שעות ספורות לנחיתת החללית הישראלית על הירח: "מתרגשים בטירוף"

צעד ענק לתעשיית החלל הישראלית: לאחר שבעה שבועות, תמרונים ו"לכידת ירח", עתידה "בראשית" לנחות סמוך לשעה 22:30. "מחכים לרגע הזה כבר יותר משמונה שנים וחצי"

זמן צפייה: 03:40

ישראל בדרך לירח: החללית הישראלית "בראשית" צפויה לנחות הערב (חמישי), בעוד שעות ספורות, על הירח. החללית תנחת סמוך לשעה 22:30, לאחר הכנות רבות ומסע של שבעה שבועות בחלל. אמש ביצעה את התמרון האחרון לפני הנחיתה, וכעת הנקודה הקרובה ביותר לירח נמצאת במרחק 17-15 ק"מ והרחוקה ביותר היא 200 ק"מ.

כפיר דמרי, ממייסדי SpaceIL, סיפר בריאיון ל"החדשות" כי "כולנו לא ישנו טוב בלילה, אנחנו מתרגשים בטירוף". "אנחנו מחכים לרגע הזה כבר יותר משמונה שנים וחצי", הוסיף דמרי. "עשרות מהנדסים ב-SpaceIL ובתעשייה האווירית, מאות מתנדבים - כולנו מחזיקים אצבעות, ויחד איתנו כל עם ישראל, וברחבי העולם. אני יודע שיש אירועי צפייה ברגע הנחיתה בשוודיה, ארצות הברית והודו. 'בראשית' היא חללית של כולם. יצפו בנחיתה גם בישובים הערביים, וגם בבני ברק ובתל אביב. אנחנו מקווים שזה יעזור לנו לאחד את כולם".

אתמול, הסביר יואב לנדסמן, מהנדס בכיר בצוות, על תהליך הנחיתה. "הנחיתה חייבת להיות בתזמון מאוד מדויק", אמר לדנסמן. "במהלך כל חודש, יש שבועיים שבהם השמש מאירה את האתר שבחרנו. השמש משמשת להטענת המצבר של החללית ולכן היא חייבת לנחות במסגרת הזמן הזה". "בתוך השבועיים האלה, יש רק מספר ימים שבהם נוכל לשרוד על הקרקע של הירח. מדובר בערך ביומיים או שלושה שבהם השמש נמוכה מספיק מול האופק, זה יוצא קצת אחרי הזריחה הירחית"

צילום הירח מתוך החללית בראשית | צילום: בראשית, SpaceIL

שנים של ציפייה יגיעו לשיאן הערב, לאחר שב-21 במארס שוגרה "בראשית" מקייפ קנאוורל שבפלורידה, ארצות הברית. אם מסעה אכן יסתיים בהצלחה, ישראל תצטרף למועדון המצומצם של המדינות שהנחיתו חללית על הירח, לצד ארצות הברית, רוסיה וסין. המהלך הוא אולי צעד קטן לחברת "ספייס אקס", ששיגרה את טיל הפלקון שיישא את החללית לירח, אך הוא צעד ענק עבור תעשיית החלל הישראלית.

תמונה של כדור הארץ שצילמה החללית הישראלית בראשית
תמונה של כדור הארץ שצילמה החללית הישראלית בראשית | צילום: Beresheet

המהנדס הישראלי הסביר גם על רגעי הנחיתה: "החללית עוצרת את עצמה במרחק של חמישה מטרים מעל הירח, היא לא זזה יותר, מכבים את כל המנועים ומפה החללית בנפילה חופשית". "נפילה זאת של חללית ששוקלת בשלב הזה 180 קילו, במקום שבו הגרביטציה חלשה פי שישה מכוח המשיכה של כדור הארץ, האמת היא שזה מטורף. ייקח לה 2.5 שניות ליפול חמישה מטרים", אמר לנדסמן. "אפשר לדמיין רעש וסופת אבק, אבל על הירח הכול יהיה שקט. אצלנו בחדר הבקרה יהיה הרבה רעש כי אנחנו נקפוץ משמחה".

בתחילת השבוע "בראשית" ביצעה בהצלחה תמרון ראשון סביב הירח, במהלכו פעלו המנועים במשך כ-4.5 דקות, ובלמו בעוצמה הגבוהה ביותר שנדרשה עד כה, השווה לדחף המקסימלי של החללית. לאחר התמרון, הנקודה הרחוקה ביותר מהירח נמצאת במרחק 750 קילומטרים, ואילו הקרובה ביותר נותרה 460. בסוף השבוע צילמה החללית, שצפויה לנחות על הירח ביום חמישי בשעה 23:00, תמונות נדירות נוספות.