"מסע חוזר לירח לא מאתגר מספיק": פרויקט "בראשית 2" משנה כיוון

הוועד המנהל של עמותת "SpaceIL" הודיע כי בעקבות ביקורות חיוביות שקיבל על הניסיון להנחית חללית על הירח, החליט לשנות את מטרת המיזם. "זו הייתה הצלחה יוצאת דופן ששברה שיאים משמעותיים"

החללית בראשית
החללית בראשית | צילום: SpaceIL והתעשייה האווירית

החללית בראשית: הוועד המנהל של עמותת SpaceIL הודיע הערב (שלישי) כי החליט לשנות את מטרת פרויקט "בראשית 2", ולא לנסות ולהנחית חללית על הירח פעם נוספת. "המשימה לירח הושגה בהצלחה, 'בראשית 2' צריכה להיות משימה שונה", מסר הוועד.

"מסעה של בראשית לירח, למרות הנחיתה הקשה, נצרב בתודעה בישראל ובעולם כמסע מוצלח, פורץ דרך, ובעל משמעויות רבות לאופי המסעות הבאים של בני אנוש לירח", הוסיפה העמותה. "הפידבקים שהתקבלו מגורמים מקצועיים רבים בעולם בשבועות האחרונים מאז הנחיתה, הצביעו על כך שהמשימה נתפסה כהצלחה יוצאת דופן, ושברה שיאים עולמיים רבים, כגון: החללית שנבנתה בתקציב הנמוך ביותר, שעשתה את המרחק הגדול ביותר לירח, הקטנה ביותר שהגיעה אליו והפרויקט היחידי לירח שכולו מומן באמצעים פרטיים".

"חזרה על מסע דומה אינה מציבה רף הנדרש ממשימות פורצות דרך. על כן, הוחלט לחפש אתגר משמעותי אחר. עוד ציינו חברי הוועד המנהל, כי העמותה תשתף את הציבור בתהליך, כפי שעשתה עד כה במשימה הלאומית לירח", דברי ועד "SpaceIL".

לכתבות נוספות בנושא:

נאס"א חשפה: תיעוד ממקום התרסקותה של "בראשית" על הירח

תחקיר ראשוני: זו הסיבה להתרסקות החללית בראשית

נשיא SpaceIL: "לאור התמיכה – יוקם פרויקט 'בראשית 2'"

החללית בראשית לקראת נחיתה על הירח
החללית בראשית דקות לפני התרסקותה על הירח | צילום: חדשות 13

ב-21 במארס שוגרה החללית הישראלית "בראשית" מקייפ קנאוורל שבפלורידה, ארצות הברית. שבעה שבועות לאחר מכן, במהלך ניסיון הנחיתה על הירח, התרסקה החללית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתום כישלון הנחיתה כי "אם בפעם הראשונה אתה לא מצליח אתה מנסה שוב. עצם הניסיון הוא הישג כביר. אנחנו המדינה השביעית שהגיע לזה, אנחנו נהיה המדינה הרביעית אם נתמיד בזה. מבחינתי הנשר נחת ובפעם הבאה יהיה עוד יותר טוב". את הדברים אמר בחדר הבקרה של התעשייה האווירית.

מייסדי החללית בראשית ומוריס קאהן
מייסדי החללית בראשית ומוריס קאהן | צילום: רויטרס, תעשיה אווירית

הסיבה להתרסקות הייתה תקלה טכנית שאירעה באחד הרכיבים, שגרמה לשרשרת אירועים, במהלכם פסקה פעולת המנוע הראשי – שבלעדיו לא היה ניתן לבלום את החללית.

אמנם "בראשית" התגברה על התקלה והצליחה להניעה שוב את המנוע הראשי, אך בשלב זה כבר לא היה ניתן לבלום את מהירות החללית ולהשלים את הנחיתה כמתוכנן. על פי הנתונים, האירוע הטכני הראשוני התרחש כאשר "בראשית" הייתה בגובה של כ-14 ק"מ מעל פני הריח. בטווח 150 מטר מהקרקע, אז אבד סופית הקשר עם החללית, "בראשית" הגיעה למהירות אנכית של כ-500 קמ"ש לקראת הפגיעה באדמה.

ביום העצמאות האחרון השיאו משואה משותפת מוריס קאהן, נשיא עמותת SpaceIL, וכפיר דמרי, אחד משלושת מייסדי המיזם "בראשית". זאת, בהתאם להמלצת הוועדה הציבורית לבחירת משיאי המשואות.

בנימוקיה ציינה הוועדה כי SpaceIL היא עמותה הפועלת זה כשמונה שנים על מנת לקדם את החינוך המדעי-טכנולוגי בישראל ולעודד את החדשנות הישראלית.
באפריל 2019 הגיע לשיאו הפרויקט המרכזי של העמותה, שיגור החללית הישראלית "בראשית" והנחתתה על הירח.