איראן: עצרנו זרים, בהם סגן שגריר בריטניה בטהרן, בחשד לריגול

התקשורת בטהרן דיווחה כי משמרות המהפכה עצרו כמה דיפלומטים זרים, בהם סגן שגריר בריטניה בטהרן - שגורש מהמדינה בחשד לריגול. "הם נתפסו לוקחים דגימות אדמה באתר שבו נערכו ניסויי טילים של משמרות המהפכה", נמסר. משרד החוץ הבריטי: "שקר מוחלט"

זמן צפייה: 00:22

משמרות המהפכה של איראן עצרו היום (רביעי) כמה תושבים זרים ודיפלומטיים, בחשד לריגול לכאורה, ביניהם סגן ראש הנציגות הבריטית בטהרן, ג'יילס וויטקר, שגורש מהמדינה. כך דווח בתקשורת האיראנית. בהודעה, לא נמסר אם העצורים עדיין נמצאים תחת מעצר. "המרגלים לקחו דגימות אדמה במרכז המדבר של איראן, שם נערכו תרגילי טילים אוויריים וחלל של משמרות המהפכה", נטען בטלוויזיה הממלכתית. משרד החוץ הבריטי פרסם הודעה רשמית שלפיה הוא מכחיש את הטענות האיראניות: "שקר מוחלט".

לפי הערוץ הממלכתי באיראן, סגן ראש הנציבות התנצל וטען כי הגיע לשם עם משפחתו כתייר - ולאחר מכן גורש. בסוכנות הידיעות "פארס" מדווחים כי שאר העצורים הם מדענים וחוקרים. נטען כי אחד מהם ניסה להבריח אדמה מאיראן. עוד נטען כי ישראל היא זו ששלחה את האנשים האלה כדי "לגנוב" מידע מאיראן ו"לפתוח" מחדש את השיח על ההיבטים הצבאיים של תוכנית הגרעין האיראנית.

סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" פרסמה סרטון בו ניתן לראות לכאורה, את סגן ראש הנציגות הבריטית, מבקר באתר בו נערכו תרגילי הטילים במדינה. עוד דווח כי אותם הגורמים פעלו במסווה של תיירים או חוקרים תוך שהם ניגשים לאתרים צבאיים במדינה.

המסמכים של ארבעה עצורים איראניים לכאורה
המסמכים של ארבעה עצורים איראניים לכאורה | צילום: מתוך טוויטר

לפי הדיווחים, אחד מן העצורים הוא בעלה של נספחת התרבות מטעם שגרירות אוסטריה באיראן, וגם פרופסור מאוניברסיטה בפולין, השוהה במדינה כתייר נעצר גם כן. ארגוני זכויות אדם האשימו את איראן בניסיון לסחוט מדינות אחרות באמצעות ביצוע מעצרים תוך שהם מאשימים אותם בעבירות ביטחוניות. איראן הכחישה את הטענות כי המעצרים בוצעו מסיבות פוליטיות. בשנים האחרונות, משמרות המהפכה עצרו עשרות אזרחים זרים וכאלה בעלי אזרחות כפולה, באשמת ריגול ופגיעה בביטחון המדינה.

המעצרים הללו מגיעים על רקע שורת אירועים ביטחוניים במדינה, כאשר בשבוע שעבר נשמעו כמה פיצוצים בבסיס "מאלק אשטר" במזרח טהרן ששייך למשמרות המהפכה. כמו כן, בשבוע שעבר בוצעה תקיפת סייבר שכוונה נגד מפעלי הפלדה באיראן "חוזסטאן". לפי הודעה של קבוצת ההאקרים המפעל הוא "חלק מתעשיית הפלדה של משמרות המהפכה וכוחות הבסיג'".