יפן: ראש הממשלה לשעבר שינזו אבה נרצח בירי, נעצר חשוד

שינזו אבה - לשעבר ראש הממשלה ה-90 וה-96 של יפן - נורה בחזהו בעצרת בחירות בעיר נארה שבמערב המדינה. הוא פונה לבית חולים כשהוא מחוסר הכרה. מצבו הוגדר אנוש - ושעות ספורות לאחר מכן מת מפצעיו. החשוד בירי, חייל לשעבר בחיל הים בן 42, השתמש בנשק מאולתר, נעצר

זמן צפייה: 01:15

ראש ממשלת יפן לשעבר, שינזו אבה (67), נורה למוות הבוקר (שישי) במהלך נאום בעצרת בחירות בעיר נארה שבמערב המדינה. הוא נלקח לבית חולים כשהוא מדמם מצווארו ומחוסר הכרה. מצבו הוגדר תחילה אנוש - ושעות ספורות לאחר מכן נקבע מותו.

החשוד ברצח הוא ימגאמי טטסויה, בן 42, שנעצר זמן קצר לאחר מכן. מדובר בחייל לשעבר בחיל הים שהשתמש, ככל הנראה, בנשק ביתי מאולתר. אבה כיהן כראש ממשלת יפן ונשיא המפלגה הליברלית-דמוקרטית במשך כ-7.5 שנים - תחילה בין 2006 ל-2007 ולאחר מכן בין 2012 ל-2020 - והיה ראש הממשלה שכיהן את הזמן הרב ביותר בתפקיד.

המונים בזירת הירי, דקות אחרי ההתנקשות בשינזו אבה
המונים בזירת הירי, דקות אחרי ההתנקשות בשינזו אבה | צילום: רויטרס

במהלך כהונתו היה אבה כפוף לקיסרים נרוהיטו ואקיהיטו. בתקופת כהונתו הראשונה בת השנה, אז נבחר ב-26 בספטמבר 2006 לתפקיד ראש הממשלה, הוא עמד בלחצים פוליטיים כבדים ובתום אותה שנה התפטר והוחלף על-ידי יאסואו פוקודה. עד כהונתו השנייה ב-2021 כיהן אבה כיו"ר האופוזיציה.

ראש ממשלת יפן פומיו קישידה אמר זמן קצר לפני שנקבע מותו של אבה: "אני מתפלל שהוא ישרוד את המתקפה. אני מגנה את המעשה. איננו יכולים לקבל אלימות כזו".

שינזו אבה
שינזו אבה | צילום: רויטרס

ראש הממשלה יאיר לפיד פרסם הודעה אחרי הרצח: "בשם ממשלת ישראל ועם ישראל, אני שולח את תנחומיי לעם היפני ולממשלתו על מותו הטרגי של ראש הממשלה לשעבר, שינזו אבה. אבה היה ממנהיגיה החשובים של יפן בעידן המודרני, ידיד ישראל שהוביל את היחסים עם מדינת ישראל לפריחה ושגשוג. הרצח המתועב לא יקטע את מורשת חייו המפוארת. ישראל מרכינה ראשה היום ומתאבלת עם יפן על לכתו של אבה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג מסר: "נחרד מהרצח הנתעב של שינזו אבה, מהמנהיגים הבולטים של יפן בעידן המודרני. נפגשנו כשהייתי ראש האופוזיציה, והתרשמתי עמוקות ממנהיגותו, מחזונו והערכתו למדינת ישראל. אבלים עם משפחת אבה ועם כל העם היפני".

הבית הלבן פרסם הודעה לאחר הירי: "אנחנו המומים ועצובים לשמוע על המתקפה האלימה נגד ראש ממשלת יפן לשעבר שינזו אבה. אנחנו עוקבים מקרוב אחר הדיווחים. מחשבותינו עם משפחתו ועם תושבי יפן".

החשוד ממתין לשינזו אבה
החשוד ממתין לשינזו אבה | צילום: טוויטר

תיעוד: רגעי הירי

תיעוד נוסף של רגעי הירי:

תיעוד של היורה - לפני ואחרי:

רגעי מעצר החשוד
רגעי מעצר החשוד | צילום: טוויטר