בתוך חודש: ממחבל לאזרח שנהרג

על רקע פרסום חלק ממצאי הבדיקה של מח"ש הקובעים כי ספק אם הדריסה באום אל חיראן הייתה פיגוע ודבריו של ארדן לפיהם הנהג הוא "אזרח שנהרג"

כך השתנו הצהרות השר ארדן בנוגע לדריסה בדרום

על רקע בדיקת מח"ש סביב אירוע הדריסה באום אל חיראן לפיה ספק אם התקרית הייתה פיגוע, ודבריו של ארדן לפיהם הדורס הוא "אזרח שנהרג" ולא "מחבל", חזרנו להצהורתיהם של השר לביטחון הפנים ומפכ"ל המשטרה בשעות ובימים הראשונים שאחרי האירוע - בהם אמרו דברים נחרצים נגד הנהג שנורה למוות יעקוב אבו אל-קיאען, שאף נטען כי ייתכן שפעל בשירות דאע"ש. בשלב זה, במח"ש לא התקבלה החלטה האם לעבור לחקירה פלילית. בשבוע הבא צפויים במח"ש להחליט האם לעבור לחקירה פלילית נגד השוטרים שהיו מעורבים בירי לעבר הנהג.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

אתמול חשף קלמן ליבדסקינד בערוץ 20 מסקנות מהבדיקה במח"ש לפיה היה כשל חמור בתפקוד המשטרה באירוע הדריסה באום אל חיראן בחודש שעבר והוטל ספק רב אם מדובר בפיגוע. הממצאים פורסמו לאחר שהשר לביטחון הפנים ארדן החל לרכך את דבריו על ממצאי חקירת האירוע, ככל הנראה בעקבות המסקנות החדשות. באירוע בדרום שנערך אתמול אמר ארדן "היה לנו אירוע קשה ומצער לפני מספר שבועות באום אל חיראן. אסור לתת לאף אחד לנסות לקחת אירוע נקודתי, שבו לצערנו גם נהרג שוטר וגם נהרג אזרח, ולהשליך ממנו על כל היחסים בין האוכלוסייה הבדואית לבין משטרת ישראל".

בניגוד להצהרותיו מאתמול, הצהיר ארדן כי מדובר בפיגוע כבר בשעות הראשונות שלאחר התקרית. "נאכוף את החוק בכל מקום ובכל זמן, לא ניכנע לעולם גם אם מרצחים ארורים ינסו לעצור בעדנו", אמר בהלוויית השוטר שנדרס ארז לוי. הודעת המשטרה בזמן האירוע הייתה חריפה יותר: "לקראת הגעתם של השוטרים הגיח רכב של מחבל תושב האזור פעיל תנועה איסלאמית ושעט לעבר הלוחמים מתוך כוונה לבצע פיגוע דריסה. המחבל הוא פעיל התנועה האיסלאמית הפלג הדרומי ונבחן קשר שלו גם לדאע"ש".

[brightcove_iframe video_id='erdan_ulpan_vtr2_n20170222_v1' autoplay='0' credit='' kid='' duration='0'']

שבועיים לאחר מכן, כשמח"ש כבר הודיעה על כוונתה לפתוח בבדיקה, המשיך השר לדבוק בעמדתו. בריאיון לחדשות סוף השבוע, במהלכו עומת ארדן עם נתונים הסותרים את עמדת המשטרה ועם התיעוד בו נראה הג'יפ של אל קיעאן עם אורות דולקים, הוא המשיך להבהיר כי מדובר בטרור. "נמסר לי חד משמעית בלי שום ספק כי מדובר בפיגוע", אמר ארדן. "בבית הספר בו לימד שישה מורים אחרים לימדו את האידיאולוגיה של דאע"ש".

גם המפכ"ל אלשיך היה נחרץ לגבי המסקנה כי מדובר באירוע טרור למרות שטרם החלה בדיקה. בהלווית השוטר ההרוג אמר אלשיך כי "לצערי יש מי שמנצל כל סיטואציה כדי לבצע פעולות טרור". אלשיך הוסיף בהספדו: "אותו מחבל התעלם מהשוטרים הפרוסים שסימנו לו לעצור וכיוון במודע לקבוצה גדולה של שוטרים".