100 ימים למלחמה: "רוסיה לא השיגה שום מטרה אסטרטגית"

בנאום לאומה נשיא אוקראינה תקף את רוסיה ואת אופי פעילותה באוקראינה: "הצבא הרוסי אינו מייחס חשיבות לחיי אדם". כמו כן, הנשיא טען כי הצבא האוקראיני הצליח לרשום מספר הישגים בקרבות בקרבת העיר סוורודונצק שבמחוז לוהנסק,"המצב שם קשה מאוד". המודיעין הבריטי: "רוסיה לא השיגה שום מטרה מרכזית"

נשיא אוקראינה זלנסקי
נשיא אוקראינה זלנסקי | צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר אמש (חמישי) במהלך נאום לאומה כי "הכובשים ישלמו את מלוא המחיר על הרס חיינו. אף לובי בשום מדינה לא יסייע לרוסיה. צעד אחר צעד, נשלול מרוסיה את כל מרכיבי הכלכלה המודרנית".

זלנסקי ציין כי הצבא האוקראיני הצליח לרשום מספר הישגים בקרבות בקרבת העיר סוורודונצק שבמחוז לוהנסק. זלנסקי ציין כי המצב שם "קשה מאוד, וכי מוקדם להכריע את המצב באזור". באותה העת, הנשיא ציין כי כבר למעלה מ-50 מדינות פתחו מחדש את שגרירותן בקייב ואמר כי "אוקראינה מברכת על כך". כמו כן, זלנסקי הודה לממשל ביידן על תמיכתם באוקראינה לרבות הסיוע הכלכלי והצבאי.

כמו כן, הוא טען כי "הצבא הרוסי משתמש בכל התחמושת שלו בקרבות במזרח המדינה, אינו בוחל באמצעים ולא מייחס חשיבות לחיי אדם. החיילים הרוסים מסתתרים לעתים קרובות מאחורי החיילים החדשים בגייסו בדונצק ולוהנסק. ככל שהמלחמה נמשכת זמן רב יותר, רוסיה פועלת בנבזיות ובציניות".

ההרס בעיר סוורודונצק שבמזרח אוקראינה
ההרס בעיר סוורודונצק שבמזרח אוקראינה | צילום: רויטרס

בינתיים, דו"ח המודיעין הבריטי שהתפרסם היום מדווח כי מתחילת המלחמה באוקראינה, רוסיה לא השיגה שום מטרה מרכזית אסטרטגית שלשמה יצאה למלחמה, במיוחד, לא כבשה את קייב ושום מרכז שלטוני באוקראינה.

מזכ''ל נאט''ו, ינס סטולטנברג | צילום: רויטרס

במקביל, מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, מסר אתמול כי הברית נמצאת בקשר ישיר עם טורקיה כדי למצוא דרך משותפת להתמודד עם החששות שלה בעקבות בקשתן של שבדיה ופינלנד להצטרף לברית. ברקע, שתי המדינות הסקנדינביות ממשיכות בשיח שלהן עם טורקיה, אם כי טרם דווח על התקדמות מסוימת בין הצדדים.

כטב''מ מסוג ''Bayraktar TB2, ליטא, אוקראינה
הכטב''מ הטורקי מסוג ''Bayraktar TB2'' | צילום: רויטרס

בה בעת, טורקיה צפויה להעביר כבר בשבועות הקרובים כטב"מ מסוג "Bayraktar TB2" (ייצור טורקי), לליטא, שתעביר אותו לאוקראינה כחלק מסיוע שלה למדינה.אזרחי ליטא הם אלו שמימנו את מרבית סכום הרכישה שלו.

באשר לבריאותו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, לאוסף הדיווחים על מצבו הרפואי מצטרף הבוקר דיווח של המגזין האמריקני "ניוזוויק" שמצטט גורמי מודיעין אמריקניים שטוענים שהם נחשפו לדו"ח מודיעין שמצביע על כך שפוטין עבר במהלך חודש אפריל טיפול לסרטן. כמו כן, צוין כי חודש קודם לכן סוכל ניסיון התנקשות בחייו.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וקנצלר גרמניה אולף שולץ
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וקנצלר גרמניה אולף שולץ | צילום: רויטרס

אחד מגורמי המודיעין אמר כי "פוטין ללא ספק חולה, אבל השאלה היא אם הוא הולך למות בקרוב או לא". גורם אחר ציין ש"האחיזה של פוטין בשלטון עדיין איתנה, אבל היא כבר לא מוחלטת". עם זאת, יצוין כי בכתבה שפורסמה הבוקר אין פרטים של ממש לגבי ניסיון ההתנקשות בפוטין. באשר למצב בריאותו, מה שעורר את חשדם של גורמי המודיעין היו הפגישות המרוחקות שלו עם נשיא צרפת וקנצלר גרמניה בחודש פברואר האחרון.