בג״ץ התיר פונדקאות לזוגות גברים בישראל - בתוך חצי שנה

שופטי העליון קבעו פה אחד כי יבוטלו הגדרות חוק הפונדקאות המונעות מזוגות הומואים לבצע את ההליך בארץ, וכי למדינה יש 6 חודשים כדי להתאים אותן. "נקודת ציון היסטורית במאבק שלנו לשוויון"

זמן צפייה: 04:48

פסק דין דרמטי: שופטי בג"ץ קבעו היום (ראשון) פה אחד להתיר הסדר פונדקאות לזוגות לגברים בישראל תוך חצי שנה, זאת על מנת לאפשר גיבוש הנחיות מקצועיות מתאימות. "לאחר שבמשך למעלה משנה לא עשתה המדינה דבר לצורך קידום תיקון חקיקה מתאים, קבע בית המשפט כי לא ניתן להשלים עם המשך הפגיעה הקשה בזכויות אדם הנגרמת כתוצאה מהסדר הפונדקאות הקיים", נכתב בפסק הדין.

עוד נכתב בפסק דין מטעם בג"ץ: "המדינה עדכנה כי 'בעת הנוכחית אין היתכנות פוליטית מעשית לקידום הליכי חקיקה בסוגיה הנדונה', ולפיכך הוחלט פה אחד על ביטול ההגדרות אשר מדירות באופן גורף מהסדר הפונדקאות גברים יחידים ובני זוג מאותו מין".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

בנט: "סגרנו עסקה עם פייזר להקדמת משלוח החיסונים ל-1 באוגוסט"

לאחר 12 שנים: משפחת נתניהו עזבה את המעון הרשמי בבלפור

משרד הבריאות ימליץ: לפתוח את שנת הלימודים הבאה בקפסולות

תובעים על פיטורים בזמן הליך פונדקאות
תובעים על פיטורים בזמן הליך פונדקאות | צילום: חדשות 10

שר הבריאות ויו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, אמר במהלך מסיבת עיתונאים בנושא הפונדקאות כי "זהו יום היסטורי לחברה הישראלית כולה. אפליית זוגות חד מיניים ואבות יחידנים תיפסק, זאת הייתה הפרה רבת שנים של ערכי היסוד של מדינת ישראל". עוד הוסיף הורוביץ: "משרד הבריאות בראשותי יקיים את החלטת בג"ץ כלשונה. מיד נתחיל להיערך לקראת אישור הסדרי פונדקאות באופן שיוויוני לזוגות חד-מיניים".

ניצן הורוביץ, שר הבריאות
ניצן הורוביץ, שר הבריאות | צילום: ערוץ הכנסת

איתי ויואב פנקס ארד, בני הזוג העומדים מאחורי העתירה, מסרו בתגובה לספק דין: "ניצחנו, ועכשיו זה סופי. מדובר בצעד גדול לעבר שוויון לא רק ללהט״ב בישראל, אלא שוויון בכלל. כל אפליה שרירותית היא חרפה למדינה. לאף אחד אין זכות להפלות הורים ולמנוע מהם גישה למשהו, רק בגלל שהם לא 'איש ואשתו'. מקומם של חוקים פרימיטיביים כאלה בספרי ההיסטוריה ולא בספר החוקים של שנת 2021".

עו"ד חגי קלעי, המייצג את העותרים, מסר בתגובה: "למעלה מעשור חלף מאז שפנינו לבית המשפט למגר את ההפליה הקשה שבחוק הפונדקאות. המסר החשוב והברור של בית המשפט העליון משנה שעברה, כי אפליה על בסיס נטייה מינית חמורה ואסורה, תורגם לפסים מעשיים, ולהפסקת ההפליה בפועל. מובן, כי ישנם אלפים, אשר עבורם פסק הדין ניתן באיחור, ואשר נדרשו להשקיע משאבים רבים בהליכי פונדקאות בחו"ל, או שנמנעה מהם היכולת להפוך להורים כלל ועיקר".

מחאת הלהט"ב בכיכר רבין
מחאת הלהט"ב בכיכר רבין | צילום: רויטרס

מהאגודה למען הלהט"ב נמסר בתגובה: "הכרעת בג"ץ היא נקודת ציון היסטורית במאבק שלנו לשוויון. שופטי בג"ץ השכילו לקבל את ההחלטה האנושית והצודקת שבכנסת התקשו להעביר במשך עשור בגלל וטו פוליטי של מפלגות קיצוניות. ההישג האדיר הזה נותן לנו כוח להמשיך להיאבק עד להשגת שוויון זכויות מלא לכל חברות וחברי הקהילה הגאה בכל תחומי החיים".

גם יו"ר ש"ס, אריה דרעי, הגיב להחלטה: "החלטת בג"ץ הינה פגיעה חמורה ונוספת בזהותה היהודית של מדינת ישראל. רוב העם חפץ בשמירת מסורת ישראל, שמירת ערכי המשפחה היהודית. בג"ץ בהחלטותיו חפץ למחוק את מסורת ישראל".

תינוקת על הבטן
תינוקת על הבטן | צילום: שאטרסטוק

כזכור, לפני כשבוע שר הבריאות ניצן הורוביץ השיב לבג"ץ כי למשרדו "אין התנגדות להעניק זכויות פונדקאות לגברים להט"בים", זאת בתגובה לעתירה של ארגונים גאים שונים בנושא לבג"ץ.