שפורסם ממצלמות האבטחה נראים המואשמים מתנהגים באלימות רבה כלפי הדיירים. באחד המקרים ניתן לראות מטפל מסתובב עם מקל ומכה את החוסים

זמן צפייה: 05:40

תיעוד חדש ממצלמות האבטחה במעון החוסים "בני ציון" שבראש העין, חושף הבוקר (שני) את ההתעללות שעברו. בסרטון ניתן לראות את אחד המטפלים מכה דיירים במקל, מדליק אש בפנים של חוסה ומטיל את מימיו על מיטה.

בשבוע שעבר הוגשו כתבי אישום נגד שלושה מטפלים נוספים במעון בגין פגיעה בחסרי ישע. כתב האישום הראשון הוגש לבית המשפט המחוזי היה כנגד מרח נבריסי בת ה-26 מג'ת, ושני כתבי אישום נוספים הוגשו לבית משפט השלום בפתח תקווה כנגד אדם קשקוש בן ה-30 ועאתיאן קשקוש בן ה-22, תושבי קלנסווה.

מעון חוסים ''בני ציון'' בראש העין
מעון חוסים ''בני ציון'' בראש העין

השלושה נאשמים, כל אחד על פי חלקו, כי במסגרת עבודתם כמטפלים במעון נהגו להתעלל בחוסים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים שעל טיפולם הופקדו, תקפו אותם ונמנעו מלדווח על תקיפות להן היו עדים שבוצעו בחוסים על ידי איש צוות אחר.

על פי כתבי האישום שלושת הנאשמים עבדו בתקופות שונות כמטפלים במעון לחוסים. הנאשמים נמנו על צוות אשר הופקד על טיפול בכ-15 דיירים בגילאי 50-20, בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים המאופיינים בין היתר במוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם, אפילפסיה ועוד. מתוקף תפקידם כמטפלים במעון היה עליהם לדאוג לצרכיהם היומיומיים של החוסים, לרבות האכלה, קילוח והלבשה.

כתב אישום נוסף נגד לאית סלאמה בן ה-24 מקלנסווה בגין עבירות התעללות בחסרי ישע. על פי האישומים, סלאמה התעלל פיזית ונפשית, באופן יומיומי, בכ-17 דיירי המעון בגילאי 50-20 מאז 2017 במאות הזדמנויות שונות ובאופן יומיומי. בין היתר, הוא מואשם כי הכה חוסים, הטיח אותם בחוזקה למיטות ולספות, סטר להם בפנים, גרר אותם בכוח בבגדיהם, דחף אותם והכה בהם באמצעות מוט של מגב.

באחד המקרים, סלאמה מואשם כי הצית אש בפניו של חוסה ולאחר מכן גם בצמוד לאיבר מינו. במקרים אחרים הטיל מימיו על מיטות חוסים. לפי האישום, "סלאמה נהג לצבוט את החוסים, לנשוך אותם, לאחוז באיבר מינם ולהצליף בגופם באמצעות כבל". מתוארים גם מקרים בהם בעט בהם, דרך עם רגליו על ראשם וחנק אותם.

בנוסף, חלק מהמקרים המתוארים התרחשו בנוכחות ואף בהשתתפות מטפלים אחרים. מהפרקליטות נמסר בתגובה: "לא בכל יום אנו ניצבים בפני מעשים כה חריגים בחומרתם ובהיקפם. כתב האישום מתאר מסכת קשה וארוכה של התעללות פיזית ונפשית כנגד חסרי ישע אשר אינם יכולים להגן על עצמם".