דיווח: גורמים בארה"ב - "טראמפ יפסיק הסיוע למורדים באסד"

הנשיא האמריקני החליט להפסיק את התכנית החשאית של ה-CIA שהחלה לפני כארבע שנים בתקופת אובמה. גורמים בארה"ב: ההחלטה נועדה לשפר את היחסים עם רוסיה

טראמפ ופוטין בפסגת ה-G20
טראמפ ופוטין בפסגת ה-G20 | צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הורה להפסיק את התכנית החשאית לחימוש הכוחות המורדים במשטר אסד בסוריה, כך דיווח אמש (רביעי) הוושינגטון פוסט. פקידים רשמיים בוושינגטון הסבירו כי ההחלטה התקבלה כדי להתקרב לרוסיה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

התכנית לחימוש הכוחות המורדים ברוסיה הינה תכנית חשאית של ה-CIA שיזם הנשיא אובמה בשנת 2013 ומטרתה הייתה לסיים את משטר אסד, בו ראתה וושינגטון כמכשול בדרך לפתרון מלחמת האזרחים במדינה. עם זאת, המעורבות הרוסית שהחלה בסוריה שנתיים לאחר מכן גרמה לפקפוק ביעילותה לאור התמיכה הרוסית בדמשק.

גורמים אמריקנים הסבירו כי הפסקת חימוש המורדים הסורים משקפת את הרצון של הנשיא טראמפ למצוא דרכי עבודה משותפות עם רוסיה, שראתה בחימוש המורדים כצעד המאיים על האינטרסים שלה באזור לאור תמיכתה באסד ובסיוע שהעניקה לו מאז תחילת המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים במדינה.

"ארה"ב לא יכולה להדיח את אסד"

עוד הוסיפו הגורמים כי ביטולה של התכנית מהווה למעשה הכרה של וושינגטון בכך שאין ביכולתה להדיח את אסד מהשלטון. לדבריהם, ההחלטה התקבלה כבר לפני כחודש במהלך התייעצויות ביטחוניות שקיים הנשיא האמריקני לקראת פגישתו עם עמיתו הרוסי ולדימיר פוטין בוועידת ה-G20 שנערכה לפני כשבועיים בגרמניה.

התמיכה הרוסית עזרה. אסד ופוטין
התמיכה הרוסית עזרה. אסד ופוטין | צילום: רויטרס

אם הדיווח יתברר כנכון, מדובר יהיה בשינוי מדיניות מהותי של ארה"ב במזרח התיכון תחת נשיאותו של טראמפ, שממשלו טען שוב ושוב כי אסד אינו המנהיג הלגיטימי של סוריה. לפני כשלושה חודשים הורה הנשיא האמריקני לצבאו לתקוף בסיס של צבא אסד שממנו יצא לפועל הטבח הכימי במחוז אידליב.

בדיון חירום במועצת הביטחון של האו"ם שהתקיים בתגובה למתקפה האמריקנית אמרה שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי שארצה לא תהסס לפעול נגד אסד: "הקהילה הבינלאומית הביעה ביקורת שוב ושוב. אסד ביצע מתקפות כימיות בעבר כי ידע שיוכל להתחמק מכך, וידע שרוסיה תגבה אותו. זה השתנה אתמול. יש זמן שבו מדינות צריכות לנקוט בעצמן בפעולות - ארה"ב לא תעמוד מנגד בזמן שמתרחשות מתקפות כאלה".