"יצאתי למסע עם אינספור שאלות וחששות": אימו של לירן בטור מיוחד

רגע לפני החלק השני במסע של לירן בחיפוש אחר עברו, אימו של לירן, סוזן נוי, כתבה לנו טור מיוחד על החששות, הקשיים והחיבוק החם מצד ההפקה

זמן צפייה: 01:08

בפרק הקודם של "אבודים" נחשפנו לסיפורו של לירן, שנולד כאוולינה קרויטרו ברומניה ואומץ בגיל קטן ע"י זוג הורים מישראל. במהלך הפרק לירן גילה כי אימו עסקה בזנות ומכרה אותו כחלק מתעשיית הסחר ברומניה. הוא פגש שניים מאחיו, אך לא הצליח לאתר את אביו הביולוגי. רגע לפני הפרק השני והאחרון במסע של לירן (שלישי ברשת 13), ביקשנו מאימו, סוזן נוי, לכתוב לנו על התחושות שלה בעקבות המסע.

הטור של סוזן

כל חייו, לירן היה עסוק בשאלות קיומיות כגון: "מאין באתי? מי הם ההורים הביולוגיים שלי? למה הם ויתרו עליי? האם יש לי אחים ביולוגיים?". יום בהיר אחד, הופתעתי לקבל שיחת טלפון מההפקה של התוכנית "אבודים". ההפקה הזמינה אותי ואת לירן לריאיון. אכן הפתעה מוחלטת! מֵחַד גִּיסָא, שמחתי מאד לשמוע שהחליטו לחקור את המקרה שלנו, ומאידך גיסא, היו לי הרבה חששות. מחשבות רבות התרוצצו בראשי כמו: "האם יצליחו למצוא את ההורים הביולוגיים? אם כן, מה אם הם יסרבו לפגוש את לירן? האם הם בחיים בכלל? איך לירן יתמודד עם התשובות שהוא עשוי לקבל או לא לקבל"?

סוזן נוי
סוזן נוי | צילום: אבודים

היו לי גם חששות ברמה האישית. האם אני אוכל להכיל את כל הסיטואציה, בעיקר את התגובות של לירן? איך החשיפה תשפיע עליי הן מבחינה חברתית והן מבחינה מקצועית? בהיותי עובדת סוציאלית בתחום שיקום נכי נפש בקהילה, דאגתי לתגובתם של המשתקמים בהם אני מטפלת. בנוסף לכל, איני אוהבת להצטלם! בידיעה שהסיכוי שאמצא לבדי תשובות לשאלות של לירן קלוש, ולאור החשיבות הנושא ללירן, התגברתי על החרדות שלי. מעבר לסקרנות שלי, ראיתי זאת כחובתי כאימא ללכת אתו באש ובמים.

התחלנו את המסע אל הבלתי ידוע בליווי צוות ההפקה של "אבודים". המסע אכן היה מרתק ומטלטל. לירן נאלץ להתמודד עם מציאת קשה ואף מזעזעת – שאימו עסקה בזנות ומכרה אותו. שאלות רבות הטרידו ומטרידים אותי ברמה המוסרית והנפשית: האם זה אומר שגם אני ובעלי ז"ל בתמימותנו היינו חלק של מפעל סחר בילדים, אקט שלא ניתן לקלוט או להכיל ברמות הן הנפשית והן המוסרית? היכן האבא של לירן? חששתי מאוד שלא נמצא אותו בכלל. אם כן נמצא אותו, מה ניתן לומר לו? האם לירן יוכל להתמודד עם המפגש אתו? איך הוא ירגיש? איך אני ארגיש? האם כדאי לי להתערב ולהחזיק את ידו של לירן כדי להסיר ממנו את כאבו? הרי הכאב של ילדינו הוא הכאב שלנו. הבנתי שכל מה שנותר לעשות הוא להיות שם בשבילו ולתמוך בו באהבה.

לירן בשיחה עם צופית
לירן בשיחה עם צופית | צילום: אבודים

מתחילת התהליך בארץ ועד לסוף המסע בספרד, הצוות ליווה אותנו בחיבוק חם ועוטף. כמו כן, הייתה חוויה בלתי נשכחת לקחת חלק בנעשה מאחורי הקלעים של ההפקה, בהיכרות עם אנשי הצוות כבני אדם, כל אחד עם האישיות הייחודית שלו. נדהמתי לגלות כמה עבודה, השקעה וזמן מושקע בתוכנית טלוויזיונית במיוחד כאשר מדובר בפרויקט כה מורכב.

לירן ואני התחלנו את המסע כשני אנשים "אבודים". קיוויתי שקבלת התשובות לשאלות הקיומיות של לירן תעניק לו תחושה של שלווה פנימית ושחרור מהמתחים והחסמים הרגשיים שליוו אותו כל חייו. סוף סוף המעגל ייסגר. אך הדברים אינם פשוטים כלל. חזרנו מהמסע מעט מעובדים ומעט אבודים. הבנתי שזה תהליך מתמשך ומורכב. אני אסירת תודה לאנשי הצוות על עבודתם המדהימה ועל כך שתמכו בנו לאורך כל הדרך.