נאס"א חשפה: תיעוד ממקום התרסקותה של "בראשית" על הירח

סוכנות החלל האמריקנית פרסמה תמונות שבהן נראה אזור ההתרסקות של החללית הישראלית לפניה ואחריה. כזכור, "בראשית" התרסקה על הירח לפני כחודש, לאחר מסע בחלל שארך כשבעה שבועות

תמונות מאזור ההתרסקות של "בראשית"
תמונות מאזור ההתרסקות של "בראשית" | צילום: נאס"א

סוכנות החלל של ארצות הברית, נאס"א, פרסמה הערב (רביעי) תמונות ממקום התרסקותה של החללית הישראלית "בראשית" על הירח. בתמונות, נראה האזור לפני ההתרסקות ואחריה. כזכור, לפני כחודש, התרסקה "בראשית" לאחר מסה של שבעה שבועות בחלל, בו הגיעה ליעדה - אך התרסקה בסופו של דבר במהלך תהליך הנחיתה על הירח.

מספר ימים לאחר ההתרסקות, התעשייה האווירית הציגה ממצאים ראשונים מתחקיר נסיבות התרסקות החללית. מהחקירה הראשונית, שנעשתה על סמך הטלמטריה של החללית בנחיתה, עולה כי סיבת ההתרסקות הייתה כשל טכני ברכיב מדידת התאוצה.

מנכ"ל "SpaceIL", עידו ענתבי, מסר כי החללית פעלה באופן אוטונומי עד שהחיישן העביר הודעת כשל שגרמה לשליחת פקודת הפעלה עבור הרכיב. הפקודה גרמה לאתחול של כלל החללית והמנוע כבה. מתוך 6-5 ניסיונות הפעלה מחדש רק שניים פעלו. פקודת ההפעלה הובילה לשרשרת אירועים, בהם אתחול המערכת והפסקת המנוע הראשי, שבסופה התרסקה החללית על הירח.

לעוד כתבות בנושא: 

תחקיר ראשוני: זו הסיבה להתרסקות החללית בראשית

נשיא "SpaceIL": לאור התמיכה - יוקם פרויקט "בראשית 2"

תקלה טכנית ומנוע שהפסיק לפעול: הסיבות להתרסקות "בראשית"

תיעוד ממקום התרסקותה של ''בראשית''
תיעוד ממקום התרסקותה של ''בראשית'' | צילום: נאס''א

נשיא SpaceIL, איש העסקים מוריס קאהן, שתרם כמאה מיליון דולר לפרויקט החללית הישראלית "בראשית", פרסם בימים שאחרי ההתרסקות סרטון שבו הודיע על כוונתו להקים את פרויקט "בראשית 2". בסרטון אמר קאהן כי "יש לי הודעה לעם ישראל: לאור התמיכה הרבה שקיבלתי מכל העולם על הפרויקט, החלטתי להוביל פרויקט חדש - 'בראשית 2'. את המשימה שאנחנו התחלנו אני מקווה שנשלים. המסר שלי לנוער הוא שאם בהתחלה משהו לא הולך, צריך לקום מחדש ולהשלים אותו - וזה משאני עושה".

מהתעשייה האווירית נמסר: "התעשייה האווירית היא מוקד ידע לאומי בתחומי החלל והלוויינות ומשמשת כבית החלל של מדינת ישראל. אנו גאים בתרומתנו להישגי החללית 'בראשית' שהגיעה למפתן הירח. נשמח להיות חלק ממשימות חלל נוספות בשיתוף SpaceIL ובהובלתו של מר מוריס קאהן".

תיעוד ממקום התרסקותה של ''בראשית''
תיעוד ממקום התרסקותה של ''בראשית'' | צילום: נאס''א

תהליך הנחיתה של "בראשית" החל ב-11 באפריל, במרחק של 25 ק"מ מהירח כשהחללית במהירות של כ-6,000 קמ"ש - כאשר כל המנועים שלה פועלים על מנת להאט אותה כנדרש. אולם, ב-143 המטרים האחרונים, הקשר עם החללית אבד. לפני ההתרסקות, "בראשית" צילמה שתי תמונות של הירח.

אמנם "בראשית" התגברה על התקלה והצליחה להניעה שוב את המנוע הראשי, אך בשלב זה כבר לא היה ניתן לבלום את מהירות החללית ולהשלים את הנחיתה כמתוכנן. על פי הנתונים, האירוע הטכני הראשוני התרחש כאשר "בראשית" הייתה בגובה של כ-14 ק"מ מעל פני הריח. בטווח 150 מטרים מהקרקע, אז אבד סופית הקשר עם החללית. "בראשית" הגיעה למהירות אנכית של כ-500 קמ"ש לקראת הפגיעה באדמה. בשבוע הבא, יתבצעו בדיקות מקיפות על מנת להבין לעומק את שהתרחש.

תמונה שצילמה החללית בראשית
תמונה של הירח שצילמה החללית בראשית | צילום: חדשות 13

הראל לוקר, יו"ר התעשייה האווירית, אמר: "התעשייה האווירית יחד עם 'SpaceIL' בנתה את החללית הישראלית הראשונה, 'בראשית', אשר הצליחה להגיע למרחק 400 אלף ק"מ מישראל ולמפתן הירח. מדובר בהישג טכנולוגי אדיר למדינת ישראל אשר נכנסה למועדון של שבע המעצמות שהגיעו לקרבה כזו לירח. הפרוייקט ארך 8 שנים ותרם רבות לתעשיית החלל הישראלית שהיא אחת המובילות בעולם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתום כישלון הנחיתה כי "אם בפעם הראשונה אתה לא מצליח אתה מנסה שוב. עצם הניסיון הוא הישג כביר. אנחנו המדינה השביעית שהגיע לזה, אנחנו נהיה המדינה הרביעית אם נתמיד בזה. מבחינתי הנשר נחת ובפעם הבאה יהיה עוד יותר טוב". את הדברים אמר בחדר הבקרה של התעשייה האווירית.

החללית בראשית לקראת נחיתה על הירח
החללית בראשית דקות לפני התרסקותה על הירח | צילום: חדשות 13

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אמר: "תודה לכל אותם אנשים שהביאו חללית ישראלית לירח. לא כמו שרצינו, אבל הביאו חללית לירח. יש לפעמים אכזבות, אבל האכזבות האלה בטלות לעומת ההישגים שהגענו אליהם גם בלילה הזה".

באז אולדרין, שהיה לאדם השני שצעד על הירח, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "תנחומים ל'בראשית' על מה שכמעט היה. לעולם אל תאבדו תקווה - העבודה הקשה, עבודת הצוות והחדשנות שלכם הן השראה לכולנו".

הירח - כפי שצולם על ידי ''בראשית''
הירח - כפי שצולם על ידי ''בראשית'' | צילום: באדיבות SpaceIL והתעשייה האווירית

צילום הירח מהחללית בראשית
החללית בראשית, צילום הירח. | צילום: בראשית, SPACEIL