זריף: אמרו לי שאם אגיע לפגישה בארה"ב - לא יוטלו עליי סנקציות

שר החוץ האיראני אישר במסיבת עיתונאים את הדיווח לפיו הוזמן לבית הלבן, ואף הבהיר כי הדבר היה מונע את העיצומים נגדו. "נעמוד איתנים מול הגברת הלחץ עלינו - שכן אנו נשענים על עמנו"

זמן צפייה: 00:45

המתיחות בין ארה"ב לאיראן: שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אישר היום (שני) את הדיווח לפיו הוזמן לפגישה בבית הלבן, ואף טען כי "אמרו לי שאם אגיע לפגישה - לא יוטלו עליי סנקציות". הדברים נאמרו במסיבת עיתונאים שקיים.

"נעמוד איתנים מול הגברת הלחץ עלינו - שכן אנו נשענים על עמנו", הוסיף זריף. "אנו לא זקוקים לארצות הברית, המבצעת טרור, והפכה מבודדת בעולם בשל פעולותיה. אנו תרבות הנמצאת בחזית הקדמה והפיתוח בעולם".

לעוד כתבות בנושא:

"טראמפ הזמין את זריף לפגישה בבית הלבן – חמינאי לא אישר"

זריף: איראן תצמצם מחויבויות נוספות בהסכם הגרעין

נשיא איראן בתגובה לסנקציות על זריף: "התנהגות ארה"ב ילדותית"

שר החוץ האיראני, מוחמד גוואד זריף
שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף | צילום: רויטרס (ארכיון)

"אין מקום לדיאלוג עם ממשל טראמפ. אנו לא קונים את הביטחון שלנו מבחוץ, שכן הוא אינו מיועד למכירה ולקנייה, הביטחון שלנו נובע מהעם", אמר שר החוץ האיראני.

בשבת, כאמור, מגזין "ניו יורקר" האמריקני דיווח כי הנשיא טראמפ הזמין את זריף לפגישה בחדר הסגלגל בבית הלבן, על מנת לדון במתיחות בין המדינות ובתכנית הגרעין של איראן. על פי הדיווח, זריף לא קיבל אישור מהממשל בטהראן, והפגישה לא התקיימה.

הנשיא טראמפ
הנשיא טראמפ | צילום: חדשות 13

לפי הדיווח, זריף קיבל את ההזמנה בעת ששהה בניו יורק במהלך פגישה עם הסנאטור הרפובליקני ראנד פול, במסגרת השתתפות בדיון בעצרת האו"ם. זריף הודיע כי יצטרך לקבל אישור לפגישה מחמינאי, ולאחר סבב התייעצויות בטהראן לא אושר לו לקיים את הפגישה, כך אמרו ל"ניו יורקר" גורמים אמריקניים ואיראניים המעורים בשיחות בין הצדדים.

ראנד, כך דווח, עמל במהלך שבועות ארוכים על פגישה אפשרית של זריף בבית הלבן, בברכתו של הנשיא טראמפ, ותוך התייעצות עם הגורמים הרלונטיים בממשל ובמשרד החוץ. הפגישה בין זריף לסנאטור מקנטאקי התקיימה ב-15 ביולי, בשדרה החמישית בניו יורק, ונמשכה כשעה.

זריף בהצגת הסכם הגרעין. האחראי על השכנועים
שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף | צילום: רויטרס

שבועיים אחר כך, הטיל השבוע הבית הלבן סנקציות על זריף והכריז שהוא "גורם לא רלוונטי לשיחות עם ארה"ב". ביום רביעי, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם על צו נשיאותי בנושא, בהמשך לסנקציות שהטיל בחודש שעבר נגד איראן, ושהתמקדו במנהיגה העליון של המדינה עלי חמינאי ומטרתן למנוע ממנו ומקורביו גישה לכלים כלכליים.

בכיר במשרד האוצר האמריקני אמר לאחר החתימה על הצו, כי זריף הוא הפנים הבין-לאומיות של איראן, שמגן על מדיניות הרדיפה של המשטר ועל דיכוי חופש הביטוי, וכי משרדו של זריף הוא המשך ישיר למדיניות המנהיג העליון של איראן ושל משמרות המהפכה. לדבריו, במשך זמן רב מדי התייחסו לזריף בארצות הברית כנציג לגיטימי של איראן, והיום פקעה סבלנותו של הנשיא טראמפ.