תיק 2000: רה"מ יואשם במרמה והפרת אמונים; מוזס - בשוחד

היועמ"ש קבע כי נתניהו יועמד לדין בגין העסקה שנרקמה לכאורה בינו לבין מו"ל ידיעות אחרונות - שיואשם במתן שוחד. "לא סירב להצעת מוזס - ואף הציע לקדם הצעת חוק שתיטיב עימו"

זמן צפייה: 03:34

מדינת ישראל נגד נתניהו: בתיק 2000, הוא תיק נתניהו-מוזס, קבע היום (חמישי) היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יואשם במרמה והפרת אמונים. זאת, בתום דיונים משפטיים ממושכים ומורכבים, לאחר שרבים מבכירי הפרקליטות וכן המשטרה סברו כי מדובר בתיק שוחד, ואחדים מהם סברו כי אין להגיש כתב אישום בפרשה כלל. לבסוף ויתר היועמ"ש על אישום השוחד עליו המליצה המשטרה והסתפק בסעיף הקל יותר. נוני מוזס יואשם במתן שוחד, כפי שהמליצה המשטרה בכתב החשדות. נגד ח"כ איתן כבל הוחלט לסגור את התיק.

כתב האישום מתאר את מערכת היחסים המורכבת של נתניהו ומוזס, שאופיינה ביריבות עמוקה, לצד סדרת פגישות בשנים 2009-2008, ב-2013 וב-2014. בפגישותיהן קיימו נתניהו ומוזס שיח על קידום האינטרסים ההדדיים שלהם: שיפור אופן סיקורו של נתניהו בכלי התקשורת מקבוצת "ידיעות אחרונות" והטלת מגבלות על העיתון "ישראל היום", דבר שהיה בעל משמעות כלכלית רבה עבור מוזס ועבור קבוצת "ידיעות אחרונות".

כתבות נוספות בנושא >> 

היועמ"ש קיבל החלטה בתיקי נתניהו – ייתכן שיפרסם אותה כבר מחר

היועמ"ש: "אין מקום לפתוח בבדיקה בנוגע להדלפות מחקירות רה"מ"

עדות ראש לשכת רה"מ בתיק 2000: נתניהו הקליט את השיחה עם מוזס

כתב האישום המלא בתיק 2000

באחת הפגישות שהתקיימה בדצמבר 2014, לקראת הבחירות לכנסת ה-20, מוזס נאשם כי הציע לנתניהו שוחד, בדמות שינוי ניכר לטובה בקו ובאופן הסיקור של נתניהו ובני משפחתו בכלי התקשורת מקבוצת "ידיעות אחרונות", ולשינוי לרעה באופן הסיקור של יריביו הפוליטיים, עד כדי "רעידת אדמה" ו"סיבוב הספינה", כאמור בשיחתם.

מוזס הציע כי יעשה כן באופן שיבטיח את המשך כהונתו של נתניהו כראש ממשלה לאורך זמן, וזאת בתמורה לכך שנתניהו ינצל את השפעתו כראש הממשלה לקדם חקיקה שתטיל מגבלות על "ישראל היום" ותביא להטבות כלכליות משמעותיות למוזס ולעסקיו. כך על פי כתב האישום.

עוד עולה מכתב האישום, כי נתניהו לא סירב להצעת השוחד ולא הפסיק את השיחה עם מוזס, ואף שלא התכוון לקדם את הצעת החוק נגד "ישראל היום", המשיך לנהל עם מוזס שיחה ארוכה ומפורטת על רכיבי ההצעה והציג בפניו מצג לפיו יש אפשרות של ממש שיעשה שימוש בכוחו השלטוני על מנת לקדם חקיקה המיטיבה עם מוזס.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד ארי הרו, ראש הסגל לשעבר
ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד ארי הרו, ראש הסגל לשעבר | צילום: חדשות 13

נתניהו נאשם כי פעל על מנת להמשיך את השיח ובכך לגרום למוזס להשפיע לטובה על אופן סיקורו בכלי התקשורת מקבוצת "ידיעות אחרונות" בתקופת הבחירות ולגרום למוזס לפעול למניעת פרסומים שליליים שיפגעו בו או במשפחתו, לפחות בתקופה זו וכל עוד השיחות ביניהם נמשכו.

מכתב האישום עולה כי נתניהו פעל לשמר את מראית העין לפיה הוא בוחן את היתכנות קידום החקיקה האמורה. במסגרת מאמצים אלו נפגש נתניהו עם יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, ועם יו"ר ועדת הכנסת, יריב לוין, כאשר לנגד עיניו האפשרות שדבר קיומה ייוודע למוזס. בפגישה זו הבהירו אלקין ולוין לנתניהו כי לא ניתן יהיה לקדם את החקיקה בתקופה זו. בהמשך לכך קיים נתניהו, ביוזמתו, פגישה נוספת עם מוזס, במהלכה הציג בפניו מצג לפיו יפעל לקדם את החקיקה לאחר הבחירות, וזאת במטרה להמשיך עמו את השיח על הצעת השוחד.

"במעשיו אלה הציע מוזס לנתניהו הצעת שוחד", מסכם כתב האישום. "במעשיו אלה עשה נתניהו מעשה הפרת אמונים הפוגע פגיעה מהותית באמון הציבור, בעובדי הציבור ובנבחריו ובטוהר המידות שלהם. בכך שניצל את מעמדו ואת כוח המשרה על מנת לקבל טובת הנאה אישית ובכך שבהיותו נבחר הציבור הבכיר ביותר, העביר מסר לפיו הצעות שוחד הן כלי שניתן לעשות בו שימוש לשם קידום אינטרסים הדדיים של עובדי ציבור בכירים ואנשי עסקים, וכי אין פסול בעסקאות שוחד".

Israel's Prime Minister Netanyahu Speaks With Cabinet Secretary Mandelblit During The Weekly Cabinet Meeting In Jerusalem
ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

לאחר ההודעה על ההחלטה להגיש כתב אישום בתיק גם נגד מוזס, קראה מועצת העיתונות והתקשורת בישראל למוזס להשעות את עצמו לאלתר מעריכת וניהול העיתון "ידיעות אחרונות" עד לסיום ההליך המשפטי, עליו החליט היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג, המייצגות את נוני מוזס, מסרו בתגובה להגשת כתב האישום: "נתניהו זימן את מוזס לפגישות, בהן נזף בו על הסיקור שלו ב'ידיעות אחרונות'. מוזס הסביר לנתניהו שחזרה שלו לשיתוף פעולה עם כתבי ועורכי 'ידיעות אחרונות' יוביל לשיפור הסיקור כלפי נתניהו ולסיקור מאוזן יותר. בין השניים התקיים שיח מורכב, והצגת חלק נקודתי ומסוים מדברי מוזס בשיחה כהצעת שוחד היא פרשנות שגויה ומעוותת, המתעלמת מהקשר הדברים בשיחה עצמה, מדברים שמוזס אמר באותה שיחה ומהתמונה העובדתית הכוללת של מערכת היחסים בין השניים.

מוזס לא הציע לתת לנתניהו טובת הנאה. מהשיחה עצמה עולה, כי מוזס ניסה לדחוף את נתניהו להתראיין, ולהציע שם של כותב מאמרים שיכתוב מדי פעם מאמר בעמודי הדעות בעיתון - דברים אלה היו אינטרס מובהק של 'ידיעות אחרונות', והם הוצעו לנתניהו עוד לפני השיחה שביסוד העבירה המיוחסת וגם אחריה, ללא קשר לחוק 'ישראל היום' ואף לאחר שזה ירד מהפרק. גם הסיקור בעיתון באותם ימים תומך בעובדה שלא הייתה הצעת שוחד. כך שלא בכדי ה'הצעה' כביכול לא יצאה לפועל במציאות. דבר השולל פרשנות של שוחד. גם העובדה שכלפי נתניהו אין טענה של בקשת שוחד מעידה כשלעצמה על כך שלא היה מדובר בשיח של שוחד. במקרים אחרים, כמו למשל בעניין של 'ישראל היום' - התביעה לא ראתה את הסיקור מיטיב ואף המפרגן והמלטף שנתניהו קיבל במשך שנים ב"ישראל היום" כשוחד, למרות שנתניהו הודה שפיזר את הכנסת כדי למנוע, לטענתו, פגיעה בחינמון. העובדה שהפרקליטות לא מצאה לנכון לפתוח בחקירה פלילית נגד נתניהו ושלדון אדלסון בהקשר זה, מעידה כשלעצמה שגם בעניינו של מוזס אין מדובר בשוחד.לנוני מוזס עומדות טענות משפטיות ועובדתיות חזקות, ואנו מאמינות שבית המשפט יקבע שלא עבר עבירה פלילית ויזכה אותו".

מו''ל ידיעות אחרונות, ארנון נוני מוזס
מו''ל ידיעות אחרונות, ארנון נוני מוזס | צילום: חדשות 13

הראיה המרכזית שמובילה את התיק היא השיחה שהתקיימה בין השניים והוקלטה ע"י ארי הרו, לשעבר ראש הסגל במשרד ראש הממשלה. הרו, כזכור, העביר את השיחות למשטרה וקיבל מעמד של עד מדינה. נתניהו הכחיש בחקירותיו כי הקליט את השיחות, אך בשבוע שעבר נחשף בחדשות 13 כי הרו טען שראש הממשלה הקליט בעצמו את אחת משיחות הצעת השוחד לכאורה. לטענת ראש הלשכה לשעבר, בפגישתו השנייה עם מוזס, "נתניהו שם הטלפון שלי אצלו בז'קט".

בפברואר האחרון החליט מנדלבליט להגיש כתב אישום נגד נתניהו באותו הסעיף - אך כפוף לשימוע. היום השלישי במרתון ימי השימוע של נתניהו עסק בתיק 2000, ונערך בהיעדרה של ליאת בן ארי, המשנה לפרקליט המדינה ומי שליוותה את תיקי נתניהו - דבר שעורר תגובות נזעמות. קו ההגנה המרכזי של פרקליטי רה"מ התייחס לכך שנתניהו לא התכוון למה שנאמר בשיחה. נוסף על כך, הם טענו כי מתבצעת אכיפה בררנית, ותהו למה לא חוקרים את מי שקידם את חוק "ישראל היום" וקיבל באמת סיקור חיובי מידיעות אחרונות.

במהלך הדיונים בתיק נודע לחדשות 13 כי עמדת פרקליטות מיסוי וכלכלה היא שיש להשאיר את עבירת המרמה והפרת האמונים על כנה, כפי שמופיע בכתב החשדות. עם זאת, על פי ההערכה ישנם גורמים במשרד המשפטים שהתנגדו לכך. כזכור, במשרד היו כאלה שסברו מראש שיש לסגור את התיק.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס
ראש הממשלה בנימין נתניהו ומו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס | צילום: רויטרס

הקלטות השיחה בין נתניהו למוזס, חומר הראיות המרכזי בתיק 2000, נחשפו בתוכנית "המקור" בחודש שעבר. בהקלטות הבלעדיות נשמע נתניהו אומר למוזס, בין היתר: "החוק הוא נכון בפני עצמו, ואני אתמוך בו. אבל אם אתה בא להפיל אותי, אז אני אפתח בכל הכלים שיש לי, ואני אפתח, כי בסוף זו תהפוך למשימת חיי. צריך להכיר אותי, אתה מכיר אותי חלקית. וזה דבר שאפשר להימנע ממנו". בתגובה אומר לו מוזס: "אז האם אפשר להימנע על סמך זה שאתה מבטיח לי שיהיה משהו בעתיד?"

באחת מהפגישות נתניהו מדבר עם מוזס על אחד הכתבים של העיתון: "יש כתב בשם יגאל סרנה. אתה מכיר אותו? עובד בשבילך". מוזס בתגובה אומר שהם ניסו "להיפטר ממנו", ונתניהו משיב: "אבל אתה לא פיטרת אותו. יגאל סרנה החליט לכתוב נגדי השבוע. הוא תוקף ומדבר על הילד שגויס לצבא". מוזס בתגובה: "ביבי, יש לנו עשרות עיתונאים שכותבים בפייסבוק. יגאל סרנה הוא טיפוס. אני אומר לך יש עוד כתבים בעיתון".

נתניהו לא התרצה ואומר: "יגאל סרנה במקרה כותב את זה עכשיו, באמת נו, נוני. יגאל סרנה כותב את זה במקרה? נו באמת! פתאום, החליט לכתוב. פתאום, מה קרה?!". מוזס השיב: "אתה לא מקבל את זה שאנשים בפייסבוק כותבים ואין לנו אפס שליטה על זה? אתה לא מקבל את זה?".

נתניהו עדיין לא התרצה ותקף: "מה אתה רוצה שאני אעשה? אתה מכריח אותי להילחם בך. אם אתה עושה את זה משימת חייך עכשיו להפיל אותי, אז משימת חיי היא להילחם בך. וזה לא יסתיים אחרי הבחירות. אתה נלחם בי אני נלחם בך. אני לא יכול לקבל את הדבר הזה שזה בסדר. אז אני צריך בעצם להילחם בך בכל האמצעים. אין לי ברירה, היום ניתן לו מכה בפטיש של שמונה קילו מחר נביא 12 קילו. צריך להכיר אותי. אתה מכיר אותי חלקית, וזה דבר שאפשר להימנע ממנו". מוזס בתגובה שואל: "אז האם אפשר להימנע על סמך זה שאתה מבטיח לי שיהיה משהו בעתיד?"

בהמשך, נשמע מוזס אומר לנתניהו: "אני שאלתי אותך מה חשוב לך, אמרת שחשוב לך בנט וכחלון". נתניהו בתגובה השיב לו: "לא חשוב לי בנט וכחלון, חשוב לי איזון". עוד נשמע נתניהו אומר כי "אני מדבר מבחינת כנות ותקשורת סבירה, זה לא רק אם אתה מוריד את רף העויינות אלי מתשע וחצי לשבע וחצי". מוזס בתגובה אמר לו: "נו ברור. עזוב, צריך לדאוג שאתה תהיה ראש ממשלה".

המשטרה המליצה להגיש כתב אישום בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים, אך מנדלבליט בחר להסתפק בשני הסעיפים הקלים יותר. היו בפרקליטות מי שסברו כי אין מקום להגשת כתב אישום נגד נתניהו בתיק זה.