דילמת הסלולרי: מאיזה גיל כדאי להביא לילד מכשיר חכם? • ברקוד

מצד אחד, קיים חשש לחשיפה לתכנים לא ראויים וכן לפיתוח בעיות קשב, מנגד - לכולם כבר יש, ואי אפשר להתעלם מהתופעה. וגם: כך תוכלו לעקוב אחרי הילדים באמצעות הסמארטפון

ילד עם מכשיר סלולרי חכם | צילום: החדשות 13

אין הורה לילדים מתבגרים שאינו מתלבט אם ומתי להעניק לילד שלו מכשיר סלולרי, וכיצד לתעל אותו לצרכיו ולמנוע נזקים עתידיים שעלולים להיגרם לבנו או לבתו. מצד אחד, קיים חשש לחשיפה לתכנים לא ראויים ולשיימינג, ומנגד, קשה לסרב לבקשת ילד שברשות כל בני כיתתו כבר נמצא מכשיר דומה.

"ככל שאנחנו מקדימים ונותנים להם את הסמארטפון", מזהירה שירה בכר, מנחת הורים ומרצה, "אנחנו גם מרגילים אותם לצפייה פסיבית. זה בא על חשבון תקשורת בין-אישית, על חשבון זמן משפחה, חברים, בית ומשחקים". "הסלולרי הראשון, נכון להביא אותו לילדים כשהם מתחילים להתנהל עצמאית - עד סביבות גיל שמונה, תשע, כיתה ג'", הוסיפה בכר.

ילד עם מכשיר סלולרי חכם | צילום: החדשות 13

ד"ר מיכאל דוידוביץ', מומחה לנוירולוגיית ילדים והתפתחות הילד בקופ"ח מכבי אומר כי: "זה גורם לריבוי המסכים סביב הילד ולריבוי ההפרעות. כל רגע נכנסת איזו הודעה מקבוצה אחר, סמלים שנכנסים בשנייה וצריך לענות עליהם וכדומה, ולכן היכולת שלנו להתרכז הולכת ונפגעת עם הזמן". "אני לא מאלה שאומרים בכלל לא מכשירים ניידים עד גיל 20, אבל הכול צריך להיות במידה ותחת בקרה", הוסיף דוידוביץ'.

מרום צ'סלה, אביה של מוריה בת ה-11, נגד סלולרי, ואילו אחותו שירה שטרית, אמה של אלה בת ה-7 ואיתן בן ה-5 - בעד. "אני חושב שזה קצת מוציא מהקשב. הנה, אנחנו מדברים פה ומה שהם עושים כל הזמן, הם רק מסתכלים על הטלפון, אז כאילו איפה החוויה של מה שקורה פה?", אומר מרום לאחותו, שתומכת כאמור במכשיר דומה עבור ילדיה.

אם כבר החלטתם להעניק לילדים מכשיר נייד, יש מספר אפליקציות שעוזרות להשגיח על הילד. חלקן מנטרות לאן הוא הולך ואם הגיע למקום היעד, אחרות בודקות אילו הודעות הוא מקבל מחברים, וחלקן מספקות מידע על כמות הזמן שהילד משתמש באפליקציה מסוימת.