פוטין על המלחמה באוקראינה: "עלינו להחזיר לרוסיה את מה ששייך לה"

נשיא רוסיה התייחס בנאומיו למלחמה באוקראינה ולמצב הכלכלי במדינתו וטען כי "מסך הברזל לא ייפול על הכלכלה הרוסית, למרות הסקציות שהמערב הטיל על רוסיה. הכלכלה שלנו תישאר פתוחה". זלנסקי קרא להביס את העריצות ולהגן על החופש: "אנחנו חייבים למנוע מפוטין להמשיל לסחוט את העולם כולו"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשא אתמול (חמישי) נאום לרגל 350 שנים ליום הולדתו של שליט רוסיה פיוטר הגדול, שבמהלך תקופת שלטונו רוסיה הרחיבה את שטחיה הטריטוריאליים והפכה למעצה אירופית. פוטין אמר כי "פיוטר הגדול שניהל את המלחמה הצפונית הגדולה במשך 21 שנים - נראה היה שהוא גזל משבדיה משהו. הוא לא 'לקח' מהם כלום, הוא החזיר מה שהיה של רוסיה". פוטין הוסיף כי "גם עלינו להחזיר את מה ששייך לרוסיה ולחזק את המדינה שלנו".

כמו כן, בפורום שנערך אתמול עם יזמים צעירים בבירה מוסקבה, פוטין התייחס למצב הכלכלי במדינה וטען כי "מסך הברזל לא ייפול על הכלכלה הרוסית, למרות הסקציות שהמערב הטיל על רוסיה. לא הייתה לנו כלכלה סגורה ולא תהיה לנו כזו. בתקופה הסובייטית, ניתקנו את עצמנו מהעולם ויצרנו במו ידינו את מה שנקרא 'מסך הברזל'. לא נחזור על אותה טעות - הכלכלה שלנו תישאר פתוחה". דבריו של פוטין מגיעים על רקע דיווחים כי הכלכלה הרוסית עומדת בפני ההתכווצות הגדולה ביותר שידעה מאז התפרקה ברית המועצת בשנת 1991.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

במקביל, נמשכת הלחימה בעיר סוורודונצק שבמחוז לוהנסק בחבל דונבאס (מזרח אקראינה). בתוך כך, חיילים אוקראינים טוענים שהצליחו לרשום התקדמות במספר חזיתות בעיר, אם כי לדבריהם, לא יצליחו להחזיר לעצמם את השליטה בכל האזור, ללא תחמושת ארטילרית נוספת. נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי טען אתמול כי הכוחות האוקראינים מחזיקים מעמד בינתיים.

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

במסגרת נאום שנשא באירוע של המגזין "טיים" על 100 האנשים המשפיעים בעולם, הוא טען כי "אנחנו יכולים להביס את העריצות. אנחנו מוכרחים להגן על החופש. אנחנו חייבים למנוע מפוטין להמשיל לסחוט את העולם כולו". הנשיא תקף את החברות והמדינות שממשיכות לקיים קשרים כלכליים עם רוסיה ואמר כי הן בדיוק כמו אותן המדינות ובני האדם שהעמידו פנים שנגיף הקורונה אינו קיים וכי הוא המצאה קונספירטיבית בלבד.

"המלחמה הרוסית נגד אוקראינה עדיין נמשכת ובזמן שאני נואם חיילים אוקראינים מתים בשדה הקרב. הצבא הרוסי מפציץ את הערים שלנו באמצעות ארטילריה ומטוסים. כבר למעלה מ-260 ילדים נהרגו מאז תחילת המבצע". כמו כן, זלנסקי התייחס ל"מצור הרוסי" המוטל על אוקראינה ואמר כי "הצי הרוסי שחסם את נמלי הים השחור של אוקראינה, מונע מאיתנו לייצא את החיטה, התירס, ומוצרים אחרים. המשמעות היא שעשרות מדינות עשויות להתמודד עם מחסור אדיר במזון. מיליוני אנשים עלולים לגווע ברעב אם המצור יימשך".

המלחמה באוקראינה
המלחמה באוקראינה | צילום: רויטרס

בהמשך לזה, מהקרמלין נמסר אתמול כי לא הושגו הסכמות יחד עם טורקיה בנוגע לייצוא משלוחי תבואה מאוקראינה דרך הים השחור. טורקיה דחפה להסכם בין המדינות כדי להקל על משבר המזון העולמי. שתי המדינות לא הצליחו להגיע להסכמות: אוקראינה טוענת שרוסיה מציבה תנאים בלתי סבירים והקרמלין מתנה את הסרת המצור בהסרת הסנקציות.

המלחמה באוקראינה
המלחמה באוקראינה | צילום: רויטרס

דו"ח המודיעין של משרד ההגנה הבריטי שהתפרסם הבוקר, הזהיר מפני התפרצות כולרה בעיר מריופול שתכביד עוד יותר על שירותי הרפואה בעיר. כמו כן, צוין בדו"ח כי עלול להיווצר מחסור חמור בתרופות בעיר חרסון מה שיוסיף לקשיים של רוסיה לספק שירותים אזרחיים בסיסיים לאוכלוסייה האוקראינית בשטחים שנכבשו על ידה.

במקביל, מדווח כי שלושה גברים, שני בריטים ומרוקאי שנתפסו בזמן שנלחמו לצד הצבא האוקראיני במריופול, נידונו לגזר דין מוות על ידי גורמים פרו רוסים במזרח אוקראינה. בית משפט במזרח אוקראינה הרשיע אותם באשמת "מעורבות בטרור". בתגובה, ממשלת בריטניה אמרה כי היא "מודאגת מאוד" מכך וכי היא פועלת עם הרשויות האוקראיניות כדי להבטיח את שחרורם של הגברים. "ברור שאנו מודאגים מכך. אסור לנצל שבויי מלחמה למטרות פוליטיות". שרת החוץ של בריטניה, ליז טראס, גינתה את "פסק הדין המדומה" ואמרה: "הם שבויי מלחמה. זהו פסק דין מדומה ללא כל לגיטימיות".

האסירים שנידונו למוות במזרח אוקראינה
האסירים שנידונו למוות במזרח אוקראינה | צילום: רויטרס