זלנסקי בביקורת על המערב: "פועל בפלגנות"

נשיא אוקראינה האשים את מדינות אירופה ואת החברות בנאט"ו במדיניות שאינה אחידה ביחסן לאוקראינה, שלדבריו, פוגעת ביכולתה שלה לפעול מול רוסיה. במקביל, משלחות מטעם שבדיה ופינלנד מבקרות בימים אלו בטורקיה על מנת "לשכנע" אותה בדבר הצטרפותן לנאט"ו. הצבא הרוסי ממשיך בתקיפותיו באזור מזרח אוקראינה

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי מתח היום (רביעי) ביקורת על מדינות אירופה והמערב כולו על כך שהוא נותר מפולג בכל הנוגע למדיניותו אל מול המלחמה באוקראינה. זלנסקי אמר כי "אוקראינה זקוקה לאירופה מאוחדת, כזו שתסייע לה להתמודד עם הפולשים הרוסים". דבריו נאמרו במהלך נאום שנשא בפני פורום הכלכלה העולמי המתקיים בימים אלו בדאבוס שבשוויץ.

הנשיא פירט והתייחס להתנגדותה של הונגריה לאמברגו כלל אירופי על הנפט הרוסי, ורמז להתנגדות הטורקית להצטרפותן של הסקנדינביות לנאט"ו: "האם המערב מתנהל בצורה אחידה בכל הנוגע להצטרפותן של פינלנד ושבדיה לנאט"ו? לא. האם המערב פועל בשותפות חזקה? לא". לבסוף, זלנסקי קרא לתמיכה רחבה יותר בה, מצדה של נאט"ו, והביע את תודתו לארה"ב על הסיוע הרב שלה למדינה.

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי בפורום הכלכלה העולמי בדאבוס | צילום: רויטרס

גם ראש ממשלת סלובקיה, אדוארד הגר, מתח ביקורת על מדינות אירופה שלדבריו, "מסתמכות יותר מידי על האנרגיה הרוסית", וקרא לשים סוף ל"פשרנות" במדיניות האירופית מול רוסיה. לאחר מכן, הוא טען כי במידה ואוקראינה "תיכשל במשימתה - סלובקיה היא הבאה בתור".

ראש ממשלת סלובקיה אדוארד הגר בפורום הכלכלה העולמי בדאבוס
ראש ממשלת סלובקיה אדוארד הגר בפורום הכלכלה העולמי בדאבוס | צילום: רויטרס

בנושא הצטרפותה לנאט"ו, היום ראש ממשלת שבדיה מגדלנה אנדשון התייחסה להאשמות הטורקיות נגדה ונגד פינלנד, בנוגע לחסות שהן נותנות לגורמי טרור אנטי-טורקיים בשטחן. אנדשון אמרה כי "שבדיה לא מסייעת כלכלית, ובטח שאינה מעבירה נשק לגורמי טרור כאלו ואחרים". בימים אלו, משלחות משבדיה ופילנד מבקרות בטורקיה, על מנת לדון בדברים עם שותפיהם.

ראש ממשלת שבדיה מגדלנה אנדשון
ראש ממשלת שבדיה מגדלנה אנדשון | צילום: רויטרס

במקביל, הבית התחתון בפרלמנט הרוסי ("הדומה") אישר את הצעת החוק שהועלתה בשבוע שעבר, ונועדה לבטל את ההגבלה על גיל הגיוס שעמד עד כה בין הגילים 18 עד 40 לאזרחים רוסים, ו-18 עד 30 לתושבים. נוסף על כך, רוסיה דחתה היום את תוכנית השלום האיטלקית שהוצעה על ידה בשבוע שעבר בטענה ש"לא ניתן לספק נשק לאוקראינה מצד אחד, ולהציע תוכנית לשלום מצד שני. אם המערב חושב שנקבל הצעת שלום שלו - הוא טועה", אמרה דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכרובה.

הכוחות האוקראינים מפוצצים גשר סמוך לסוורודונצק
הכוחות האוקראינים מפוצצים גשר סמוך לסוורודונצק | צילום: רויטרס

בימים האחרונים, הצבא הרוסי מתמקד בתקיפותיו באזור מזרח אוקראינה לרבות ממערב לעיר סוורודונצק שבמחוז לוהנסק בחבל דונבאס. בתוך כך, מושל מחוז לוהנסק מדווח כי האזור נותר ללא אספקת גז וכי זרימת המים והחשמל במחוז מוגבלת למספר שעות קצובות ביממה. בה בעת, ראש מנהלת המודיעין של משרד ההגנה האוקראיני, קירילו בודאנוב, אמר כי העיכובים בהגעת הנשק המערבי למדינה הותירו את קייב ב"מחסור קטסטרופלי בנשק כבד".