"דם ילדינו אינו זול": מאות מוחים נגד האלימות במגזר הערבי

מתפללים רבים יצאו עם סיום התפילות במסגדים לכמה מוקדי הפגנות, ובין היתר קראו קריאות נגד המשטרה. כביש 65 וצירים נוספים נחסמו. ח"כ עודה: "אנו מבקשים דבר בסיסי - לחיות בביטחון אישי"

זמן צפייה: 01:18

מאות בני אדם מחו היום (שישי) נגד האלימות בחברה הערבית, ובעקבות שורת אירועי הרצח האחרונים. מתפללים רבים יצאו עם סיום התפילות במסגדים לכמה מוקדי הפגנות בצפון הארץ, וקראו, בין היתר, "הדם של הילדים שלנו לא זול", "כדי שהילדים שלי לא ימותו", וכן קריאות נגד המשטרה.

המפגינים הרבים חסמו לסירוגין כמה כבישים בצפון, בהם כביש 65, כביש 85 וצירים נוספים, הסמוכים ליישובים שבהם מתרחשות ההפגנות. המשטרה נמצאת באזור ומכווינה את התנועה.

לעוד כתבות בנושא:

"לא נולדנו כדי למות": רבבות מחו נגד האלימות בחברה הערבית

בשל האלימות בחברה הערבית: הרשימה המשותפת תחרים השבעת הכנסת

החשד לרצח במג'ד אל-כרום: נקבע מות הגבר השלישי שנפגע באירוע

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191004-1343' autoplay='0' credit='' desc='ח"כ עודה בהפגנת המגזר הערבי' kid='1_j6ethlcm' duration='27'']

יו"ר הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה, השתתף באחת ההפגנות ואמר כי "אנשים מבקשים את הדברים הכי בסיסיים - לחיות בביטחון אישי". "המטרות מאוד ברורות - יש כנופיות פשע מאורגן, יש נשק בלתי מורשה ויש פרוטקשן", הוסיף עודה. "אנחנו מבקשים מהממשלה לפעול מיד ביד של ברזל. אנחנו רוצים לחיות בחברה ללא נשק".

אתמול, כזכור, השתתפו עשרות אלפי בני אדם בהפגנות. המוחים התאספו על כביש 85 שבצפון הארץ, חסמו אותו והרימו שלטים שבהם נכתב "אלימות היא לא הדרך" ו"לא נולדנו כדי למות". במהלך היום קיימו במגזר הערבי שביתה שאליה הצטרפו מערכת החינוך ביישובים הערביים והרשויות המקומיות.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191004-1348' autoplay='0' credit='' desc='מחאת המגזר הערבי' kid='1_gxmuz6xr' duration='25'']

13 חברי הכנסת מהרשימה המשותפת הצטרפו לשביתה ונעדרו אתמול מטקס ההשבעה החגיגי בכנסת. יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה: "אנחנו לא מחרימים את הישיבה בכנסת, אבל אנחנו רוצים להיות בקרב בני עמנו. כלומר זו לא החרמה אידאולוגית, אלא פשוט מאוד, לא יכול להיות שהציבור שלנו סוגר כבישים ראשיים במטרה להביא ביטחון לרחובות ואנחנו נמצאים במשכן הכנסת".

מאז תחילת השנה נהרגו 70 אזרחים ערבים באירועים פליליים. אתמול הכריז השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, על מצב חירום במגזר. מוקדם יותר קיים השר דיון חירום ביחד עם מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, ופיקוד המשטרה. במהלך הדיון הציג פיקוד המשטרה לארדן את היערכות המשטרה להתמודדות עם האירועים ולנקיטת צעדים מידיים לחיזוק תחושת הביטחון במגזר הערבי.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191003-1758' autoplay='0' credit='' desc='הפגנת האזרחים הערבים' kid='1_oxdfk3pv' duration='61'']

"רמת האלימות והפשיעה ביישובים הערביים מחייבת מאבק נחוש בכל כלי שבידי המדינה", אמר ארדן. "יש להכריז על מצב חירום ולרכז את כל כוחות ויכולות המשטרה למיקוד במלחמה באלימות זו. זו הציפייה שלי מהמשטרה בחודשים הבאים. מדובר במצב חירום ויש להילחם בו מלחמת חורמה כפי שנלחמים בטרור. אזרחי ישראל הערבים סובלים סבל רב ואני קורא גם למנהיגות הערבית לקחת חלק פעיל במאבק כדי להוביל יחד את השינוי ההיסטורי ולהביא ביטחון לאזרחי ישראל הערביים".

מוקדם יותר אתמול, מת מפצעיו במרכז הרפואי לגליל שבנהריה מוחמד יונס סבע בן ה-26, שנפגע קשה מאוד מדקירה במהלך התקרית במג'ד אל -כרום. בכך הפך סבע לקורבן השלישי באירוע, זאת לאחר שמותם של שני האחים אחמד סאמי מנאע בן ה-36 וחליל סאמי מנאע בן ה-23 נקבע כבר ביום שלישי.