נעמה יששכר: "לא הבנתי עד כמה רע זה יכול להיות"

לראשונה מאז שוחררה מהמעצר ברוסיה בתחילת 2020, הישראלית שנכלאה מתארת את החוויה שלה בכלא הרוסי, ומביעה הזדהות עם שחקנית ה-WNBA האמריקנית, שנעצרה גם היא לאחרונה ברוסיה לאחר שנמצא אצלה שמן קנביס. "אני בטוחה שעשו בי שימוש פוליטי"

זמן צפייה: 02:27

נעמה יששכר, הישראלית שנעצרה בחודש אוגוסט 2019 ברוסיה בדרכה מהודו, לאחר שנמצאו בחפציה תשעה גרם קנאביס, התראיינה אמש (רביעי) בארצות הברית לרשת NBC. יצוין כי נעמה מחזיקה גם בדרכון אמריקני, ולאור מעצרה על ידי הרשויות ברוסיה של בריטני גריינר האמריקנית, שחקנית ה-WNBA שנידונה ל-10 שנות מאסר לאחר שנמצא אצלה שמן קנביס, יששכר סיפרה על החוויה בכלא הרוסי.

יצוין כי יששכר נשפטה ונשלחה ל-7.5 שנות מאסר בגין הברחת סמים. במסגרת הפרשה' רוסיה ביקשה מישראל להסגיר לידיה את ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב ולקיים עסקת חילופי אסירים בין השניים. בהמשך, לאחר שאמה של נעמה נפגשה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, קיבלה הצעירה חנינה - ושבה לישראל במטוסו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוף ינואר 2020.

שחקנית הכדורסל האמריקנית, בריטני גרינר
שחקנית הכדורסל האמריקנית שנעצרה ברוסיה, בריטני גריינר | צילום: רויטרס

במהלך הריאיון, יששכר הדגישה כי לא ידעה על הימצאותם של הסמים בתיק שלה, וכי "זה לא נעשה בכוונה". יששכר הוסיפה כי כשניסתה לעלות על המטוס חזרה ארצה, היא נמשכה הצידה והובלה לחדר שבו נערך מולה חיפוש בתיק שלה. לדבריה, בעת החיפוש לא נכח מתורגמן ומאחר שאינה מדברת רוסית, היא מתארת כי הייתה "מבולבלת ולא בטוחה במה שקורה סביבי".

"ידעתי שהכלא הרוסי גרוע, אבל לא הבנתי עד כמה זה יכול להיות גרוע - זו כנראה אחת המדינות הגרועות ביותר", אמרה יששכר. לטענתה, בזמן שהיא הייתה כלואה, היא לימדה את עצמה רוסית כדי להבין טוב יותר כיצד מתפתח המקרה שלה. היא הועברה בין כמה מתקנים, כולל זה שבו מאמינים שגריינר מוחזקת כעת.

יששכר תיארה כי היא חלקה את תאה יחד עם 40 נשים נוספות, ללא חלונות כאשר הותר לה לצאת ממנו רק לשעה אחת ביום. לדבריה, היא לא קיבלה נייר טואלט, שמפו או אפילו מוצרי היגיינה נשיים, והיא סמכה על אמה שתספק לה את המוצרים האלו. יששכר וחברותיה לתא סמכו על אנשים אחרים שיביאו להם מים כי למים מהכיור בתא "היה טעם רע". היא נאלצה ללכת כשידיה שלובות מאחורי גבה.

שחקנית ה-WNBA בריטני גריינר
שחקנית ה-WNBA שנכלאה ברוסיה, בריטני גריינר | צילום: רויטרס

יששכר תיארה כי מעצרה של גריינר עורר בה כמה מהזיכרונות האפלים ביותר שלה: "אני יודעת מה היא עוברת. אני רואה את הסרטונים שלה ואני מזהה את האולם הזה". יששכר, שכותבת בימים אלו ספר על החוויה שלה בכלא הרוסי, אמרה שהיא ניסתה להישאר חיובית לאורך כל תקופת המאסר שלה, ובמקביל, ניהלה יומן ואף הצליחה להתיידד עם כמה מחברותיה לתא.

יששכר חושבת שעשו בה שימוש פוליטי, אך יחד עם זאת היא מתארת כיצד הצליחה לעשות את ההפרדה בין הדרג המדיני ובין הסוהרים שליוו אותה ביום-יום. "אני חושבת שבגלל זה הצלחתי לחייך לסוהרים, להגיד תודה, להיות אסירת תודה, להתפלל בכנות מכל הלב, לחשוב, 'וואו, החיים שלי כל כך עשירים, כל כך מלאים'". כשנשאלה איזה מסר תרצה להעביר לגריינר, היא ענתה: "תנסי לחייך. זה עוזר גם אם נראה שלא. לי זה ממש עזר".