זריף: "בעקבות חיסול סולימאני – ארה"ב ואיראן היו על סף מלחמה"

שר החוץ האיראני אמר בריאיון לרשת NBC כי "וושינגטון הסתמכה על מידע שגוי, וקיבלה החלטות תוך הבעת בורות ויהירות". עוד הוסיף כי פומפאו שלח לו מכתב מאיים – אך "לא ראוי שאחזור על דבריו"

זמן צפייה: 00:41

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר אתמול (שישי) כי לאחר חיסול מפקד כוח קודס, קסאם סולימאני, היו איראן וארצות הברית על סף מלחמה. "וושינגטון הסתמכה על מידע שגוי, וקיבלה החלטות תוך הבעת בורות ויהירות", אמר בריאיון לרשת NBC. "מעשיה הביאו את המצב במזרח התיכון לנקודת רתיחה".

לדבריו, המלחמה נמנעה בשל תגובת איראן לחיסול. "איראן הגיבה במידתיות ותקפה את הבסיס שממנו יצאה התקיפה", הוסיף. "על האמריקנים לדעת שלמעשים נגד איראן יש השלכות".

עוד בחדשות 13:

"תקיפות ישראל בסוריה – בשל התרופפות השליטה הרוסית באיראן"

הפגישה החשאית של ארה"ב, ישראל ואיחוד האמירויות – נגד איראן

רוסיה הזהירה את איראן מיציאה מהאמנה להפצת נשק גרעיני

ג'ון קרי ומוחמד זריף עם חתימת ההסכם בז'נבה
ג'ון קרי ומוחמד זריף עם חתימת ההסכם בז'נבה | צילום: רויטרס

בהמשך הריאיון ציין זריף כי בשיא המתיחות בין שתי המדינות, שלח מקבילו האמריקני מייק פומפאו מכתב מאיים. "לא ראוי שאחזור על דבריו הבזויים", אמר. "תגובתנו הייתה מנומסת בהרבה".

זריף הכיר בכך שהתקשורת בין איראן לארצות הברית הידרדרה בשנים האחרונות, והפנה אצבע מאשימה אל הממשל בוושינגטון. "זה לא תמיד היה כך", אמר. "אני אותו שר חוץ שקיים שיחות תכופות ומכובדות עם ג'ון קרי, בכהונתו תחת אובמה".

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום אמר זריף כי מדינתו קיבלה פנייה מסעודיה לאחר חיסול סולימאני. "בריאד אמרו כי הם מעוניינים לפתוח דיאלוג עמנו, המבוסס על כבוד הדדי. השבנו להם – אך הם לא הגיבו שוב", אמר בכנס ועדת הביטחון במינכן, ופנה ישירות לסעודיה: "לא תוכלו לקנות את ביטחונכם מישראל וארצות הברית – הפיתרון יבוא אך ורק מתוך המזרח התיכון".

שר החוץ הסעודי הגיב לטענות זריף, ואמר כי "לא התקיימו כל שיחות ישירות או פרטיות עם איראן. כדי להקל על המתיחות, על טהראן לשנות את התנהגותה. כל עוד לא נדון בגורם האמיתי של אי היציבות באזור – השיחות לא יהיו פרודוקטיביות".