דיווח ב-CNN: "טראמפ שוקל פעולה צבאית בסוריה"

דיווח ב-CNN: נשיא ארה"ב עדכן חברי קונגרס באפשרות התגובה לטבח הכימי באידליב. זמן קצר קודם לכן אמר בכיר בממשל האמריקני כי "האופציה על השולחן". טראמפ הצהיר אמש: "נחצו קווים אדומים רבים, תראו מה נעשה"

טראמפ, הטבח בסוריה, הפצצה כימית של משטר אסד
טראמפ, הטבח בסוריה, הפצצה כימית של משטר אסד | צילום: רויטרס

ארה"ב מכינה תגובה תקיפה לשימוש בנשק כימי? רשת CNN דיווחה הערב (חמישי) כי הנשיא האמריקני דונלד טראמפ אמר למספר חברי קונגרס כי הוא "שוקל פעולה צבאית" על אדמת סוריה. קודם לכן התייחס בכיר אמריקני בממשל טראמפ לאפשרות שארצות הברית תפתח במערכה צבאית בסוריה בעקבות השימוש בנשק כימי. הבכיר ענה לשאלות כתבים, וכשנשאל האם האופציה הצבאית הוסרה מהשולחן ענה בפשטות: "לא".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

''האופציה הצבאית על השולחן'', ילדים באידלי
''האופציה הצבאית על השולחן'', ילדים באידלי | צילום: טוויטר

מנגד, דוברו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר כי התמיכה הרוסית באסד "אינה ללא תנאים". הדובר דמיטרי פסקוב הדגיש כי מוסקווה קוראת לחקירה מקיפה של התקרית. אתמול  התייחס למתקפה גם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ: בתחילת הפגישה בינו לבין מלך ירדן עבדאללה, התייחס הנשיא לאירועים בסוריה ואמר כי "המתקפה היא עלבון לאנושות". כשנשאל על ידי עיתונאי מה ארה"ב תעשה בנידון, ענה - "אתם תראו".

הבית הלבן הגיב שלשום לראשונה למתקפה הכימית של משטר אסד באידליב, בה נרצחו יותר ממאה בני אדם, בהם גם ילדים. "טראמפ מודאג, אבל הפלת משטר אסד אינה מציאות ריאלית", ציינו בוושינגטון. "הפשע שהתבצע בסוריה הוא תוצאה של חולשת ממשל אובמה". לאחר דבריו של ספייסר טענו גורמים אמריקנים כי "כמעט בוודאות ניתן לומר כי המתקפה בגז סארין באידליב בוצעה על ידי כוחות הנאמנים לנשיא אסד".

המתקפה בסוריה
המתקפה בסוריה | צילום: רויטרס

"זה לא יכול לעבור בשתיקה"

בתדרוך לכתבים האשים דובר הבית הלבן שון ספייסר את בשאר אסד בטבח באידליב ואמר כי ממשל טראמפ מגנה בחריפות את המעשה. "הדבר הזה לא יכול לעבור בשתיקה על ידי העולם המודרני", ציין ספייסר.

"הנשיא לשעבר אובמה אמר ב-2012 כי יציב 'קו אדום' נגד השימוש בנשק כימי ואז לא עשה כלום", הטיח ספייסר, שסירב לציין כיצד יגיב הממשל החדש בוושינגטון לטבח. "הנשיא טראמפ שוחח בנושא עם המועצה לביטחון לאומי", הוסיף הדובר.

''איך נגיב? עוד תראו''. טראמפ
''איך נגיב? עוד תראו''. טראמפ | צילום: רויטרס

בתוך כך נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נזף היום בראש הממשלה בנימין נתניהו על התבטאויותיו בעקבות התקיפה: בשיחה טלפונית בין השניים אמר פוטין כי "ההאשמות חסרות הבסיס אינן מקובלות".

בשיחה הביע נתניהו את תנחומיו בעקבות הפיגוע בסנט פטרבורג, אך גם זעזוע עמוק על הנפגעים באידליב. ראש הממשלה אמר לפוטין שהקהילה הבינלאומית צריכה להשלים את המאמץ לנקות את סוריה מנשק כימי כפי שסוכם ב-2013. פוטין הפציר בנתניהו לחכות עם ההאשמות בנושא "עד לסיום החקירה המלאה והמקיפה".