ירי בנמלטים וטיפול רפואי באזיקים: מסמכים חושפים את הדיכוי של המוסלמים בסין

אחרי שנים בהן סין מתעקשת כי המתקנים במערב המדינה אינם מדכאים את האויגורים, אלא הם "בתי ספר" אליהם נרשמים התלמידים מרצון - מסמכים שהודלפו מהמשטרה המקומית ונחשפו בתחקיר של רשת BBC הבריטית מגלים כי במקום פועלים בשיטות בהן משתמשים בעולם רק עם אסירים מסוכנים ביותר

תמונות שהודלפו לכאורה ממחנות האויגורים בסין
תמונות שהודלפו לכאורה ממחנות האויגורים בסין | צילום: מתוך טוויטר

אחרי שנים בהן סין מתעקשת כי המתקנים המאובטחים שבנתה במערב המדינה אינם משמשים לדיכוי האויגורים, המיעוט המוסלמי שחי במדינה - מסמכים שהודלפו ממשטרת מחוז שינג'יאנג חושפים נאומים מסווגים של בכירים, אלפי תמונות של עצורים אויגורים, גיליונות אלקטרוניים המפרטים את מצב הכליאה שלהם, ומידע אישי של מאות של שוטרים, כך פורסם היום (שלישי) בתחקיר של רשת BBC הבריטית.

סין טוענת כי רשת המתקנים המאובטחים שנבנו ברחבי אזור שינג'יאנג, הם "בתי ספר" לחינוך מחדש של קיצוניים שאליהם "תלמידים" נרשמים מרצון. המסמכים, אשר הודלפו על ידי מקור אנונימי שטוען כי פרץ, הוריד ופיענח את הקבצים ממספר שרתי מחשבים של המשטרה באזור שינג'יאנג, הגיעו תחילה לחוקר אמריקני המתמחה בנושא הדיכוי האויגורי בסין, ד"ר אדריאן זנץ, שבתורו שיתף אותם עם ה-BBC.

תמונות שהודלפו לכאורה ממחנות האויגורים בסין
תמונות שהודלפו לכאורה ממחנות האויגורים בסין | צילום: מתוך טוויטר

בין המסמכים ניתן לראות למשל הנחיות לקצינים לשימוש בנשק שלהם במקרה של בריחה של "תלמידים" מהמתקן. במקרה שהאזעקה מופעלת, לפי ההנחיות במסמכים, יש לאטום את הכבישים ההיקפיים, לנעול את הבניינים ולשלוח את היחידה המיוחדת לטיפול במקרים אלו של המשטרה החמושה של המחנה. לאחר שנורה יריית אזהרה, אם "התלמיד" ממשיך לנסות להימלט, ההוראה ברורה - לירות בהם למוות.

המסמכים גם מציינים כי לאחר מכן יש לקחת כל נמלט שנתפס "לחקירה", בעוד שהנהלת המחנה צריכה להתמקד ב"ייצוב מחשבות ורגשות של תלמידים אחרים" כדי להבטיח שבית הספר יהיה "בטוח ויציב".

תמונות שהודלפו לכאורה ממחנות האויגורים בסין, בהם גם שיעורים שמועברים לשוטרים במקום
תמונות שהודלפו לכאורה ממחנות האויגורים בסין, בהם גם שיעורים שמועברים לשוטרים במקום | צילום: מתוך טוויטר

מסמכי פרוטוקול המשטרה מתארים גם את כללי ההעברות ממתקן אחד למשנהו: "יש לכסות את המועברים כשידיהם אזוקות ורגליהם כבולות", נכתב בהוראות. המסמכים מגלים כי אפילו החולים חייבים להיות מרותקים ומלווים על ידי ארבעה צוותים - שוב כשהם כבולים באזיקים. על פי ה-BBC, זוהי גישה המשמשת במדינות אחרות רק עבור אסירים מסוכנים ביותר.

ההנחיות לגבי העברת עצורים בין מתקנים דומות מאוד לצילומים שנראו ב-2018, שסין הכחישה בתוקף שיש להם קשר למחנות, אך קיים דמיון בולט בין ההנחיות להעברת חולים לבין התמונות מ-2018, המציגות את הדרך הקפדנית בה מתבצעים הליכים רפואיים, לא במחנה, אלא בבית מעצר.

למתקנים אמנם ישנו דמיון מסוים לבתי ספר, טוען תחקיר ה-BBC, שכן יש לימוד על התרבות והמסורת הסינית, יחד עם שימוש בתעמולה. אך המסמכים שהודלפו חושפים באופן מרחיק לכת את האופי הקשה והבלתי רצוני של מתקנים אלה, שנועדו להסיר כמעט לכל היבט של הזהות האויגורית, ולהחליף אותו בנאמנות כפויה למפלגה הקומוניסטית.