בשל אי אמינות: בוטלה רכישת מצלמות האכיפה ב"נתיב פלוס"

ניסוי מיוחד, שבדק את המערכת האמריקנית שזכתה במכרז שערכה המדינה, חשף כי המצלמות טעו בחישוב מספר הנוסעים ברכב בכ-30% מהנסיעות שנבדקו. כעת נבחנת אכיפה באמצעות יישומון. "הניסוי נכשל"

זמן צפייה: 02:38

עם כניסתם לתוקף של "נתיבי הפלוס", בהם מותר לנסוע בשעות מסוימות רק כשברכב נמצאים לפחות נוסע אחד או שניים נוסף על הנהג, כתלות בסוג הנתיב - עלה הצורך לבצע אכיפה על רכבים שלא עומדים בתנאי זה. הערב (רביעי) פורסם בחדשות 13 כי מערכת המצלמות האוטומטיות, שנועדו לאתר את הרכבים הסוררים שאינם מכילים את כמות הנוסעים הנדרשת, נמצאה לא תקינה דיה עבור מלאכת האכיפה.

מטרת הנתיבים החדשים, שהושקו בקול תרועה רמה על ידי שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' כפיתרון להקלת הנסיעה בשעות העומס, היא לעודד נסיעה שיתופית בקרב ישראלים רבים. כדי למנוע מנהג שנמצא ברכב בגפו לעקוף את הפקק באמצעות נסיעה בנתיבים אלה, נערך ניסוי מיוחד לבדיקת אמינות מערכת מצלמות אמריקנית, שזכתה במכרז שנערך על ידי המדינה, ומצוידת בחיישנים הקולטים את מספר הנוסעים.

כתבות נוספות בנושא >>

מהיום: נוסעים יחידים שייתפסו ב"נתיב פלוס" – ייקנסו

עקב הביקורת על "נתיב פלוס": שינויים במערך התחבורה בכביש החוף

מאז פתיחת הנתיבים המיוחדים: עלייה בדרישה לנסיעות שיתופיות

נתיב הנסיעה 2+
נתיב הנסיעה 2+ | צילום: חדשות 13

במסגרת הניסוי בוצעו למעלה מ-1,000 נסיעות, אך תוצאותיו איחרו להגיע, ולא בכדי: במקום 98% דיוק בדיווח כמות הנוסעים ברכב, המצלמות דיווחו נכונה על הכמות רק ב-70% מהנסיעות. משמעות הדבר היא שהמערכת שגתה בכשליש מהדיווחים שניפקה. אם המערכת הייתה נכנסת לשימוש - דוחות רבים היו נמצאים כלא מוצדקים, ונהגים תמימים היו נדרשים לשלם קנס על לא עוול בכפם.

ניסוי לבדיקת מספר הנוסעים ברכב
ניסוי לבדיקת מספר הנוסעים ברכב | צילום: חדשות 13

אליצח דמבינסקי, סמנכ״ל בחברת "נתיבי איילון" העיד כי "הניסוי לא עמד בתוצאה בשום צורה בשביל לבצע כרגע הפעלה מבצעית שלו". עקב כך, ציין דמבינסקי כי "במהלך חודש דצמבר נצא למכרז של פיתוח מערכת לספירת נוסעים". במכרז זה המדינה תזמין חברות טכנולוגיה לפתח מערכת טכנולוגית שיודעת לזהות את מספר הנוסעים במכונית, ובמקביל נבדקת גם האפשרות שהנהגים ישתמשו ביישומון מיוחד לדיווח כמות הנוסעים ברכב.

אליצח דמבינסקי, סמנכ״ל חברת ''נתיבי איילון''
אליצח דמבינסקי, סמנכ״ל חברת ''נתיבי איילון'' | צילום: חדשות 13

"המטרה היא לבצע פיילוט למערכת שתפותח, ולהכניס אותה לשימוש פעיל בעוד כתשעה חודשים", אמר דמבינסקי. נדמה כי בצל מהימנותן המוטלת בספק של מצלמות המהירות בקרב הציבור, נוקטים במשרד התחבורה ובנתיבי איילון משנה זהירות בטרם יכניסו את המערכת החדשה לפעילות. עד אז, האכיפה תבוצע בדרך המוכרת לכולנו - אכיפה אנושית ע"י שוטרי משטרת התנועה.