אכזבה וגאווה לאומית: אחורי הקלעים של הערב בו כמעט נגענו בירח

מבית הנשיא, דרך המלון בת"א ועד חדר הבקרה ביהוד, כולם קיוו שהפרויקט של SpaceIL יצליח, אך התבדו 5 דקות לפני הנחיתה. חרף אקורד הסיום העצוב, מייסדיו רואים בו הישג ענק ומכוונים ליעד הבא

זמן צפייה: 09:21

בחודשיים האחרונים, מדינת ישראל הפכה "מוכת ירח". הרעיון שחללית כחול לבן תנחת על הכוכב הקרוב, זקפה את הגאווה הלאומית וילדים ומבוגרים עקבו אחריה באדיקות. פתאום מושגים כמו תמרון, מסלול אליפטי ולכידת ירח, הפכו לעניין שבשגרה. אלא שלפני שמונה שנים, כששלושה חבר'ה הגו את הרעיון – די זלזלו בהם. "אמרו לנו אתם לא מבינים", סיפר ערן פריזמן, לשעבר מנכ"ל SpasceIL, "אתם צעירים, אתם לא הייתם בחלל, חלל זה קשה".

ביום חמישי, הערב שבו תוכננה להיות הנחיתה על הירח, העלילה התפרסה על פני כמה מוקדים: ילדים המתינו בחברת נשיא המדינה לרגע שבו דגל הכחול לבן יונף הכי רחוק שאפשר, למלון בתל אביב הגיעו בכירי המשק ואנשים שקשורים לפרויקט למסיבת ירח, והשיא, בחדר הבקרה ביהוד, לשם הגיעו מייסידי הפרויקט, אנשי התעשיה האווירית, וגם רה"מ נתניהו שברך: "מה שכביר אצלנו, בלתי נדלה אצלנו, אלה התעוזה, היוזמה והדימיון".

כתבות נוספות בנושא

תקלה טכנית ומנוע שהפסיק לפעול: הסיבות להתרסקות "בראשית"

הערב: לאחר 7 שבועות – "בראשית" תסיים את מסעה ותנחת על הירח

"התזמון חייב להיות מדויק": צוות בראשית מתכונן לנחיתה על הירח

החללית בראשית לקראת נחיתה על הירח
החללית בראשית דקות לפני התרסקותה על הירח | צילום: חדשות 13

אלא שמאחורי השמחה, הסלפי המחויך עם דגם החללית והאווירה החגיגית הסתתר מתח עצום. מרגע שתתקבל החלטה לבצע את הנחיתה, המערכת היא אוטונומית, אין דרך חזרה. וזו הנקודה – בראשית היא חללית מאד ישראלית, גם באופי, והתקציב הנמוך אילץ למצוא פתרונות לא מקובלים בעולם החלל – מסלול ארוך, מעט דלק, ולחלק מהרכיבים החיוניים אין מערכות גיבוי. "מדינה קטנה חללית קטנה", הוסיף כפיר דמרי, מייסד משותף, "אבל יש הרבה חוצפה בלנסות לעשות את המשימה הזאת באופן שבו עשינו אותה. גם העובדה שעשינו את זה בצורה הזו וכבר הצלחנו להגיע לירח זה הישג עצום".

ואז הגיע רגע האמת – בראשית ריחפה בגובה 25 קילומטרים מעל פני הירח, והמערכות הודיעו - הכל תקין. אקורד הסיום העצוב התחיל מבעיות במנוע הראשי. שניות אחר כך, הוא חזר לפעול. לרגע היה נדמה שה-"יהיה בסדר" הישראלי, עושה את העבודה. אך דקות אחר כך, הודיעו לקהל המתוח: "אנחנו כרגע בלי תקשורת, בהחלט יתכן שהחללית אבדה לנו".

למרות האכזבה מייסדי הפרוייקט מבינים שזה חלק מהעניין. 400 אלף קילומטרים מכאן מפוזרים השברים של פרויקט חייהם, דגל הכחול לבן אמנם על הירח - אבל ממש לא כפי שהם התכוונו. ובכל זאת, הם רוקדים, חוגגים – וזו הסיבה שיש תחושה שמדובר בהתחלה, סוג של בראשית. יריב בש, מייסד שותף סיכם: "כישלון זה חלק מהחיים".