זלנסקי לסטודנטים ישראלים: "מריופול כבר לא קיימת"

הנשיא האוקראיני נאם בפני אנשי סגל ותלמידים באוניברסיטה העברית והתייחס לנזקי המלחמה במדינתו, שתיכנס מחר לחודש הרביעי: "הם יורים באנשים ברחובות, אונסים ילדים וילדות. הם הקימו מחנות עינוי". על עיר הנמל הדרומית שנכבשה על ידי הרוסים אמר כי היא דוגמה לניסיון של הרוסים להסתיר את הפשעים שביצעו: "השליכו גופות לקברי אחים"

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי נאם היום (חמישי) בפני סטודנטים ואנשי סגל מהאוניברסיטה העברית ואמר: "אני בטוח ששמעתם מה רוסיה עשתה לעיר מריופול, היא כבר לא קיימת היום בפועל. עד לפני ארבעה חודשים היו שם חצי מיליון תושבים. כעת, רק כמה עשרות אלפים, שסובלים ממחלות וזיהומים כמו כולרה. מריופול היא העיר בה שבוע אחר שבוע, הכובשים הרוסים מנסים להסתיר את הפשעים שהם ביצעו, איך הםהשליכו קברו גופות לקברי אחים. אותו הדבר נעשה בעוד אלפי ערים וכפרים ברחבי המדינה".

הרס בבניין מגורים בעיר מריופול, אוקראינה
הרס בבניין מגורים בעיר מריופול שבאוקראינה | צילום: רויטרס

"באזורים אותם הכובשים הצליחו לכבוש די מהר, הם יורים באנשים ברחובות, אונסים ילדים וילדות. הם הקימו מחנות ריכוז בהם הם מענים אנשים. אלפי בני אדם נהרגו ונפצעו, הם מגלים אנשים לשטחי רוסיה ורק בודדים מהם הצליחו לשוב דרך מדינות אחרות לאוקראינה. כמות העקורים מהחודשים האחרונים היא מעל ל-12 מיליון איש. בשום מקום באירופה, 77 שנים לאחר מלחמת העולם השנייה, לא קרה דבר כזה".

זלנסקי נואם בפני הסטודנטים של האוניברסיטה העברית
זלנסקי נואם בפני הסטודנטים של האוניברסיטה העברית | צילום: איגור פרברוב

"מחר יחל החודש הרביעי למלחמה של רוסיה נגד אוקראינה", אמר זלנסקי, "הם הורסים את ערינו, הם שורפים את כל מה שבדרכם. הנשק העיקרי של רוסיה הוא ארטילריה וטילים, והכובשים פועלים בדרכים פרמיטיביות ומשתמשים בכמויות גדולות של נשק ככל הניתן, כדי לצמצם את ההתנגדות".

Whatsapp Image 2022 04 26 At 1
פינוי גופות בבוצ'ה | צילום: רויטרס

הנשיא האוקראיני הזכיר גם בתחילת נאומו את הקשר ההיסטורי בין אוקראינה לישראל ואמר: "אם תגיעו לקייב לאזור משכן הנשיאות, ותלכו במשך חמש דקות במורד הרחוב בו אני יושב - תגיעו לבית משפחתה של גולדה מאיר. אם תגיעו לרחובות השכנים תראו את השכונה שהסופר שלום עליכם אהב מאוד ואת המוזיאון על שמו. כמובן תוכלו גם לראות את המקומות הקדושים כמו אומן ואתרי הזיכרון לזוועות הנאצים".

"קייב כמו ערים רבות אחרות באוקראינה מלאה במורשת היהודית", אמר זלנסקי, "אלו לא רק עובדות היסטוריות, אלו ההחיים האמיתיים שהביאו את המדינות שלנו להיות קשורות זו בזו".

זלנסקי נואם בפני הסטודנטים של האוניברסיטה העברית
זלנסקי נואם בפני הסטודנטים של האוניברסיטה העברית | צילום: איגור פרברוב