זריף: קודם שארה"ב תמלא התחייבויותיה - ואז נחזור להסכם הגרעין

שר החוץ האיראני הגיב לדברי עמיתו האמריקני, לפיהם מדינתו תחזור להסכם אם טהראן תעשה זאת. "אנחנו לא נעשה את הצעד ראשונים - ארה"ב היא זו שהפרה את ההתחייבויות שלה, כעת חובתה למלא אותן"

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן | צילום: Getty Images

שר החוץ האיראני אמר היום (שישי) כי "אין בכוונתנו להיענות לדרישת ארצות הברית, שנחזור בנו מהצעדים שעשינו בנוגע לגרעין". זאת, בתגובה לדברי עמיתו שר החוץ האמריקני אנותני בלינקן, לפיהם מדינתו תחזור להסכם הגרעין אם איראן תשוב בה מההפרות ותקיים את ההסכם.

"ארצות הברית היא המדינה שפרשה מהסכם הגרעין והפרה את התחייבויותיה", אמר זריף. "כעת, מחובתם של האמריקנים לשוב להסכם הגרעין ולמלא אחר ההתחייבויות. כאשר נראה שהדבר אכן קורה, נשוב גם אנחנו  למלא את ההסכם".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

יו"ר הכנסת הודיע: המליאה תתכנס ביום א' ותצביע על חוק הקנסות

7,079 נדבקים חדשים אתמול – 9.3% מהבדיקות חיוביות

הערכה: הסגר הכללי יוארך לפחות עד סוף השבוע הבא

שר החוץ האיראני זריף באירוע בניו יורק
שר החוץ האיראני זריף באירוע בניו יורק | צילום: רויטרס

אחת הסוגיות הבוערות מאז חילופי השלטון בארה"ב, היא איראן. לפני יומיים, כאמור, התייחס בלינקן לנושא ואמר כי "ארצות הברית תחזור להסכם רק אם איראן תשוב להתחייבויות שנסוגה מהן. ביידן הבהיר כי אם טהראן תכבד את ההסכם משנת 2015 במלואו - גם אנחנו נעשה זאת".

מוקדם יותר באותו יום, ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח מסר לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואמר: "איראן מובילה בריש גלי את הנושא הזה והמדיניות שלי ברורה: אנחנו לא נאפשר לאיראן להתחמש בנשק גרעיני. אני אומר זאת לאויבים ולידידים כאחד - זאת המשימה העליונה שלנו, ואנחנו נגן על עצמנו בכל דרך".

אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

ביום שלישי, שלח הרמטכ"ל אביב כוכבי מסר דומה לביידן, כשקבע: "חזרה להסכם הגרעין מ-2015, או אפילו הסכם דומה - הוא דבר רע אופרטיבית ואסטרטגית. אם הסכם הגרעין היה מתממש, איראן כבר הייתה יכולה להשיג פצצה גרעינית".

"איראן היא בעיה עולמית ואזורית - היא הגדילה חומר מועשר מעבר למותר עם צנטריפות מתקדמות בקצב שיאפשר לפרוץ לפצצה תוך כמה חודשים או שבועות", המשיך כוכבי בנאומו במכון למחקר ביטחון לאומי. "איראן של היום זו לא איראן של 2015 - היא נמצאת תחת לחצים כבדים ביותר, שחייבים להימשך בכל דרך. כל דבר שיסיר לחץ יאפשר להם למשוך זמן. חייבת להיות פעולה נמרצת שלא תהיה להם יכולת להסתער לפצצה".