יו"ר הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית מת בגיל 72

יוקיה אמאנו כיהן בתפקיד כעשור, ולפני כן היה דיפלומט במשרד החוץ של יפן, שם התמחה במאמץ הבין-לאומי למניעה ופירוק נשק גרעיני. שרת החוץ של האיחוד האירופי: "איש של מסירות ומקצועיות"

יוקיה אמאנו
יוקיה אמאנו | צילום: רויטרס

יו"ר הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, מת היום (שני) בגיל 72. אמאנו היה אמור להודיע היום על פרישתו בחודש מארס הבא בשל סיבות בריאותיות, שכן מאז ניתוח שעבר בחודש ספטמבר האחרון מצבו הבריאותי הדרדר.

אמאנו כיהן בתפקיד יו"ר הסוכנות כעשור, ולפני כן היה דיפלומט בארץ מולדתו, יפן, ואיש שירות ציבור עבור האו"ם ועבור חטיבות הבת בארגון. ב-2005 הוא מונה לשגריר מטעם יפן בסבא"א, בהמשך היה יו"ר חבר הנאמנים ולפני כעשר שנים מונה להיות ראש הסוכנות. בעת שירותו במשרד החוץ ביפן בתחילת הקריירה שלו אמאנו התמחה בנושא המאמץ הבין-לאומי למניעת ופירוק נשק גרעיני.

הכור הגרעיני בבושהר
הכור הגרעיני בבושהר | צילום: רויטרס

שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי "אמאנו היה איש של מסירות ומקצועיות יוצאי דופן, תמיד בשירות הקהילה הבין-לאומית ללא משוא פנים. אני לעולם לא אשכח את העבודה שעשינו יחד. היה לי כבוד גדול לעבוד איתו".

מזכ''ל סבא''א אמאנו
מזכ''ל סבא''א אמאנו | צילום: רויטרס (ארכיון)

הסוכנות לא הודיעה על מועד הכרזת המחליף, אך כמה שגרירים, בהם נציג ארגנטינה ורומניה צפויים להתמודד על התפקיד. על פי הערכות, הסוכנות לא תשנה באופן מהותי את גישתה כלפי איראן וקוריאה הצפונית, שסילקה משטחה משגיחים של סבא"א ב-2009.

אמאנו החליף את ד"ר מוחמד אל-בראדעי בתקופה מהותית עבור הסוכנות, שבה נחתם הסכם הגרעין האיראני, ובמהלכה נעשו נסיונות לפירוק קוריאה הצפונית מנשק גרעיני - שלא צלחו.

גרעין אטומי
גרעין אטומי | צילום: GettyImages

בחודש שעבר הודיע אמאנו כי איראן הגבירה את קצב העשרת האורניום שלה, אך לא פירט האם מדובר בחריגה מגבולות הסכם הגרעין. אמאנו היווה חלק מהותי בלחץ הגובר על איראן, ופרסם דוחות רבים על הנוכחות הצבאית באזור הכורים. למרות זאת, דיפלומטים ואנשי צוות מתוך סבא"א הביעו מורת רוח מחוסר יכולתם להבין את גישתו של אמאנו ביחס לאיראן.

אמאנו התעקש כי תפקיד הסוכנות הוא טכני ולא פוליטי. זאת, בניגוד לקודמו בתפקיד, שניהל מאבקים מול גורמים אמריקניים בנושא האיראני והיה מהוסס פחות בראיונות והתבטאויות בנושאים מהותיים אלה. במסמכים שדלפו מתוך התכתבויותיו, נרמז כי הוא תומך בגישה האמריקנית כלפי איראן.

בדצמבר 2015 פרסם אמאנו דוח סופי של החקירה בעניין איראן ופעילותה הצבאית. באותה השנה נחתם הסכם הגרעין בין איראן ומדינות העולם, "שאפשר למשגיחי הסוכנות את מערכת האימות והבדיקה הטובה הקיימת בעולם", כך לדבריו של אמאנו.

המתקנים הגרעיניים הכור בבושהר
המתקנים הגרעיניים הכור בבושהר | צילום: רויטרס

משגיחי סבא"א ממשיכים לסקור כל מידע חדש בנושא ההתחמשות האיראנית. מעבדות הסוכנות בוחנות את הדגימות הנלקחו ממחסנים, בהם לכאורה אוחסנו חומרים רדיואקטיביים שלא היה ידוע על מיקומם. כעת, יוטל על מחליפו של אמאנו בתפקיד להחליט מה ייכתב בדוח הסופי שתפיק הסוכנות.

במרוצת כהונתו, הביע אמאנו מורת רוח מעליית תפוצת הנשק הגרעיני בעולם במספר ראיונות והתבטאויות פומביות. ב-2009, אמר בריאיון לעיתון האוסטרי "דיי פרס": "אני מתנגד להפצת נשק גרעיני בעולם, משום שאני מגיע ממדינה שחוותה את הטלת פצצות האטום על הירושמה ונגסאקי".

כמו כן אמר אמאנו: "לסבא"א תפקיד מהותי בשמירה על הפצת הגרעין בעולם. זאת, משום שלתאונה או למעשה זדוני מכוון עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת וחוצות גבולות".

הסוכנות בראשותו ספגה ביקורות רבות על ההגבלות שהלכו והתגברו על המידע שפרסמו. בעת האסון הגרעיני בפוקושימה, דיפלומטים רבים ביקרו את הסוכנות על העברת המידע אודות גודל האסון באיטיות.