ארה"ב: החל תהליך הדחה נגד הנשיא טראמפ

חבר בית נבחרים דמוקרטי הגיש את טפסי ההדחה נגד הנשיא טראמפ, הצעד הראשון בתהליך רב-שלבי מורכב, שצפוי להיגמר בלא-כלום בשל הרוב הרפובליקני בבתי הקונגרס

טראמפ. יודח? כנראה שלא
טראמפ. יודח? כנראה שלא | צילום: רויטרס

האם טראמפ בדרך להדחה? בראד שרמן, נציג דמוקרטי מקליפורניה, הגיש לבית הנבחרים את הטפסים הראשונים להתחלת הליך הדחה נגד הנשיא המכהן. הסיבה: ניסיונות להכשיל את החקירה הפדרלית בנוגע למעורבות הרוסית בבחירות 2016.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

לדברי שרמן, פיטוריו של ראש ה-FBI ג'יימס קומי בתחילת מאי הייתה ניסיון לחבל בתחקיר הסוכנות במעורבות הרוסית. "התנהגותו של טראמפ הייתה באופן הנוגד את האמון שניתן בו כנשיא, ובאופן שחותר תחת הממשל החוקתי", כתב שרמן. "התנהגותו מצדיקה הדחה, משפט והסרה מהתפקיד".

המהלך של שרמן הינו המהלך הרשמי החריף ביותר שננקט עד כה הנשיא טראמפ. עם זאת, הוא צפוי להיות חסר תכלית: כדי שתהליך הדחה יושלם עליו לעבור תחילה ברוב בבית הנבחרים - בו יש כיום רוב רפובליקני - ולאחר מכן, כשהנשיא כבר מוכתר "מודח", מתנהל משפט שבתומו יודח הנשיא סופית מהתפקיד רב ברוב של שני שליש בסנאט - שגם בו כיום יש רוב רפובליקני.

קומי העיד בעבר כי טראמפ ביקש ממנו במהלך פגישה אישית בין השניים "לשחרר" מחקירת היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין. פלין התפטר יום לפני הפגישה, לאחר שהתברר כי הטעה את סגן הנשיא באומרו כי מעולם לא פגש את השגריר הרוסי, דבר שהתברר כשקר.

קומי. הדחתו - שיבוש הליכי חקירה?
קומי. הדחתו - שיבוש הליכי חקירה? | צילום: רויטרס

בבית הלבן טענו כי פיטוריו של קומי קשורה להתנהלותו סביב חקירת האימיילים של הילרי קלינטון, אולם בהמשך אמר טראמפ בראיון כי החקירה הרוסית אכן השפיעה על החלטתו לפטר את קומי. פיטורי קומי הובילו את התובע הכללי למנות תובע מיוחד לנושא, רוברט מולר - וכיום חקירתו כוללת גם חשד לכך שהנשיא טראמפ ניסה לשבש את הליכי החקירה.

השבוע סוגיית רוסיה טיפסה מדרגה נוספת כשבנו של טראמפ, דונלד טראמפ ג'וניור, פירסם התכתבות שניהל עם חבר משפחה, שהציע להפגיש בינו ובין גורם רוסי מידע מפליל על הילרי קלינטון במהלך הקמפיין, "כחלק מהתמיכה של רוסיה והממשל הרוסי באבא שלך". באימייל התגובה לא הביע הבן כל תמיהה על האמירה הזו, אלא רק הביע שמח והתרגשות לקראת קבלת המידע. בפועל התקיימה פגישה שכזו בין טראמפ הבן, חתנו ג'ארד קושנר ומנהל הקמפיין לעורכת דין שלה לכאורה קשרים עם הקרמלין - אולם זו לא סיפקה כל מידע מפליל.